SoulCalibur V Review

dinsdag, 31 januari 2012 om 14:37
Een heilig zwaard staat centraal in de SoulCalibur serie. Leuk en aardig, maar waar het eigenlijk om draait is gewoon er flink op los slaan. Dat kan met deel vijf. Een deel dat zich laat kenmerken door nieuwe personages, nieuwe vechtbewegingen en verbeterde graphics. Maar speelt het ook lekker of kunnen we de game beter vertrappen?
Ten eerste: yes yes yes! Ein-de-lijk een nieuwe SoulCalibur! Dat mag gezegd worden, want het vorige deel verscheen alweer vier jaar geleden. Nu hebben we in de tussenliggende tijd wel met andere vechtgames kunnen spelen, zoals de topper Mortal Kombat. Maar elke fanaat weet dat SoulCalibur toch wel andere koek is. Geen gruwelijkheden en bloed, maar mooie kleurpaletten die als een schilderij je kamer versieren. Al is niets wat het lijkt, dus vechten kreng!
Aanpassingen in de gameplay
De belangrijkste vraag is natuurlijk hoe SoulCalibur V speelt. Laten we voorop stellen dat SoulCalibur vertrouwd aanvoelt. Ben je fan van de vorige games, dan moet je dit nieuwe deel ook aanschaffen. Punt. De game gaat goed met de tijd mee door met wat vernieuwingen te komen. Dit met als doel dat het spel nog sneller en dramatischer aanvoelt. Is dat gelukt? Absoluut. Dankzij de critical edge kunnen spelers krachtige dramatische aanvallen uitvoeren nadat een balk vol is gelopen. Sta je achter in een wedstrijd? Geef de hoop dan vooral niet op, want dankzij het uitvoeren van een critical edge kun je zo weer terug in de wedstrijd zijn. Verder zijn de quick moves ook een aangename nieuwe toevoeging. Dankzij deze toevoeging kun je snel en eenvoudig aanvallen van de vijand ontwijken. Ja, dat vinden wij leuk.
Ook andere kleine aanpassingen komen de gameplay ten goede. Zo kun je een vijand nu uit de ring slaan, iets dat eerder al kon, maar nu heeft het een iets andere vorm gekregen. Eke gaf dit eerder al aan in zijn impressie. Doe je dat 50 keer, dan speel je een trophy vrij. Dus jagers, sla uw slag! Denk je nu: hellupppppp ik ben nieuw, wat moet ik met al deze informatie? Adem in, adem uit. De moeilijkheidsgraad valt gewoon in te stellen en er is een training modus. Als n00b kun je prima uit de voeten met deze nieuwe SoulCalibur game. Maak je geen zorgen.
Een nieuw verhaal
Behalve aanpassingen in de gameplay kent SoulCailibur V ook andere vernieuwingen. Deel vier had wel een verhaalmodus, maar in die game volgde je per karakter een verhaal. Dit idee is op de schop gegaan in SoulCalibur V. Nu speel je een doorlopend verhaal dat draait om één personage: nieuweling Patroklos. Of eigenlijk twee, want het gaat ook over zijn zusje Pyrrha. Hoe dat allemaal uitpakt, gaan we niet uit de doeken doen, want we gaan natuurlijk niet spoilen.
Wel kunnen we zeggen dat het verhaal 20 levels in beslag neemt waar je zo’n 2,5 uur mee bezig bent. Eigenlijk is dat veel te kort, maar we omarmen de mooie tekenstijl, als ook het leuke verhaal zelf. Wel is het enorm irritant dat je na elk level een tekst krijgt die je moet lezen dat gaat over het verhaal. Deze tekst wordt namelijk overschaduwd door een andere tekst, namelijk de melding welk level je karakter inmiddels is en wat voor dingen je ondertussen allemaal hebt uitgespeeld, zoals personages en stages. Wachten is de enige oplossing. Wat dat betreft had die informatie beter ergens anders in beeld kunnen staan. Maar ach, het is slechts een detail. Iets wat nog veel meer stoort, is het commentaar tijdens de gevechten dat steeds herhaald wordt. Zelfs een cassettebandje doet nog beter z'n werk!
Vechten met knotsgekke karakters
Hoewel dat verhaal dus kort duurt, geldt zoals altijd: het is een toetje! Toetjes horen niet per se bij het eten, maar juist omdat het wel lekker is, pakken we dat stiekem mee. In dat kader moet je de verhaalmodus van SoulCalibur V dan ook beschouwen. Waar het echt om gaat is in diverse modi vechten, zonder cutscenes tussendoor, om grote krijgers en ander gespuis de hersenen in te slaan. En hoe kun je dat nou beter doen dan met een zelfgemaakt karakter moet men gedacht hebben? In deel vier had je al custom creation, maar alles kan nu nog gekker.
