SingStar Celebration Review - Vervlogen glorie

zaterdag, 09 december 2017 om 10:00
In Japan is karaoke een van de meest populaire vrijetijdsbestedingen. Je vindt er een karaokebar op bijna iedere hoek. Met SingStar wil Sony dat gezamenlijke zangfestijn ook voor de rest van de wereld beschikbaar maken. In deze SingStar Celebration review lees je of Sony er in slaagt dit feestje succesvol over te brengen.
Met al drie dozijn aan verschillende releases is de SingStar franchise niet weg te denken uit de gamegeschiedenis. Jarenlang was het dé manier om een complete karaoke-ervaring in huis te halen. Die faam is er helaas al jaren niet meer met pas één eerdere release op de PlayStation 4. Weet SingStar Celebration de glorie van voorheen te bereiken?
singstar celebration review

Zingen met je telefoon

De reden dat Sony met een nieuwe SingStar komt, is de PlayLink serie. Je kunt SingStar Celebration met een smartphone spelen door de bijbehorende applicatie te downloaden. Je hebt dus geen extra microfoons meer nodig om thuis een feestje te beginnen. Je zingt simpelweg in een telefoon die jouw gezang registreert in de game, iets wat in het vorige deel, SingStar Ultimate Party, ook al kon.
Hoewel het natuurlijk wel handig is dat je een telefoon kunt gebruiken zul je meteen opmerken dat het minder een popstergevoel oproept dan wanneer je een fysieke microfoon vast hebt. Met de echte microfoons van de voorgaande delen voel je je meteen geneigd om overal vol voor te gaan, ook al weet je donders goed dat je die uithalen van Adele niet kunt nabootsen. Een telefoon voelt wat dat betreft ongemakkelijk in je hand waardoor dat gevoel achterwege blijft. Mocht je nog microfoons hebben liggen dan kun je die gelukkig ook gebruiken.
Wat dan wel weer heel handig werkt, is dat je op je telefoon alvast liedjes in een afspeellijst kunt zetten wanneer je niet aan het zingen bent. Zo kan iedereen vast een liedje toevoegen aan de lijst die dan vanzelf voorbij komt. Dit is in de praktijk een erg handig systeem dat weer wat extra moeite met de controller bespaart.
singstar celebration review 2

Techniek soms een beetje beperkt

Net als in voorgaande SingStar delen maakt het niet zoveel uit wat je zingt zolang je maar in de buurt van de juiste toonhoogte komt. De games zijn daardoor super toegankelijk voor iedereen, ook als je geen al te goede zangstem hebt. Ben je juist een goede zanger of zangeres dan zul je je waarschijnlijk ergeren aan het feit dat de microfoon al het geluid uit de omgeving opvangt. Raszuivere uithalen worden daardoor verpest als je samen met een vocaal-beperkte vriend zingt.
De techniek op het televisiescherm helpt niet mee om voor een prettigere ervaring te zorgen. De balk die de toonhoogte aangeeft loopt namelijk duidelijk achter op de gezongen tekst. Dat is ontzettend verwarrend als je een liedje zingt die je niet al helemaal uit je hoofd kent. De balk geeft gelukkig wel juist aan wat je gezongen hebt dus als je een nummer wel kent zal je score er weinig door beïnvloed worden.
singstar celebration review 3

Een feestlijst voor de beste zangers

Een partygame als SingStar valt en staat met een goede afspeellijst. SingStar Celebration is standaard uitgerust met 30 liedjes. De lijst voelt heel gevarieerd aan met enkele nieuwere hits als Hello van Adele en Wake me up van Avicii alsook een aantal klassiekers zoals Dancing Queen van ABBA. Met de inbegrepen lijst ben je al snel een paar uur verder.
Een gevarieerde lijst waarvan iedereen wel een paar nummers kent, is onmisbaar voor een geslaagd feest. Wel moet er gezegd worden dat de nummers vooral gekozen lijken te zijn op populariteit, zonder het karaoke-aspect in gedachte te houden. Redelijk wat liedjes zijn ontzettend moeilijk om daadwerkelijk goed te zingen. Je vrienden af zien gaan op hun favoriete nummers brengt dan wel weer zijn eigen charme met zich mee.
Mocht je het wel gezien hebben met de inbegrepen hits dan is er de mogelijkheid om de afspeellijst uit te breiden. De SingStore bevat tientallen liedjes die je per stuk kunt kopen voor een paar euro of in een bundel voor een voordelige bundelprijs. Helaas is de SingStore al in geen tijden meer van een update voorzien dus de allernieuwste hits zul je er niet vinden. De laatste update was een jaar geleden en dat was om ruim 600 liedjes te verwijderen.
singstar celebration review 4

SingStar Celebration Review - Teleurstellende PlayLink toevoeging

Er is dus nog wel het een en ander aan te merken aan SingStar Celebration. De glorie van de karaokeserie is lange tijd geleden vervlogen en dit deel weet niet bij het succes van voorheen in de buurt te komen. Met 30 gevarieerde nummers kun je een redelijk feestje bouwen maar daarna zal SingStar Celebration al snel vergeten worden. Het is een logische toevoeging aan de PlayLink serie, maar een die de serie niet goed doet.
Cijfer: 5.5