Sniper Elite 4 Review - Samen op nazi-jacht

maandag, 13 februari 2017 om 14:00
sniper elite 4 review 105947 1f1639414229
SSO-commando Karl Fairburne vertrekt naar het Italië van 1943, om daar het fascisme te bestrijden en een nieuw Duits superwapen te vernietigen. X-ray kill-cams, extreme longshots en de beruchte testicle shots, ze keren allemaal terug in het nieuwste deel van de serie. In deze Sniper Elite 4 review lees je er alles over!
De Sniper Elite serie biedt al sinds het eerste deel haar eigen kijk op het tactische shooter genre. Met een mix van stealth, goed uitgekiende lange afstandsschoten en realistische bullet ballistics, plaatst Sniper Elite je in de schoenen van een meedogenloze sluipschutter. Rebellion heeft de serie flink opgepoetst voor het vierde deel en er is nog meer aandacht besteed aan de gameplay-elementen die de serie definiëren.
Sniper Elite 4 review

Nog meer vrijheid

Meteen in de eerste missie van Sniper Elite 4 valt al op dat het speelveld een stuk groter is. Naast grotere en meer uitgestrekte maps, kunnen spelers nu ook meer dan ooit de wereld op een verticale manier verkennen. In Sniper Elite 4 klim en klauter je je al sluipend een weg langs en boven je vijanden, om de perfecte positie te bereiken.
Door die grotere maps en meer verticale vrijheid krijg je ook meer mogelijkheden om je vijanden om te leggen. Ga je voor die perfect uitgevoerde extreme longshot kill, of kies je ervoor je vijanden te verwarren met tactisch geplande explosies, die je vijanden zodanig ontregelen dat ze met open ogen in jouw nauwkeurig geplaatste valstrikken rennen?
In Sniper Elite 4 krijg je de vrijheid om missies op jouw manier te spelen, wat ervoor zorgt dat de (bij tijden repetitieve) missies niet snel saai worden en de variatie moet dan ook niet gezocht worden in het aanbod aan missies. Hoewel Sniper Elite 4 een lineaire campaign heeft, merk je daar verdacht weinig van. Elke missie speelt zich namelijk in één van de acht verschillende locaties af. Karl Fairburne reist van bergtoppen naar uitgestrekte bossen en van topgeheime onderzoekslocaties naar riante villa's.
Door de variatie in omgevingen zul je merken dat elke missie om een iets andere aanpak vraagt. Je uitgebreidere arsenaal en de nieuwe customization opties geven je daarvoor het gereedschap, maar hoe je het aanpakt is uiteindelijk aan jezelf. Door de vrij simpele missiedoelstellingen, vaak omvatten deze niet meer dan 'steel dit document' of 'vermoord deze belangrijke fascist', ligt de keuze van aanpak nog meer in de handen van de spelers.
Sniper Elite 4 review

Uitstekende AI

Een belangrijk aspect van goede stealth gameplay is een goed uitgevoerde AI. Er is natuurlijk geen uitdaging wanneer je vijanden je bewegingen en acties maar nauwelijks opmerken en er dus ook geen toegevoegde waarde aan het sluipen zit. Rebellion begrijpt dit en heeft voor Sniper Elite 4 dan ook extra aandacht besteed aan de AI van de nazi's en Italiaanse fascisten. Wanneer een soldaat je bewegingen hoort of ziet, zal deze al snel op onderzoek uitgaan.
De vijanden in Sniper Elite 4 gedragen zich meer dan ooit als echte mensen en elke soldaat heeft ook zijn eigen taak of functie. Daar kun je slim gebruik van maken, bijvoorbeeld door een officier neer te schieten om zijn troepen te ontregelen. Bij onraad vormen je vijanden groepjes en ze zullen je proberen in te sluiten wanneer ze je positie ontdekt hebben.
Voor de meest realistische stealth ervaring zul je wel je moeilijkheidsgraad moeten opschroeven. Bij elke graad onder 'authentic' verliezen je vijanden namelijk aardig wat IQ-punten en zal de spanning en uitdaging van het rondsluipen en het plannen van kills een flinke klap oplopen. Gelukkig heeft Rebellion daar een oplossing voor bedacht met de 'custom' moeilijkheidsgraad. Met deze optie is het mogelijk om verschillende elementen aan te passen naar een eigen moeilijkheidsgraad.
Zo kun je aanpassingen maken aan de AI van vijanden, aanpassen hoeveel munitie je vindt en kun je instellen in hoeverre bullet ballistics een rol spelen. Ondanks deze opties is het jammer dat de standaardopties voor moeilijkheidsgraad te wensen overlaten, zeker wanneer gekeken wordt naar de AI op een lagere moeilijkheidsgraad. Wanneer je op de standaard moeilijkheidsgraad speelt, zul je namelijk te vaak net iets te eenvoudig aan je vijanden kunnen ontsnappen, waardoor de spanning die je zou moeten voelen bij een geheime operatie verdwijnt.
Sniper Elite 4 review

Bella Italia

Tijd om ons daar echt druk over te maken krijgen we overigens niet, want het ene adembenemende beeld wordt al snel opgevolgd door het andere. Overal om je heen is wel wat te zien en de omgevingen en verschillende locaties zijn tot in de puntjes uitgewerkt. Rebellions oog voor detail uit zich op de meest verrassende momenten. Zo krijg je door soldaten te taggen meer achtergrondinformatie, vind je brieven, formulieren en documenten die stukje bij beetje meer vertellen over het verhaal en zijn er ook weer de nodige easter eggs te vinden.
Het Italiaanse landschap wordt in al haar diversiteit getoond. Het ene moment bevinden we ons hoog in de bergen, om vervolgens af te dalen naar lager gelegen gebieden en bezoeken we pittoreske dorpjes en gigantische havens. Elke map in Sniper Elite 4 schotelt je een andere omgeving voor om jouw missies op te voltooien.
Sniper Elite 4 review

