Skylanders Trap Team Review

woensdag, 15 oktober 2014 om 12:38
Ze zijn schattig, stoer en onweerstaanbaar: Skylanders. Deeltje vier ligt in de winkels in de vorm van Skylanders Trap Team. De formule is hetzelfde als anders, maar fris aangekleed doordat schurken nu good guys kunnen worden. Hé, dat klinkt leuk!
Skylanders Trap Team is dus alweer het vierde deel uit de serie en hoewel je dat misschien niet zou denken is deeltje vier minstens zo leuk als de andere drie delen. Skylanders Trap Team biedt gevarieerde gameplay, kleurrijke en vrolijke levels. Eigenlijk is het speelgoed dat zelfs volwassenen leuk vinden en daarmee is de game het ideale cadeau voor in december onder de kerstboom of om aan een andere bekende man met baard te vragen.

Skylanders Trap Team: voor de relativering

Tenzij je niet kan wachten natuurlijk, want Skylanders Trap Team is gewoon de ideale game om tussen al het grof geweld door te spelen dat Middle-Earth Shadow of Mordor of Destiny heet. Want vergis je niet, natuurlijk is Skylanders in eerste instantie bedoeld voor kinderen, maar de volwassen gamer vermaakt zich hier net zo goed mee.
Voor de mensen die nieuw zijn, het concept is als volgt: je koopt een startpakket waarin diverse figurines en een portaal zitten. Dit is een plateau waarop je het poppetje neerzet, die vervolgens op het tv-scherm getoverd wordt. Je kiest dus letterlijk in het echt, met welk personage je in de game speelt. Er zijn karakters in diverse elementen: aarde, lucht, vuur, magie, water, leven, tech en ondood.
Skylanders Trap Team

Toffe nieuwe karakters

Het startpakket van Trap Team geeft je nu de toffe karakters Snap Shot en Food Fight die allebei een groot aaigehalte hebben. Ooooooh!
Hoewel je dus start met een basis, zijn er tig poppetjes om bij te kopen. Het punt is dat in de levels van de singleplayer diverse gebieden vrijgespeeld kunnen worden met een specifiek karakter. Dus alles vrijspelen met enkel de geleverde personages in het startpakket wordt ‘m niet. Maar goed nieuws: alle poppetjes uit de vorige delen werken gewoon weer in Trap Team!
Nieuw dit jaar zijn de vallen die je in de portaal kan stoppen. Voor het eerst kunnen schurken gevangen worden die je dan op een goede manier tijdelijk kan inzetten. Het is indrukwekkend om te zien hoe creatief ontwikkelaar Toys for Bob is geweest. Uitmelkerij? Het woord komt geen één keer in je op als je Skylanders Trap Team speelt.

Uren vermaak

Skylanders Trap Team biedt in totaal 18 levels en is daarmee goed voor zo'n tien uur speelplezier. Al kan de échte verzamelaar, die vele vallen en personages koopt er met gemak meer uren uit trekken. Is zo'n startpakket van zo'n 70 euro duur? Nee, want je vermaakt je uren.
Het verhaal van de Skylanders is nooit zo bijzonder, altijd weer vecht je tegen slechterik Kaos. Maar dat boeit niet. Skylanders Trap Team heeft namelijk een verslavende gameplay. Je zou kunnen zeggen dat het een role-playing game is voor kinderen. De poppetjes beginnen op level één en door continu loot en spullen te verzamelen kun je ze steeds verder upgraden, naar uiteindelijk level 20.
Skylanders Trap Team

Verslavend, looooooooot!

