SMITE Review

door Wouter
maandag, 21 april 2014 om 16:20
Met alle nieuwe MOBA’s (massive, online, battle, arena) die de laatste tijd verschijnen, is het moeilijk voor te stellen dat er een tussen zit die succesvol afwijkt van de bekende formule. Toch is het ontwikkelaar Hi-Rez Studios gelukt met SMITE. Een game die een frisse kijk geeft op het genre, maar zich toch een MOBA mag noemen in hart en nieren.
De MOBA’s zoals we die vandaag de dag kennen, zijn erg strategisch en vereisen flink wat oefening voor je je meester mag noemen van de online battle arena. Het is om die reden dan ook dat niet iedereen fan is van het genre. Het is een typisch gevalletje van: je vindt het of geweldig, of helemaal niets. Maar zelfs als je helemaal niets hebt met het genre, doe je er goed aan om SMITE een keer onder de loep te nemen. Ontwikkelaar Hi-Rez Studios pakt het met deze game namelijk compleet anders aan, zonder de kern van MOBA verloren te laten gaan. De gamemakers doen dit door af te stappen van de bekende point-and-click besturing en over te schakelen naar een third-person perspectief waarin jij de volledige controle krijgt over jouw personage.

Meer actie en sensatie

Zoals we zeiden gaat de kern van het genre niet verloren bij SMITE. In conquest mode zet de game nog steeds twee teams tegenover elkaar op verschillende speelvelden met de typische paden lay-out, zoals het een MOBA betaamt. Het doel dat ieder team krijgt opgelegd, is om de titaan van het vijandelijke team te verslaan. Maar voordat je daaraan toe bent, zul je samen met jouw teamgenoten de weg ernaar toe vrij moeten maken van torens, minions en natuurlijk vijandelijke spelers. Ter afwisseling is er ook de zogenaamde arena modus, waarin simpelweg het vermoorden van elkaar volstaat.
Je ziet dat SMITE op dit gebied niet veel anders doet dan zijn broertjes en zusjes, maar het feit dat je jouw personage nu voor de verandering met de WASD-knoppen bestuurt en over diens schouder meekijkt in plaats vanuit een helikopterperspectief, heeft een immense impact op de gameplay. Je krijgt nu namelijk de directe controle over jouw personage wat betekent dat er veel meer vaardigheden bij komen kijken dan alleen het aanklikken van een bepaalde spreuk of aanval. Je zult nu beter moeten richten, sneller moeten bewegen en goed het overzicht moeten bewaren, wil je het vijandelijke team een stapje voor zijn. Dit werkt niet alleen geweldig en soepel, maar is ook nog eens de verandering die het genre goed kan gebruiken.

Goden en titanen

Nog iets waaraan je kunt zien dat SMITE niet bepaald je alledaagse MOBA is, is aan de grote hoeveelheid personages. In deze game speel je als een god en als je kijkt naar de geschiedenis van de mens dan weet je dat er door de jaren heen een hoop goden en godinnen zijn opgestaan. Griekse goden als Zeus en Hades en Egyptische goden als Anubis en Ra behoren daarom allemaal tot het groeiende arsenaal aan speelbare personages. Keuze in dit soort spellen is altijd leuk en Hi-Rez heeft er voor gezorgd dat er meer dan genoeg is.
De balans tussen al deze personages is ook niet bepaald verkeerd. De meeste karakters zijn goed opgewassen tegen de gevaren van het strijdtoneel en kunnen zelf ook altijd wel een redelijke klap uitdelen. Je zou denken dat door de directere besturing er een groot verschil komt te zitten tussen melee en range, aangezien range-gerichte personages vaak al schade kunnen doen voor een melee-personage bij hen is, maar niets is minder waar. Alle melee-karakters hebben wel aanvallen en vaardigheden die hen een geduchte tegenstander maken voor iedereen die zich wendt tot afstandsaanvallen. Wat je wel altijd blijft houden is dat enkele personages een beetje te sterk worden naarmate zij in niveau stijgen, maar dat zal met iedere nieuwe patch stukje bij beetje verbeterd worden.
Het enige jammere aan deze personages is dat het bekende microtransactiesysteem eraan verbonden is. Het noodzakelijke kwaal van iedere MOBA. Wil je de strijd aangaan met een zeker personage, dan zul je een hoog bedrag aan in-game valuta neer moeten leggen of je wacht tot het personage aan de wekelijkse roulerende set gratis karakters wordt toegevoegd. Hoe dan ook, je kunt lang wachten waardoor zo’n microtransactie lang niet zo gek in de oren klinkt. Voor de die-hards is het ook mogelijk om met 30 dollar alles vrij te spelen. Je krijgt dan ieder (toekomstig) personage en skin. Hoewel deze transacties vervelend blijven, is het fijn om te zien dat het geen pay-to-win is. Een betalende speler ontvangt verder geen voordeel boven een niet-betalende.

Minder overzicht

De nieuwe besturing zorgt meer actie in het spel, maar wat dit met zich meebrengt is dat je het overzicht verliest. In de top-down varianten zijn je ogen voor het grootste gedeelte gekluisterd op de mini-kaart. Je wilt immers alles in de gaten houden en snel in kunnen spelen op de acties van de tegenstander. Bij SMITE verplaatst die angst voor het onverwachte zich naar de horizon. Je wilt alles om je heen in de gaten houden en zien wat de tegenstanders in de verte allemaal uitspoken. Hierdoor gaat in zekere mate het overzicht verloren, waar je normaal zo op rekent.
Niet iedereen zal hier blij mee zijn, maar wat het wel met zich meebrengt, is dat er meer ruimte komt voor strategie. Het van achter besluipen van het vijandelijke team is bijvoorbeeld makkelijker dan ooit. Als je tegenstanders te druk bezig zijn met het bevechten van jouw teamgenoten, zullen ze het niet merken wanneer een speler stilletjes via een zijpad achter hun rug tevoorschijn komt. De gouden tip voor SMITE is dus: watch your back!

Chaotisch

Een ander vervelend aspect aan deze grotere hoeveelheid actie is dat gevechten erg chaotisch verlopen. Iedereen is er maar op los aan het gooien met allerlei spreuken, projectielen en andere aanvallen, waardoor het soms moeilijk is om te zien wat nou wat is. Helemaal voor personages die zich op melee focussen en dus dichtbij de tegenstanders moeten komen om schade uit te delen, kan het vervelend zijn. Zij moeten zich met een beetje pech begeven tussen een spervuur aan aanvallen, wat hen een makkelijk doelwit maakt.

Goddelijk

We hadden de hoop al bijna opgegeven dat er een MOBA zou verschijnen die in de buurt komt van het niveau van League of Legends en DOTA 2, maar toen was daar SMITE. Een game die een compleet nieuwe wending geeft aan het genre door de toevoeging van een third-person perspectief en een directere besturing. En daarnaast ook nog eens over een enorme hoeveelheid aan personages beschikt. Als je een MOBA-liefhebber bent, betekent dit niet automatisch dat je van SMITE zult genieten, maar als je op zoek bent naar wat meer spanning en vernieuwing, dan is deze free-to-play game zeker het bekijken waard.