Sonic and the Black Knight Review

vrijdag, 13 maart 2009 om 18:00
Vandaag ligt Sonic and the Black Knight in de winkels. Na Sonic and the Secret Rings is dit het tweede deel uit de storybook series. Maar worden we zo langzamerhand niet een beetje moe van die blauwe egel?
Het verhaal van dit Sonic deel is gebaseerd op de legendarische verhalen van koning Arthur. In zijn avontuur moet Sonic de boosaardige koning Arthur verslaan en Camelot laten herleven. En zoals het bij ridderlijke avonturenverhalen gaat, vecht Sonic de hele tijd met een zwaard.Een blauwe egel met een zwaard kun je in theorie al niet echt serieus nemen maar helaas geldt dit ook voor de praktijk. Je bestuurt Sonic continu met je Wiimote en nunchuck (meer a la dan ) waarbij je het zwaardvechten voor elkaar krijgt door met je Wiimote heen en weer te wapperen. Het vervelende is alleen dat je het geen klap uitmaakt hoe je precies zwiept of zwaait, want het vechten met je zwaard is ontzettend eentonig. Je krijgt dan ook eerder een lamme arm dan dat je er echt plezier uithaalt. Waarom zijn er niet meerdere manieren mogelijk om met je zwaard te vechten door bijvoorbeeld de ene keer met je Wiimote horizontaal te bewegen en de andere keer verticaal? Een gemiste kans dus.
Sonic and the Black Knight Screenshot 92075
Sonic and the Black Knight Screenshot 92074
Sonic and the Black Knight Screenshot 92073
Sowieso laat de besturing wat te wensen over. Je blauwe egel kan niet echt ‘smooth’ vooruit bewegen en lang niet altijd reageert de besturing zoals jij het wilt, zo kan het dus met regelmaat gebeuren dat jij net even naar links wilt om een object op te pakken maar dat domweg niet goed gaat. Dit is dan ook een bron van ergernis. Daarnaast wordt het meteen al duidelijk dat dit spel zich wel heel erg op de kleine kindjes richt want zo kun je langs muren schuifelen of op rails glijden maar Sonic hoef je niet te besturen want alles gaat vanzelf. Kortom, de hele uitdaging wordt hier uit het spel gehaald.
Geluid en graphics zijn uitstekend
Wat Sonic and the Black Knight wel goed doet is er stralend als een blauwe egel uitzien. Gezegd moet worden dat dit spel absoluut Wii waardig is en Sonic, de andere karakters en de levels er beeldschoon en gedetaileerd uitzien. Daarnaast is de soundtrack en zijn de voice-overs ook met aandacht uitgedacht en uitgewerkt, en daarvoor niets anders dan lof. Maar helaas valt dit een beetje in het niet als het spel te wensen over laat.
Sonic and the Black Knight Screenshot 91276
Sonic and the Black Knight Screenshot 91275
Sonic and the Black Knight Screenshot 91274
De missies
Toch zijn er altijd Sonic liefhebbers die hoe dan ook elke Sonic game gespeeld willen hebben en daarom zullen we toch nog even zeggen wat je precies van het spel zelf kunt verwachten. Overigens is er rekening gehouden met deze echte die hard Sonic liefhebbers want online is er een leader ranking board waarin je kan proberen je scores te verbeteren, of die van anderen uiteraard.

In Sonic and the Black Knight speel je de ene missie na de andere, waarbij toch vermeld moet worden dat de missies erg kort zijn en je na een paar uur de game dan ook al uitgespeeld hebt. In de missies heb je te maken met verschillende soorten elfjes: rode, gele en blauwe. De rode zijn belangrijk voor je zielmeter. Als je namelijk over voldoende energie beschikt kan Sonic een speciale beweging uitvoeren die Soul Curge wordt genoemd. Zodra je een vijand nadert kun je dan op de B-knop drukken en als je dan de Wiimote beweegt ,wordt er een spectaculaire aanval uitgevoerd. De eerste keer ziet dit er leuk uit, maar als snel wordt het saai en eentonig. De gele elfjes zijn belangrijk voor je ringen, die je overigens ook in andere voorwerpen zoals vatten of potten tegenkomt. En dankzij de blauwe elfjes kun je sneller lopen op het land of omhoog/omlaag versnellen in de lucht.
Na iedere missie word je beoordeeld hoe goed je het er vanaf hebt gebracht. Afhankelijk van je prestatie krijg je sterren (maximaal vijf) en daarmee kun je je gevechtsstijl verbeteren. Eerst beschik je alleen over de ridderstijl maar later heb je ook de beschikking over de paladijnstijl en de cavalierstijl. Maar laten we niet meer woorden vuil maken aan dit spelletje.

Moe van de blauwe egel
Duidelijk is dat we blauwe egel zo langzamerhand wel een beetje zat worden. De Sonic zoals het vroeger was, die is er niet meer. Sonic and Black Knight richt zich duidelijk, gezien de eenvoudige besturing, op de kleine kinderen. Voor die hard blauwe egel liefhebbers is gedacht een online leader board wat aardig is. Toch moet gezegd worden dat de game veel te wensen over laat. Het speelt niet lekker, en een uitdaging mist. Plug er een film in over de Middeleeuwen en geniet van het ridder tijdperk op die manier maar sla deze game vooral lekker over.
Cijfer: 5.5