Space Ark Review

donderdag, 03 mei 2012 om 17:30
De game verscheen in 2010 al voor de Xbox 360 als zogeheten Xbox Live Arcade game en kon op aardig positieve recensies rekenen. Dan is het niet zo’n gek idee om een game ook voor andere platformen uit te brengen. Dat dat pas twee jaar later gebeurt is opmerkelijk, maar beter laat dan nooit is een gezegde dat hier wel op zijn plaats is. Nog steeds geen idee over welke game we het hebben? Begrijpelijk, zo’n blockbuster is het nu ook weer niet. Enfin, we praten hier over Space Ark.
Space Ark is een puzzelgame, en een leuke. Geen oubollig puzzelspelletje dat weer eens in een nieuw jasje is gestoken door een of andere ontwikkelaar. Neen, Space Ark is zeker uniek in zijn soort. Het mag dan overduidelijk op het oude bekende Arkanoid zijn gebaseerd, maar deze game is toch dusdanig anders dan Arkanoid waardoor het toch wel als een compleet ander puzzelspel voelt.
Het universum aangetast
Hoe dan ook, laten we bij het begin beginnen. De standaardprocedure vertelt dat het verhaal in de game als eerste aan bod dient te komen. Dan doen wij dat braaf, want in tegenstelling tot zijn meeste genregenoten, heeft Space Ark een verhaal, zij het erg simplistisch. Het komt er op neer dat het heelal schade heeft geleden ten gevolge van een enorm zwart gat, wellicht beter bekend onder de Engelse term ‘black hole’. Allerlei planeten zijn vernietigd en dus moet die goede Aarde in actie komen. Het universum moet hersteld worden!
Vergis je niet, daarvoor worden er geen UNSC-soldaten onder leiding van Master Chief uitgestuurd. Nee, de getroffen planeten moeten hersteld worden door Arkonauts. Dat zijn allerlei verschillende beesten, zoals een pinguïn, een kat, een panda, enzovoorts. In totaal zijn er vijf verschillende planeten. Voor iedere planeet is er dan weer een aantal Arkonauts dat deze moet herstellen. Per Arkonaut heb je dan weer verschillende levels. De gameplay is hiermee lang genoeg voor een game als Space Ark.
Arkanoid, maar dan veel leuker
Voordat de grote vragen gaan komen is het nu tijd om de gameplay uit te leggen. Neem in gedachten het principe van Arkanoid. Een bal constant kaatsen door met een plankje naar links en rechts te bewegen. Zo werkt het ook in Arkonauts, maar dan sla je geen balletje maar een dier. En je beweegt niet met een plankje maar met een soort trampoline voor de dieren. Hetgeen wat het spel voor een groot deel maakt, is dat je niet alleen je trampoline links en rechts moet sturen, maar je de Arkonauts zelf ook kunt besturen eens je ze omhoog gekaatst hebt; je kunt ze naar links of rechts bewegen, hoger laten springen en sneller laten vallen. Je moet ook geen blokjes breken zoals in Arkanoid, maar zogeheten DNA gems verzamelen, die je nodig hebt om de planeten te herstellen. Naast deze missies heb je de variatiemodi Time Attack en Survival Mode, die zichzelf eigenlijk al uitleggen. In Time Attack kun je de levels uit de missies herspelen voor een snelle tijd. In de Survival Mode krijg je andere levels en moet je simpelweg zo lang mogelijk met dat beest blijven stuiteren.
Per level is er een poortje, waardoor je naar het volgende level kunt, mits dit poortje open is natuurlijk. Deze gaat open wanneer je bepaalde vereiste combo’s van DNA gems maakt in de lucht, of wanneer je alle gems in het hele level gepakt hebt. Combo’s maak je door binnen een korte tijd heel veel gems van dezelfde kleur te verzamelen. Heb je van één dier alle levels voltooid, dan kun je naar het volgende beestje en heb je van één planeet al die Arkonauts voltooid, dan heb je de planeet helemaal hersteld. Hoezee! Je kunt alle levels uiteraard terugspelen, minpunt is alleen dat je geen level per Arkonaut kunt selecteren en mocht je dus bijvoorbeeld level vijf willen spelen de volgende dag, dan moet je eerst weer één tot en met vier uitspelen.
Duidelijk gericht op de kids
Het basisprincipe van een level is heel simpel en helaas wordt het nooit echt moeilijk. Wat obstakels in de vorm van blokjes hier, wat vijanden die door de lucht zweven daar. Wat bewegende gems daar... Natuurlijk, de toevoegingen zijn er, toevoegingen die je van tevoren al had kunnen bedenken. Van die typische standaard toevoegingen om het zogenaamd moeilijk te maken. En hoewel je, het einde van de game naderend, niet altijd even soepel binnen de kortste keren het level voltooid hebt, is de moeilijkheidsgraad over het algemeen genomen nou niet echt je van het.
Niet geheel onbelangrijk: hoe speelt het nou eigenlijk? Het speelt heerlijk vloeiend! Met de twee pijltjestoetsen naar links en rechts bestuur je heel eenvoudig met je rechterhand de trampoline. Met je linkerhand bestuur je met de knoppen A, S, D en W de Arkonaut in de lucht. Heel eenvoudig, na één keer spelen beheers je het en meer heb je verder in de game ook niet nodig. Mocht je toch ruzie krijgen met je toetsenbord, dan kun je altijd nog je Xbox 360 controller aansluiten. Ook die werkt prima met Space Ark.
De game is vooral bedoeld voor wat jongere kinderen. Niet alleen blijkt dit uit de beestjes en de lage moeilijkheidsgraad, maar ook is de game qua audiovisuele stijl op het vrolijke gericht. Kleurrijke, eenvoudige animaties en geluidjes met blij springende Arkonauts. Het oogt allemaal heel gezellig en wij werden er ook wel vrolijk van.
Leuk voor de kids, te makkelijk voor jou
Concluderend is Space Ark een innovatieve puzzelgame die een heel nieuw soort Arkanoid introduceert, waarbij je niet alleen het plankje maar ook het balletje bestuurt. Deze en andere toevoegingen zorgen ervoor dat Space Ark zich op een positieve manier onderscheidt van andere puzzelgames die je tegenwoordig voor een prikkie kunt aanschaffen. Aangezien puzzelen voor alle leeftijden is, is het jammer dat een spel dat zo positief opvalt duidelijk op jonge kinderen gericht is en dus nooit echt uitdagend moeilijk wordt. Wat ons betreft mag Strawdog ook wel een Space Ark Adult uitbrengen!