Söldner X-2 Prototype - The Last Chapter Review (PS Vita)

dinsdag, 07 april 2015 om 12:12
We kennen Söldner X-2 Prototype als één van de betere shoot 'm ups voor de PS3. Hoewel de game alweer een paar jaar uit, is er nu ook een PS Vita versie uitgebracht. Lees in deze Söldner X-2 PS Vita review of dit net zo lekker wegspeelt als z'n grote broer.
Zoals bekend is de PS Vita inmiddels tot een muurbloempje verworden. Zonde natuurlijk, want met de juiste game kan dit krachtige apparaatje elke treinreis voorbij doen vliegen. Vliegen doen we in ieder geval met Söldner X-2 Prototype, en met de uitbreiding The Last Chapter.
X-2 Prototype review

Soepel

En hoe! De PS Vita garandeert een stabiele 60fps, waardoor je scheepje soepeltjes door het beeld glijdt terwijl je hordes na hordes aan vijanden over de kling jaagt. Tijdens het spelen word je getrakteerd op een dynamische en gedetailleerde achtergrond, en een aaneenschakeling van kleurexplosies. De heldere kleuren van je projectielen, vijanden, power-ups en meer spatten van het scherm af.
Zoals bij de PS3 versie krijg je 10 levels om door te spelen. Een flinterdun verhaaltje wordt met een filmpje ingeleid, maar dit stelt niet zo veel voor. Iets over een boosaardig buitenaards ras dat gestopt moet worden voordat ze het hele universum overnemen, en jij bent natuurlijk de messiaanse huurling die het zooitje weer moet redden.
De zeven levels van het origineel worden goed opgebouwd. In het begin kan de snelheid wat overwelmend zijn, maar je leert al gauw de controls onder de knie te krijgen waarbij de tutorials ook goed van pas komen. Elke level kent namelijk weer andere vijanden die een andere aanval hebben. De drie nieuwe levels van The Final Chapter zijn ook creatief ontworpen, waarbij level 9 een hoogtepunt vormt omdat je hierbij door een gigantisch moederschip vliegt.
Alle levels van de uitbreiding, plus nieuwe challenges, krijg je automatisch bijgeleverd op de PS Vita. Per level wordt de moeilijkheidsgraad een tikkeltje verhoogd, terwijl je zelf ook steeds krachtiger wordt. Verslavend!
X-2 Prototype Review

Zweverig

Je vliegt in ongeveer een 10 minuten door een level heen, waardoor de neiging groot is om nog even één leveltje erachteraan te doen. Echt moeilijk om de missies uit te spelen wordt het nooit dankzij de extra levens die je makkelijk verdient. Gelukkig is er nog wel de Nightmare modus, waarbij het wel degelijk pittig gamen is. Al met al ben je in maximaal anderhalf uur wel door alle levels heen.
Gelukkig zijn er ook nog tientallen challenges en kun je altijd de gasten van het leaderboard proberen te verslaan, waardoor de game langer houdbaar blijft. Toch is de gameplay uiteindelijk wel enigszins repetitief en heb je het na de eerste paar kleine uurtjes wel weer gehad. Later blijf je terugkomen voor korte sessies waarin je het derde schip wilt unlocken of toch die ene challenge wilt halen.
De controls zijn vrijwel hetzelfde gebleven op de PS Vita: verander van wapen met de schouderknoppen, vuur met kruisje en gebruik (wrede) speciale aanvallen met rondje en vierkantje. De analoge stick is verrassend comfortabel te bedienen, hoewel de besturing wat zweverig aanvoelt omdat je hiermee ook de snelheid van het schip meteen bepaalt. Hier wen je na een tijdje aan, hoewel sommige mensen sowieso de vierpuntsdruktoets zullen preferen waarmee je automatisch op volle snelheid vliegt.
X-2 Prototype review

Lekker tussendoortje

Als gamer wil je soms even niet te veel nadenken, we spelen tenslotte vaak om te ontspannen. Hoewel het weinig nieuws doet, is Söldner X-2 Prototype hiervoor uitermate geschikt. Stof je PS Vita weer af en je zult versteld staan hoe mooi alles er ook al weer uitziet op dat kleine fijne scherm.
Voor de perfectionist is het verbeteren van je high score en het behalen van de challenges een leuke uitdaging die de replay waarde stevig verhoogd. Söldner blijft niet urenlang leuk, maar voor kortdurend plezier is deze meer dan degelijke schmup die paar euro's (voor cross-buy!) in de PlayStation Store zeker waard.