SOL: Exodus Review

zondag, 08 juli 2012 om 15:00
Wat doe je als je net terugkomt van een verre ruimtereis en je niet meer welkom bent op de aarde? Alles en iedereen aan gort knallen natuurlijk! Dat is SOL: Exodus in een notendop.
Er wordt wel eens gezegd dat het space combat simulatie genre morsdood is. Vooral in de jaren negentig kende het genre een grote populariteit en dit bijna alleen door de Wing Commander franchise. Tegenwoordig moeten we het doen met de X franchise, die vooral populair is bij een groep hardcore fans. Hoog tijd voor wat concurrentie, moet indie-ontwikkelaar Seamless Entertainment gedacht hebben. De ontwikkelaar kom met SOL: Exodus en probeert het genre nieuw leven te geven door de gameplay wat meer mainstream te maken.
Battlestar Galactica
In 2515 stuurt de aarde een vloot ruimteschepen op pad om nieuwe, leefbare planeten te ontdekken. De zon zal namelijk over zo'n 150 jaar vergroten en veranderen in een rode reus, waardoor leven op aarde onmogelijk wordt. Jij bent de piloot van een van deze ruimteschepen en keert na tientallen jaren met succes terug naar de aarde. Heel wat andere schepen zijn vernietigd en bij je terugkeer op Aarde merk je dat niets nog is zoals het was.
Volgens een nieuwe religie wil God dat de aarde en de mensheid ten onder gaan. Niemand mag de aarde dan ook nog bezoeken of verlaten. Na een grote aanval onderweg naar de aarde, ben jij in het bezit van het laatste overblijvende schip. Het verhaal kent heel wat invloeden uit Battlestar Galactica maar helaas is het verhaal niet even sterk. De singleplayer duurt zes uur en gedurende deze tijd zwakt het verhaal systematisch af.
Simplistisch
Doorheen de campagne zul je flink wat andere schepen moeten neerhalen. Je zult in heuse dogfights verwikkeld raken, maar deze zijn slechts zelden van een hoge moeilijkheidsgraad. Je kunt bijna elke richting uitkijken met je kanonnen waardoor je nooit echt in een kat- en muisspel terechtkomt. Even een salto maken om vervolgens in de rug van de vijand te knallen, doe je dan ook meer voor je eigen lol dan om strategische redenen. Je hebt ook bijna geen momentum waardoor je je bochten steeds even scherp kunt nemen. Hierdoor is de gameplay ideaal voor iemand die op zoek is naar wat eenvoudige actie, in tegenstelling tot andere space combat games, die het je een stuk moeilijker maken.
Ondermaatse A.I.
De gameplay is niet erg diepgaand, maar wel zeer leuk. In de meeste missies zul je je schip en andere schepen moeten verdedigen van aanvliegende vijanden. Het gevecht barst los en voor je het weet zie je overal glimmende kogels en motoren die in brand vliegen. Terwijl je in deze vuurgevechten verwikkeld bent, moet je voortduren uitwijken voor brokstukken en rondzwevende meteoren.
Meestal heb je tijdens de gevechten een andere vriendschappelijke piloot die je bijstaat. Helaas doet de vriendschappelijke A.I. slechts zelden iets nuttig. En dat kan ook gezegd worden van de vijandelijke A.I. Hoewel je schip niet veel schade kan verdragen, ben je slechts zelden een doelwit. Als er dan toch eens op je wordt geschoten, is dit bijna altijd mis. Dit heeft als gevolg dat je slechts zelden zult sterven. Enkel wanneer je net begint, per ongeluk tegen een grote raket aanvliegt of een minuut niets aanraakt, zul je je schip zien ontploffen. Sommige missies zijn wel degelijk pittig, maar deze zijn in een grote minderheid.
Hackers in space
Uiteraard zijn er ook gigantisch grote schepen aanwezig, met genoeg vuurkracht. Deze moet je niet vernielen in een episch gevecht, maar moet je overnemen door hun computers te hacken. Op bepaalde momenten krijg je een kans om een schip te hacken. Je moet een hele reeks cijfers en letters selecteren uit een lijst om een schip over te nemen. Veel tijd om dit te doen is er niet, aangezien de schepen die je moet beschermen voortdurend worden aangevallen, wat het einde van de missie kan betekenen. Snelheid en timing is dus een must.
Nostalgische waarde
SOL: Exodus is geen topper geworden, maar heeft wel een zekere nostalgische waarde. Je krijgt het gevoel dat je een klassieke space-combat game aan het spelen bent, zij het met heel wat minder mogelijkheden. De gameplay is best leuk maar veel uitdagende stukken hoef je niet te verwachten. Het hacken zorgt voor broodnodige variatie tussen de op elkaar lijkende missies. De graphics houden het geheel mooi bij elkaar maar kunnen de game helaas niet redden van een lage score. Een multiplayer modus had SOL: Exodus misschien nog kunnen redden. SOL: Exodus is verkrijgbaar op Steam voor 9,99 euro.
Cijfer: 5.5