SingStar Vol. 3 Review

donderdag, 04 december 2008 om 19:10
Is Sony aan het uitmelken begonnen...? Nog geen half jaar geleden lag SingStar Vol. 2 in de winkels en nu is het alweer tijd voor deel 3. Kunnen we nog wat nieuws verwachten of is het weer hetzelfde liedje?
De meesten zullen ongetwijfeld wel weten wat een SingStar titel inhoudt, immers zit het woord al verborgen in de titel zelf. Voor de mensen die het niet weten: SingStar is een karaoke spel, bedoeld voor mensen die eens op een luchtige manier plezier willen beleven aan het gamen in plaats van een shooter te spelen of een andere gewelddadige game. De SingStar titels van Sony worden altijd goed verkocht en zijn dan ook een waar succes, maar weet SingStar Vol. 3 nog wel wat nieuws toe te voegen?
SingStar Vol. 3 Screenshot 76990 SingStar Vol. 3 Screenshot 76989 SingStar Vol. 3 Screenshot 76988
Ietswat modernere muziek
Zoals altijd bevinden zich op het Blu-ray schrijfje weer muzieknummers, 30 in totaal. Dit is niet nieuw, maar wat wel nieuw is, is de keuze van Sony om deze derde versie het wat dichter bij de tijd te zoeken. Meer dan bij deel twee zul je nu mee kunnen zingen op wat recentere nummers. Twee hele goede voorbeelden hiervan zijn "This is the Life" van Amy MCDonald en "Viva La Vida" van Coldplay. Deze nummers zullen bij velen nog vers in het geheugen liggen wat er ongetwijfeld voor zorgt dat deze liedjes dan ook makkelijk mee te zingen zijn waardoor je eenvoudig punten weet te scoren. De gehele tracklist ziet er als volgt uit:
  • Aerosmith - "Cryin"
  • Amy McDonald - "This Is The Life"
  • Barry Manilow - "Copacabana"
  • Coldplay - "Viva La Vida"
  • David Bowie - "Space Oddity"
  • Deep Blue Something - "Breakfast At Tiffany’s"
  • Dizzee Rascal (feat. Calvin Harris & Chrome) - "Dance Wiv Me"
  • Fall Out Boy - "This Aint A Scene…It’s An Arms Race"
  • Feargal Sharkey - "A Good Heart"
  • Fergie - "Big Girls Don’t Cry"
  • Gwen Stefani feat Akon - "The Sweet Escape"
  • Happy Mondays - "Kinky Afro"
  • Heaven 17 - "Temptation"
  • K.D. Lang - "Constant Craving"
  • Kate Bush - "Babooshka"
  • Leo Sayer - "You Make Me Feel Like Dancing"
  • Lionel Richie - "All Night Long"
  • Michael Jackson - "Billie Jean"
  • Paul McCartney & Stevie Wonder - "Ebony & Ivory"
  • Queen - "Killer Queen"
  • Sara Bareilles - "Love Song"
  • Smashing Pumpkins - "1979"
  • Take That - "Could It Be Magic"
  • Texas - "Say What You Want"
  • The Communards - "Never Can Say Good-bye"
  • The Ting Tings - "Shut Up And Let Me Go"
  • Timbaland feat Keri Hilson - "The Way I Are"
  • Timbaland feat One Republic - "Apologize"
  • Transvision Vamp - "Baby I Don’t Care"
  • Vampire Weekend - "Oxford Comma"
Wat opvalt aan deze lijst is de toevoeging van een nummer van Michael Jackson. Wat je tegenwoordig ook vindt van deze man, feit is dat iedereen hem kent en hij wel een echte poplegende is. Meezingen met het beroemde nummer "Billy Jean" zal dan ook voor velen een welkome toevoeging zijn.
