Silent Hill HD Collection Review

donderdag, 19 april 2012 om 21:00
De High Definition-collecties vliegen je om de oren en fans van het survival-horror genre zullen misschien al naar de winkels zijn gesprint. Konami brengt ons namelijk de HD-collectie van Silent Hill, één van de meest gevreesde series in de geschiedenis van gaming.
De collectie bestaat uit twee games, wel te kennen Silent Hill 2 en Silent Hill 3. Twee prachtgames, voor de prijs van drie tientjes. Een koopje zou je zeggen, ware het niet dat je maar beter nog even kunt wachten om deze 'collectie' in huis te halen.
Collectie?
Eigenlijk is het schijfje waar Silent Hill 2 en Silent Hill 3 op staan geen collectie. Want waar zijn Silent Hill en Silent Hill 4? Oké, dat de eerste Silent Hill niet op het schijfje staat kunnen we begrijpen. Die game is immers, exclusief, via het Sony Entertainment Network te downloaden. Maar waar deel vier is gebleven? Zou het soms komen doordat de game in de laatste fase van de ontwikkeling omgedoopt werd naar Silent Hill 4: The Room? Wij hebben geen idee en wie weet komt Konami met een antwoord. Goed, nu we dat gehad hebben zullen we maar eens de twee games behandelen die wel op het schijfje staan, want meer valt er ook niet te beoordelen.
Silent Hill 2; een stap terug
Laten we beginnen bij Silent Hill 2, een game die door velen gezien wordt als het hoogtepunt in de serie. Deze game neemt je mee naar het duistere plaatsje Silent Hill, waar je wordt omringd door een dichte mist en daardoor een claustrofobisch gevoel. In dat plaatsje gaat James Sunderland op zoek naar zijn overleden vrouw. Zij is drie jaar geleden overleden, maar onlangs ontving James een brief welke door haar was ondertekend. Zijn vrouw wacht op hem, in Silent Hill op "ons speciale plekje". Hoewel de mist tien jaar terug ook diende om de technische beperkingen te overkomen, voegde het ook nog eens iets toe aan het spel. Je had geen idee wat je te wachten stond en, ondanks dat je ze hoorde, was het altijd gokken waar de monsters nu precies waren. Je zag ze pas als je al binnen hun bereik was en helaas is dat nu anders.
Dit is gelijk een punt waarop de HD-remake achteruit gaat. De mist is minder dik en dicht waardoor de spanning een stuk kleiner is en je ook de technische tekortkomingen van tien jaar geleden terug kunt zien. Van gebouwen die maar half gerenderd zijn tot de wereld die ineens ophoudt. Daarnaast wilde Konami de voice-overs vervangen, iets waar fans niet blij mee waren. Gelukkig heeft Konami geluisterd en zitten de originele stemmen nog steeds in het spel en kun je ervoor kiezen om de nieuwe stemmen te gebruiken.
Maar er is nog een kritiekpunt, ééntje die voor beide games geldt. Want technisch gezien zuigen de games aan alle kanten. Wel moeten we benadrukken dat de Xbox 360 volgens het internet beter speelt dan de door ons gespeelde PlayStation 3-versie. Maar man, man, man; wat hebben wij ons geërgerd aan de bugs die optraden. Van plotseling stoppen met lopen tot het drastisch inzakken van de framerate en het haperen van het geluid. We hadden gehoopt dat Konami wat beter zijn best had gedaan met het overzetten, maar helaas blijkt dat niet zo te zijn. We kunnen dan ook gerust concluderen dat de originele Silent Hills superieur zijn aan deze HD-remake. Zelfs Masahiro Ito, diep betrokken bij de ontwikkeling van de originele Silent Hill 2, noemde de remake dramatisch, en dat wil wel wat zeggen.
Silent Hill 3; een aardige game
Goed, op naar de tweede game op het schijfje; Silent Hill 3. Ook deze game heeft een flinke oppoetsbeurt gekregen en ook deze oppoetsbeurt is niet al te goed. Silent Hill 3 is zijn kleuren verloren en de lichteffecten zijn minder mooi te noemen. Schaduwen, die zeker in een game als Silent Hill belangrijk zijn, zijn niet mooi of komen minder goed over dan in het origineel. Tevens oogt alles wat grijs en grauwig. Erg jammer. Ook deze game heeft vervolgens weer dezelfde technische tekortkomingen als Silent Hill 2 en doet er zelfs een schepje bovenop. Want ook voor Silent Hill 3 zijn de stemmen opnieuw ingesproken en helaas zijn de originele stemmen weggelaten. De nieuwe voice-overs komen bovendien niet overeen met de ondertiteling, om nog maar te zwijgen over de lipsynchronisatie. Erg jammer, zeker als je bedenkt dat Heather, het meisje waarmee je speelt, akelig goed was ingesproken in het origineel. Gelukkig is Silent Hill 3 wat vlotter wat betreft gameplay, waardoor dit spel net wat lekkerder wegspeelt dan Silent Hill 2.
Achievement en trophies
Wat wel weer een positief iets is, is dat Konami Achievements en Trophies aan de games heeft toegevoegd. Het zijn er een stuk of 50 waardoor je dus wel even zoet zult zijn om ze allemaal te bemachtigen. Een nadeel zit er helaas ook weer aan. Vrijwel alle Achievements en Trophies zijn voor Silent Hill 2 en vereisen dat je het spel meerdere keren doorloopt om ze allemaal te verkrijgen. Natuurlijk is dat niet erg, mits de game aan het niveau van vroeger zou voldoen. En dat is helaas niet het geval.
De conclusie; voor Silent Hill nieuwkomers
Konami heeft met de Silent Hill HD Collection een leuk pakket in handen dat nieuwkomers van de serie laat zien waar de serie om draaide. Beide games zijn nog erg vermakelijk; je zult regelmatig schrikken en bizarre gedachtes zullen door je hoofd dwalen, precies zoals de Silent Hill-games bedoeld zijn. Echter, door de technische tekortkomingen zul je nooit de ervaring krijgen die de games ooit boden. Met een bedrag van om en nabij de dertig euro is het dus een pakket dat je in huis moet halen als je benieuwd bent naar de serie of als je wilt weten waarom de huidige Silent Hill-games zo laag beoordeeld worden. Een tip van de redactie; haal dan de Xbox 360-versie in huis, die bevat namelijk minder bugs dan de PlayStation 3-versie!
De conclusie; voor Silent Hill fans
Konami, waar is het fout gegaan? Na een avondje spelen zouden we gek moeten worden van een telefoonsignaal dat door onze speakers wordt opgepikt. We zouden vol angst het dichtstbijzijnde voorwerp ter bescherming moeten pakken en ons pas dan realiseren dat we niet meer gamen. En 's avonds in bed zouden we moeten hopen dat de beruchte Pyramid Head ons niet komt halen. Met deze HD Collection is dat helaas niet het geval. Het bevat weliswaar twee leuke games, maar het originele uitvoeringen zullen ze niet overtreffen of evenaren. De echte fans kunnen dan ook gerust ruim twee punten van het onderstaande cijfer aftrekken, helaas.
Cijfer: 5