Nog meer kill-cams

Wie aan Sniper Elite of Zombie Army Trilogy denkt, ziet al snel de iconische x-ray kill-cams voor zich. Rebellion heeft voor Sniper Elite 4 nog meer aandacht besteed aan deze feature. Naast schoten met je sniper rifle, zorgt een melee takedown of een goedgeplaatste explosie ook voor een x-ray kill-cam. De mogelijkheden om voor de mooiste x-ray kill-cam te gaan, worden dus alleen maar uitgebreider.
Naast nieuwe kill-cams, krijgen we ook meer manieren om onze vijanden om het leven te brengen. Zo kun je met een ledge takedown al hangend aan een richel je vijanden naar beneden trekken en kun je vijanden stilletjes omleggen vanuit dekking. Dit soort takedowns resulteert in een mooie kill-cam en ze geven dan ook veel voldoening. Bovendien zorgen ze ervoor dat je vijanden snel en geruisloos uit de weg ruimt, waardoor je aanwezigheid onopgemerkt blijft.
Sniper Elite 4 review

De zachte onderbuik van de krokodil

Sniper Elite 4 vertelt een minder bekend verhaal uit de Tweede Wereldoorlog. Waar andere Tweede Wereldoorlog shooters verzot zijn op de grote en iconische gevechten uit de best vertegenwoordigde oorlog in de popcultuur, besluit Rebellion met Sniper Elite 4 meer aandacht te besteden aan de wat meer ondergesneeuwde gevechten.
De samenwerking met de maffia en de Italiaanse rebellen, het gevecht tegen Mussolinis fascisme en geallieerde plannen om de asmogendheden aan te vallen via de 'zachte onderbuik van de krokodil' komen allemaal voorbij. Het verhaal is doorspekt met intriges, geheime plannen en bevat zelfs een slechterik van proporties waar de schurken uit de James Bond films jaloers van zouden worden.
Het gevolg is dat het verhaal van Sniper Elite aanvoelt als een combinatie van spionnenavontuur en oorlogsromantiek. Daardoor kunnen ook de nodige clichés niet uitblijven en zeker tegen het einde van de campaign is het verhaal van Sniper Elite zo nu en dan wel erg voorspelbaar. Of we dit echt heel erg moeten vinden is natuurlijk maar vraag, aangezien het best wel eens een heel bewuste knipoog kan zijn naar het machismo en hoopvolle patriotisme, waar de Tweede Wereldoorlog klassiekers van doordrongen zijn.
Sniper Elite 4 review

Samen de vijand doden!

Net als in de voorgaande delen, kunnen we de campaign van Sniper Elite ook weer volledig co-op spelen, en net als in de voorgaande delen, zit die functionaliteit weer bijzonder goed in elkaar. Voor spelers die hun missies liever samen met een vriend of vriendin voltooien, biedt de co-op functie van Sniper Elite 4 hiertoe mogelijkheid.
Dit opent nog meer mogelijkheden om op creatieve en ingenieuze wijze je vijanden tot hun einde te brengen. Het is dan ook zeker een absolute aanrader om de co-op functie van Sniper Elite 4 niet links te laten liggen. Houd er wel rekening mee dat de co-opmissies van Sniper Elite 4 alleen online gespeeld kunnen worden, wie met zijn tweeën op de bank wil spelen komt bedrogen uit. Een local co-op modus ontbreekt namelijk.
Als je liever tegen andere spelers speelt, dan biedt de online multiplayer een aantal interessante opties. Hoewel het aantal game modi beperkt is, kan de multiplayer je aardig wat uren plezier opleveren. Je neemt het in verschillende modi op tegen vijandige snipers, afhankelijk van de modus behaal je punten door kills te halen, control points te veroveren of het grootste aantal meters bij elkaar geschoten te hebben.
De online multiplayer schotelt spelers een andere manier voor om aan de slag te gaan met de unieke gameplay-elementen van Sniper Elite 4. Bovendien zijn, net als in het single player en co-op gedeelte van de game, de verschillende speelstijlen goed afgestemd op elkaar. Samenwerking is dan ook van groot belang, vooral bij Control.
Sniper Elite 4 review

Sniper Elite 4 review - De beste Sniper Elite titel

Ben je op zoek naar een tactische shooter, die je uitdaagt om op steeds creatievere manieren je vijanden om te brengen? Zoek dan niet verder dan Sniper Elite 4. Naast de prachtige omgevingen, nieuwe keuzemogelijkheden en X-ray kill-cams, biedt Sniper Elite 4 ook een co-op avontuur waarin je de nodige uren zult verliezen.
Alles aan Sniper Elite 4 geeft je het gevoel dat Rebellion deze ervaring nóg verder heeft willen distilleren en verbeteren. Grotendeels is dat ook gelukt, het resultaat mag er zijn en veel van de vernieuwingen bereiken hun doel. Met Sniper Elite 4 heeft Rebellion verreweg het beste deel uit de serie neergezet, die het unieke gezicht van Sniper Elite meer naar de voorgrond brengt.