SingStar Vol. 3 Screenshot 76987 SingStar Vol. 3 Screenshot 76986 SingStar Vol. 3 Screenshot 76985
Mogelijkheden
Voor de rest kent Singstar Vol. 3 eigenlijk geen nieuwe toevoegingen maar dat maakt de game er niet minder leuk om. SingStar werkt zoals altijd: je selecteert een nummer, de tekst verschijnt in je scherm en jij moet zorgen dat je meezingt. Je verdient punten als je de juiste toonhoogte bereikt en als je de juiste timing te pakken hebt. Het SingStar spel kent een Nederlandstalig menu wat erg prettig is, bovendien is het menu ook erg overzichtelijk. Zodra je SingStar Vol. 3 opstart kun je naar de opties SingStar spelen, Mijn Mediagalerij of Online.
Kies je voor de eerste optie, dan kun je kiezen uit de mogelijkheden: wedstrijd, solo zingen, duet, oefenen, geef de microfoon door en opties. Duidelijk mag zijn dat er heel wat mogelijkheden zijn, maar het leukste is natuurlijk om SingStar met meerdere mensen te doen. Erg tof is de optie om de microfoon door te geven waarbij vier mensen de rode microfoon moeten doorgeven, en vier de blauwe. Erg tof is ook de mogelijkheid om lid te worden van de SingStar Scene. Met je PlayStation Eye kun je namelijk video's opnemen en deze met iedereen delen wat natuurlijk erg hilarisch kan zijn.
SingStar Vol. 3 Screenshot 76984 SingStar Vol. 3 Screenshot 76982 SingStar Vol. 3 Screenshot 76980
Geen draadloze microfoons
De karaoke voer je uit met twee microfoons: een blauwe en een rode. Dit zijn nog steeds dezelfde microfoons die met de SingStar games voor de PlayStation 2 er ook al waren, en het is jammer om te zien dan Sony ze nog niet draadloos heeft geleverd, waarbij Microsoft toch een voorsprongetje neemt met Lips. Sowieso is het ietwat vreemd, want de Buzzers voor Buzz! Quiz TV zijn voor de PS3 wél draadloos, dus waarom is dit nog niet met SingStar gebeurd? Tevens is het jammer dat Sony met SingStar Vol . 3 niet inspeelt op "nieuwelingen". SingStar en SingStar Vol. 2 kon namelijk verkregen worden met, als ook zonder, microfoons, maar ditmaal kun je de SingStar game alleen kopen zonder de microfoons. Er wordt dus vanuit gegaan dat iedere SingStar liefhebber al wel een SingStar game in huis heeft liggen, maar wat als dat nog niet het geval is? Gelukkig kun je de microfoons dan altijd nog als apart pakket aanschaffen, maar dit is in verhouding dan wel weer duurder, dus dat is geen handige zet geweest van Sony.

Enfin, de microfoons werken wel gewoon en dat is het voornaamste. Het geluid is verzorgd evenals de graphics. De officiële videoclips worden bij de nummers vertoond wat erg prettig is. Bij het ene nummer zal dit een feest van herkenning zijn en bij een nummer dat je niet kent, zul je zo waar er nog wat bij leren. Mocht je nog niet genoeg voldoening halen uit deze tracklist, kun je altijd nog liedjes online kopen via het PlayStation Network. Je betaalt dan 1,49 euro per nummer.
SingStar Vol. 3 Screenshot 76978 SingStar Vol. 3 Screenshot 76979 SingStar Vol. 3 Screenshot 76983
Niet hetzelfde liedje
Al met al heeft SingStar Vol. 3 niet heel veel nieuws te bieden en er zijn geen nieuwe opties of nieuwe modi. Toch is er hier geen sprake van uitmelking en is het niet alleen maar hetzelfde liedje, het is meer een oude en vertrouwde game en daarom ook uitermate geschikt voor degenen die het even gehad hebben met de vorige SingStar delen en weer aan iets nieuws toe zijn. Zeker als je wat meer wilt meezingen met wat recentere nummers zit je warm gebakken bij SingStar Vol. 3, en ook als je eindelijk eens wilt kijken hoe goed jij kunt meezingen met de The King of Pop, Michael Jackson.