Oogappels 2012: Prey 2

Article
dinsdag, 31 januari 2012 om 18:30
xgn google image
Uitgever Bethesda gaat ons verwennen in 2012. Eerder noemden wij al Dishonored en dit keer gaan we het hebben over Prey 2. Ook een van de vele titels waar we naar uitkijken in 2012. Een mooie Oogappel dus.
De originele Prey stamt alweer uit 2006. Ontwikkelaar Human Head Studios is toen meteen begonnen aan een vervolg op deze game. De uitgever was echter niet tevreden met hoe Prey 2 in elkaar zat en dat heeft ervoor gezorgd dat de ontwikkelaar weer helemaal opnieuw is begonnen. Toen de game werd overgenomen door Bethesda is Human Head nog een keer van pad veranderd. Vandaar dat het allemaal wat langer geduurd heeft. De game zoals wij hem kennen is inmiddels alweer ruim drie jaar in ontwikkeling. De laatste loodjes worden al bijna gelegd, zodat we Prey 2 over pak en beet een half jaar zelf kunnen spelen.
De held van het eerste deel, Tommy, laten we in dit vervolg achter ons. De game begint op dezelfde manier als Prey alleen zien we alles dit keer vanuit een ander perspectief. We stappen in de schoenen van Killian Samuels. Hij is een van de weinige overlevenden van een vliegtuigongeluk en komt meteen in een gevecht terecht zodra hij is bijgekomen. Daar wordt hij opnieuw bewusteloos geslagen, zodat zijn belagers hem mee kunnen nemen naar hun thuisplaneet: Exodus. Hier werkt Killian tegenwoordig als bounty hunter en met dat werk zal jij hem moeten helpen.
Killian kan vrij rondlopen op Exodus. Een heel groot verschil met het lineaire eerste deel. De open wereld lijkt echter wel een stuk prettiger voor de gameplay die Prey 2 biedt. Je speelt in first-person en zult een hoop slechteriken te pakken moeten krijgen. Dat gaat niet zomaar. Een groot deel van de gameplay in Prey 2 bestaat uit achtervolgingen. Zodra een slachtoffer door heeft dat jij het op hem gemunt hebt, zal hij zich uit de voeten maken. Op volle snelheid ga jij er achteraan. Je kunt heel soepel over obstakels heen springen en onder dingen door glijden. De vergelijking met Mirror’s Edge is al snel gemaakt, maar dat is wat ons betreft alleen maar een compliment.
Met alleen maar rennen red je het meestal niet. De gadgets die Killian heeft zorgen ervoor dat het werk net even wat makkelijker wordt. Zo heeft Killian bijvoorbeeld 'Hoverboots', precies zoals die van Ratchet. Hierdoor kan hij even in de lucht blijven zweven en sprongen van grote hoogtes met gemak overleven. Ook in gevechten kan Killian gebruik maken van een heel arsenaal aan futuristische gadgets. Denk hierbij aan een energieschild of aan een zwaartekrachtgranaat die vijanden voor een moment hopeloos in de lucht laat hangen. Erg tof allemaal, zeker iets waar we zelf ook mee willen spelen.
Dan komen we bij ons laatste punt, namelijk keuzes maken. Prey 2 past zich volledig aan aan de keuzes die jij maakt. Zo kun je bijvoorbeeld vijanden ondervragen naar informatie over jouw target. De je dit vriendelijk dan willen ze jou een volgende keer misschien ook wel helpen. Duw je meteen een geweer tussen zijn ogen dan denkt hij wel twee keer na voordat hij zich nog een keer door jou laat benaderen. Het is nog een extra reden om uit te kijken naar Prey 2 als je die nog nodig had. De game heeft zijn plaatsje in de Oogappels van 2012 zeker verdiend.