Het verslavende aspect is enorm groot. Je wilt elk hoekje en gaatje verkennen. Enige minpunt is dat alle games, en nu ook Trap Team, erg lineair zijn. Maar goed, misschien raakt de jongere gamer anders wel verdwaald. Er zitten verscholen gebieden, maar overal kom je deurtjes tegen waar je niet naar binnen kan. Dus veel vrijheid is er niet. Maar dat is dan ook het enige minpunt dat je kunt toekennen aan Skylanders Trap Team.
Verder is de gameplay gevarieerd, zoals elk deel. Continu vecht je tegen vijanden en los je kleine puzzeltjes op. Net zoals het vorige deel zijn er nu weer de schildpadden aanwezig in de vorm van blokken die je op de juiste plek moet leggen. En ook zijn er andere puzzeltjes. Zo moet je puzzelen om bepaalde deurtjes op te maken, iets wat de eerste Skylanders game al had.
Het is mooi om te zien hoe elk Skylanders deel dit puzzelelement vernieuwt waar dat nu in Trap Team het best uitgevoerd is. Je moet met een mannetje rollen om een bepaald punt op een bord te bereiken, maar ondertussen kom je nu bijvoorbeeld langs vuur. Dan moet je eerst langs water rollen, voordat je naar de uitgang gaat. Dit soort kleine dingen zorgen ervoor dat Skylanders Trap Team een frisse ervaring biedt.

Gevarieerde gameplay

Ook is het soort Skystones weer aanwezig, dit is ietsje beter uitgewerkt waardoor de minigame nog beter is dan voorheen. Een soort kaartspelletje; erg grappig in ieder geval. Wat Skylanders Trap Tream, en ook de voorgaande delen, goed doet is de sowieso de gevarieerdheid in gameplay.
De levels zelf zijn divers. En in de mainhub heb je ook weer kleine toffe dingen om te ontdekken. Nieuw is bijvoorbeeld Kaos Doom challenge Mode, een verslavend minispelletje. Geloof ons in ieder geval dat je in Skylanders Trap Team nooit uitgekeken raakt. En ja, natuurlijk wil je snel je portemonnee trekken voor nog meer figurines en vallen. Maar is dat erg? Nee. Een verzamelaar wil nu eenmaal alles hebben. En mocht je even krap zitten, dan is er één geluk: dan kun je de oude poppetjes uit deel 1, 2 en 3 ook gebruiken!
Skylanders Trap Team

Skylanders Trap Team nu ook voor tablets

Skylanders spreekt jong en oud aan en het is dan ook geen gekke zet dat dit jaar Skylanders voor het eerst is uitgekomen op de tablets, geheel met Apple, Android of Kindle-ondersteuning. Hoe gaat dat, vraag je je misschien af. Simpel. Als je een startpakket koopt, krijg je wederom een portaal, twee vallen, twee poppetjes én een gamecontroller. Die gamecontroller is klein en zit handig verstopt onder de portaal. Een mooi compact pakketje dus.
Het enige nadeel is dat de batterijen die in de portaal moeten (bij de consoles werkt dit met een USB-verbinding) niet simpel in de portaal en in controller kunnen, Beide vakjes moeten én open geschroefd worden én weer dicht. Enorm onhandig. Maar goed, als ze er eenmaal inzitten, mag je er vanuit gaat dat ze de komende weken niet vervangen hoeven te worden. Toch was een systeem zonder schroefjes wat makkelijker geweest.
Verder alle lof voor de tabletversie. Op een iPad ziet de game er ook beeldschoon uit en het is een ontzettend mooie uitkomst voor mensen zonder consoles om toch met het gave Skylanders Trap Team aan de slag te kunnen. De controller ligt ook lekker in de hand, al is die - natuurlijk- wel een beetje klein en kan die de strijd absoluut niet aan met een PS4 controller, om maar een dwarsstraat te noemen. Maar dat hoeft ook niet. De tablet versie is gewoon een sterk alternatief voor de mensen zonder consoles.

Leuk, leuker, leukst!

Skylanders Trap Team is een van de leukste games dit jaar. De game is geschikt voor jong en oud, een beetje gamer én de hardcore gamer. Daarbij is het knap om te zien dat Trap Team vernieuwing biedt op meerdere vlakken en daarmee niet onderdoet voor de vorige drie delen. Integendeel, met het nieuwe systeem van schurken vangen is Trap Team de leukste Skylanders game die verschenen is. Hoe kun je nu niet smelten bij dit toffe speelgoed? Vroeg of laat moet je er aan geloven.
Meer informatie staat op de officiële Skylanders website.
Vergeet ook niet onze special te lezen met alle informatie over Skylanders.