Jawel, het is lachen, gieren en brullen in SoulCalibur V. Wil je vechten met een halfnaakte man in enkel een onderbroek die bovendien een Afro kapsel heeft? Het kan. Wil je een mannetje of vrouwtje van top tot teen helemaal aanpassen met blinddoeken, gekke broeken of schouderversieringen? Je kan het zo gek niet verzinnen of het kan.
Maar uiteraard kun je ook gewoon met de standaard karakters aan de slag en niet te vergeten de nieuwe personages. Nieuwe personages zijn onder andere Z.W.E.I., Natsu, Pyrrha Alexandra en Patroklos Alexandra. En SoulCalibur zou SoulCalibur niet zijn zonder het introduceren van een te gek personage. Zo eentje die een icoonstatus heeft gekregen. In deel vier waren dit Yoda en Darth Vader, afhankelijk of je de PS3- of Xbox 360-versie gekocht had. In deel vijf kun je aan de slag met Ezio Auditore uit de Assassin’s Creed reeks. Deze man zal niet voor iedereen geschikt zijn, omdat hij echt een eigen speelstijl heeft. Maar geef het een kans, want genadeloos vijanden neersteken met de welbekende messen , is best fijn.
Paar offline modi
In welke modi kun je al die toffe karakters gebruiken? Er is net zoals het vorige deel weer een Arcade modus aanwezig, alleen heeft deze nu twee stages minder: zes in totaal. In een route door Europa of Azië kun je aan de slag met jouw favoriete karakter. Het principe: drie ronden overleven, dat is één meer dan in Mortal Kombat het geval is. Degene die dit als eerste lukt, wint de wedstrijd en mag door naar de volgende ronde. Hoewel je zoals altijd in vechtgames random kunt button bashen, heeft SoulCalibur een geheel eigen systeem en loont het om dit te verkennen. Combo’s maken en een stukje strategie, dat heb je nodig om echt heel goed te worden. Maar nogmaals: de moeilijkheidsgraad bepaal jij zelf. Verder kun je nog met een versus modus aan de slag en er is er de Legendary Souls modus. Hierin vecht je tegen CPU met een hogere moeilijkheidsgraad. Toch zijn er offline niet heel veel opties te verkennen en heb je, als je geen vrienden in de buurt hebt, het snel gezien.
Verbeterd online gedeelte
Alles staat of valt dus met de kracht van het online gedeelte. Iets waar Alwin al kritisch over was in zijn impressie, want hoe speelt de game online? Het online gedeelte was voor het eerst speelbaar in SoulCalibur IV. Maar toch viel dit onderdeel niet bij iedereen in de smaak. Zo kon je als nieuweling online komen en werd je kont meteen alle kleuren getrapt door iemand die al veel beter was. Is deel vijf verbeterd? Ja, en hoe! Alles is aanpasbaar. Zo kun je selecteren tegen wat voor tegenstander je wilt vechten, van welk niveau en uit welke regio. Dus wees niet bang, je kunt vechten tegen wie je wilt. Schrik alleen niet als je tegen een bijna naakte kolossale man vecht met een enorm groot geslachtsdeel. Alles kun je tegenkomen dankzij de character creation. Overigens wil je natuurlijk in level omhoog gaan, of je nu wint of verliest, je krijgt sowieso per keer punten. Deze punten worden bij je level opgeteld wat je offline al hebt binnengesleept. Ga vooral door tot level 50, dan word je weer beloond met een trophy. Altijd leuk.
Vier jaar wachten beloond
Toegegeven: SoulCalibur V staat als een huis. Het vier jaar lange wachten is beloond. Het nieuwe deel ziet er super gelikt uit en speelt heerlijk. Enerzijds voelt het vertrouwd aan, aan de andere kant zijn de vernieuwingen voelbaar. Deel vijf is dynamischer geworden door de quick moves. En de dramatische impact is goed zichtbaar door de critical edge. Offline heb je het snel gezien door een te korte verhaalmodus en weinig speelbare opties. Maar online kun je uren uit je dak gaan. Het online gedeelte is vele malen beter dan het vorige deel en daarmee overtreft SoulCalibur zichzelf. Deel vier kan dus in de ring. Deel vier is zo 2011, 2010, 2009 en 2008. SoulCalibur V, dat is 2012.