SiNG PARTY Review

woensdag, 30 januari 2013 om 18:00
De eerste party game voor de Wii U is een feit, want SiNG PARTY is te koop. Nintendo treedt daarmee in de voetsporen van Microsoft en Sony die ieder al zijn eigen karaokegame heeft met respectievelijk Lips en SingStar. Wil je alleen zingen, een duet, gek doen met vrienden? Het kan allemaal.
Een karaokegame is niets nieuws onder de zon, maar wel voor Nintendo's nieuwste spelcomputer. Met de Wii U richt Nintendo zich op hardcore gamers, maar ook moeten de casual gamers niet vergeten worden. Dus is er nu SiNG PARTY. Voor 59 euro ligt er een pakketje in de winkels; een doosje met een game en een microfoon.
Gooi de strotjes maar open
Spelers die eerder een karaoke game hebben gezongen zoals Lips of SingStar weten inmiddels wel wat de bedoeling is. Op het tv-scherm wordt een liedje afgespeeld met de bijbehorende songtekst, men neme een microfoon in de hand en laat de lucht maar uit de longen lopen. Meestal is dit een succes bij dronken nachtegaaltjes. SiNG PARTY heeft vier modi: groep, zingen, team en oefenen.
De modus waarin je lekker zelf kunt meezingen met een liedje heeft SiNG PARTY, dat is Zingen. Op het scherm zie je balkjes waardoor het eigenlijk neerkomt op binnen de lijntjes zingen. Doe je dit goed, dan zul je op het einde een mooie score verdienen. We hebben het allemaal al eens eerder gezien. Het principe werkt prima en het is ook hartstikke leuk, maar het is een gebrek dat er geen moeilijkheidsgraad ingesteld kan worden en daardoor de opties nogal beperkt blijven.
Optreden voor je vrienden
Naast de party modus is een karaoke game natuurlijk bedoeld om in groepsverband te spelen. Hiervoor is een aparte modus. Met deze modus weet Nintendo daadwerkelijk te vernieuwen en heb je niet het idee van been there done that. Spelers kunnen namelijk de songtekst op de GamePad lezen en zich daardoor niet richten tot de tv, maar tot hun vrienden, ofwel het publiek. Dit houdt in dat mensen dus meer kunnen performen dan bij Lips of SingStar en zo nodig een hele show kunnen weggeven. Jammer is wel het feit dat scores er niet meer toe doen en het dus echt om het performen gaat. Hier wordt de plank best misgeslagen.
Toch is het een aardige optie voor de wat kleinere onbevangen gamers, of de dronken vriendengroepen voor wat simpel vermaak. Meestal is een drup alcohol bij volwassen gamers wel nodig om de remmen wat los te krijgen. Zingen voor een groep is al eng, laat staan zingen én optreden. Wel geinig is dat je soms opdrachtjes tussendoor kan geven aan het publiek: laat je vrienden bijvoorbeeld tussendoor even wat zingen. Het is nieuw, maar niet een super toffe toevoeging. Bij een karaokegame is een tracklist maar al te belangrijk. Het is merkbaar dat SiNG PARTY zich richt op een breed publiek, van jong tot oud. Zo zijn er opties van Lionel Richie tot aan Justin Bieber. Je weet wel Biebers liedje 'Baby', voor sommigen is het nummer een genot, voor de meesten de reden om een stereo-installatie kapot te slaan, zo niet een pleister op iemands mond te plakken.
Slechte tracklist
Het probleem met de tracklist is dat deze niet zo sterk is. De fout is gemaakt om een zanggame te maken voor Jan en alleman en daarmee gaat de game flink de fout in. Het zorgt ervoor dat voor de meesten er slechts een paar liedjes van de vijftig interessant zijn en dan is 59 euro opeens flink veel geld. Daarnaast zitten er soms goede artiesten tussen, maar vraag je je af waarom er niet beroemdere nummers tussen staan. Zo is Lady Gaga van de partij, prima, maar waarom met The Edge of Glory en niet met Pokerface? Ook echte rocknummers blijven achterwege, als je Nickelsbacks How You Remind Me achterwege laat. Dat is nou niet bepaald het beste rocknummer.
Elke microfoon inpluggen
Waar Nintendo betere zaken meedoet is de ondersteuning van microfoons. Nu krijg je maar één microfoon bijgeleverd, terwijl je bij SingStar twee krijgt. Net zoals dat je geheugen via USB kan uitbreiden kun je ook elke willekeurige microfoon met een USB-aansluiting gebruiken.
Missie mislukt
Maar dat is niet het belangrijkste uiteraard. Een goede karaoke game valt of staat met een tracklist en deze Wii U versie heeft niet bepaald een goede, zoals net al duidelijk werd. De Party modus is aardig en het is zeker verfrissend dat je eens voor je vrienden kunt optreden in plaats van altijd met je snufferd voor de tv staat, maar het is niet de reden om deze game aan te schaffen. SiNG PARTY is alleen maar interessant voor mensen die enkel een Wii U in huis hebben en daardoor nog geen karaoke game bezitten. Voor alle overigen gevallen geldt: op andere consoles heb je betere en goedkopere versies en dan ben je een dief van je eigen portemonnee als je SiNG PARTY koopt.
Cijfer: 5