Space Rangers HD: A War Apart Review

door Wouter
maandag, 28 oktober 2013 om 16:30
Jaren geleden was iedereen in de ban van de ruimte. Franchises als Star Trek en Star Wars werden immens populair en ook in de game-industrie werd deze setting uitgemolken. Tegenwoordig valt het allemaal wel mee, maar SNK Games wil het verleden niet laten rusten. De studio brengt een ruimte-avontuur van bijna tien jaar geleden opnieuw naar de PC in de vorm van Space Rangers HD: A War Apart.
Space Rangers is een game waarin de vrijheid van het universum geprobeerd is vast te leggen. Space Rangers is namelijk een avontuur waarin de spelers het allemaal maar zelf uit moeten zoeken. Je wordt in een ruimteschip geplaatst te midden van allerlei buitenaardse rassen en planeten en wat voor spel je speelt, bepaal je geheel zelf. Ga je het gevecht aan met piraten of begin je aan een rustig leventje als handelaar. De vraag is of het verkennen van alle uithoeken van het heelal na al die tijd nog wel leuk is. En of de toevoeging van het welbekende HD in de titel ook daadwerkelijk garant staat voor de nodige verbeteringen.
Grotendeels hetzelfde
Wat betreft gameplay is de game grotendeels hetzelfde gebleven. Je begint een spel door het kiezen van een ras en een type ruimteschip. Dit is direct een erg belangrijke keuze, omdat dit voor een groot deel bepaalt welke richting je in het begin opgaat. Bepaalde rassen zijn namelijk minder vriendelijk tegenover elkaar en ieder ruimteschip heeft weer andere specialiteiten. Een handelsschip heeft meer ruimte voor vracht terwijl een mercenary juist de spanning van het gevecht opzoekt met meer wapens.
Heb je eenmaal je keuze gemaakt dan is het tijd om het heelal te verkennen. Je begint bij de thuiswereld van jouw ras en door middel van een top-down perspectief kun je jouw schip door alle sterrenstelsels heen loodsen. Tijdens jouw reizen zul je andere schepen tegenkomen, vriend en vijand, en kun je landen op planeten en ruimtestations om inkopen te doen, missies te starten en jouw schip te repareren.
Die vrijheid waar we eerder al over spraken is wat Space Rangers HD: A War Apart zo uniek maakt. Je bent geheel vrij om de rol aan te nemen die je zelf wilt. Je zou denken dat iemand die het conflict op zoekt de meeste spanning beleeft, maar niets is minder waar. Door de levendige economie die in het spel heerst, is het inkopen en verkopen van voorwerpen ook heel leuk. Je zult dan wel moeten bijhouden wat voor gebeurtenissen er plaats vinden en hoe dat de prijzen in bepaalde stelsels beïnvloedt. “Buy low and sell high” is het motto van dit deel van de game. En tussendoor kun je natuurlijk ook allerlei missies doen voor planeten. Deze kunnen ook enorm variëren van het vervoeren van een vracht tot het neerhalen van een piraat die een stelsel teistert. Space Rangers is wat jij ervan maakt.
Tekstavonturen en real time strategy
Het lijkt dus echt alsof je heel veel mogelijkheden hebt, maar daar wordt nog een schepje bovenop gedaan. Naast de missies die wij hierboven beschreven, heb je ook een hoop missies die het totaal anders doen in de vorm van een tekstavontuur, een real time strategie spel of een arcade spelletje. Deze mini-spelletjes, wij hebben in ieder geval geen idee hoe je het anders zou moeten noemen, hebben voor je gevoel echter niets met de rest van de game te maken. Het ene moment voer je een leger robots aan tijdens de verovering van een kampement en het andere moment ben je een verhaal aan het lezen van duizend woorden waarin je allemaal keuzes moet aangeven. Het zou interessant kunnen zijn, ware het niet dat al deze missies gewoon vrij slecht zijn uitgewerkt. Het is of veel te simpel of veel te moeilijk. Bij die tekstavonturen kun je bijvoorbeeld na slechts een paar fouten al weer helemaal opnieuw beginnen.
Dit is niet de enige irritatie die wij ondervonden. Een degelijke uitleg is namelijk ook nergens te bekennen. Je hebt een soort tutorial die de basisfuncties uitlegt, maar over de verdere werking van de game wordt niet gesproken. Hier had toch wel wat meer aandacht in gestoken moeten worden, helemaal als je van plan bent om nieuwe spelers aan te spreken.
Enorm verouderd
Nog iets waaraan je kunt zien dat de game niet van deze tijd is, is het visuele aspect. Grafisch gezien is het namelijk enorm verouderd. Je kunt zien dat de studio bezig is geweest met het HD-aspect, maar dat neemt niet weg dat de vormgeving van de buitenaardse rassen en de ruimteschepen die over het scherm vliegen best wel slecht is. Bovendien zijn de animaties ook niet zo vloeiend. Bewegingen van karakters zijn erg simpel en tijdens een gevecht is het vaak moeilijk te zien wie nou precies wie aanvalt.
Hetzelfde geldt voor het geluid. Je ziet bepaalde karakters praten, maar er komt geen geluid uit hun mond. Op het schieten na maken de ruimteschepen ook geen geluid en de soundtrack is ook niet om over naar huis te schrijven. Het klinkt zwaar verouderd en niet op een goede manier. Wij verwisselden in ieder geval al snel de muziek van de game in voor onze eigen nummers.
Voor ruimtefanaten
Al met al is en blijft Space Rangers HD: A War Apart een erg unieke game. Het is erg tof dat je zoveel vrijheid krijgt om te doen wat je wilt, zodat geen enkele ervaring hetzelfde is. De ene keer ben je een piraat die planeten plundert en de andere speel je als peacekeeper van het heelal. Helaas zijn er een hoop onderdelen die het verpesten. Sommige missies, zoals de tekstavonturen, horen totaal niet in deze game thuis. Je krijgt zo het gevoel dat je met teveel dingen tegelijkertijd bezig bent. Audiovisueel valt Space Rangers ook erg tegen. Het is nou eenmaal verouderd en zelfs dat HD-jasje kan hier niet bij helpen. De nieuwe wapens en de mogelijkheid om te spelen als piraat zijn dan wel weer leuke toevoegingen, maar uiteindelijk is het een game geworden voor mensen die het vroeger al speelden. Of voor mensen die maar geen genoeg kunnen krijgen van de ruimte.