Shoot Many Robots Review

maandag, 02 april 2012 om 17:00
Soms is een titel zo duidelijk, dat je geen vragen meer hebt. Je weet wat je van 'appelsap' kunt verwachten, je weet wat je van een 'voetbalwedstrijd' kunt verwachten, ga zo maar door. Hetzelfde geldt voor het spel Shoot Many Robots, waar je – zoals de titel al doet vermoeden – zoveel mogelijk robots moet neerknallen. Het spel is deze maand verschenen en wellicht interessant voor de co-op fanaten onder ons.
Wellicht, inderdaad. In de impressie die je vorig jaar hebt kunnen lezen heb je misschien de indruk gekregen dat het allemaal heel erg vet wordt. Wel moet erbij gezegd worden dat de impressie op basis van een korte speeltijd geschreven was, dus onze mening kan nu heel erg anders zijn. Daar hebben we gelukkig recensies voor, want nu – na meer dan genoeg uren spelen – kan er een heldere conclusie worden getrokken.
Heel diepgaand?
Het gaat niet zo goed met de wereld van Shoot Many Robots. Het stikt namelijk van de robots, die allemaal kapotgeschoten moeten worden. Het verhaal is dan ook zeer diepgaand. Robots doen een invasie op de aarde, en enkele stoere mannen willen dat voorkomen. De leider is P. Walter Tugnet, een stoere bink die totaal geen gevoelens of medelijden met robots heeft. Daarom heeft Tugnet maar één regel: je mag alleen schieten op robots. De aarde moet gered worden.
Voor een degelijk verhaal moet je niet bij een arcadegame als Shoot Many Robots zijn. De titel van het spel zegt al direct hoe diep het zal zijn en dus moet je niet teleurgesteld raken als je vindt dat het spel één en al eentonige gameplay heeft. Dat heeft het spel eigenlijk ook, iets wat enigszins jammer is aangezien je weet dat er tal van dit soort spellen zijn. Het is namelijk schieten, schieten en nog eens schieten. Veel variatie in de levels zul je dus niet vinden, al zijn er meerdere manieren om de robots neer te schieten.
Eentonigheid kan goed zijn
Het kan op zich ook goed zijn, die eentonigheid. Soms is het leuk om telkens hetzelfde te doen, maar dat moet je op een goede manier behandelen als ontwikkelaar. Demiurge Studios heeft daar enigszins goed aan gedaan door het mogelijk te maken om wapens, kleding, hoedjes, jetpacks en dergelijke te kopen. Door het verzamelen van punten – die je krijgt zodra je een robot doodschiet of gewoon over de liggende moeren op de grond loopt – kun je een aardig saldo krijgen, dat je vervolgens kunt spenderen in de ideale webshop.
Het aanbod is lekker groot en er zijn duizenden mogelijkheden om je personage aan te passen. Vermoedelijk komt daarbij nog downloadbare content in de toekomst, maar het is te hopen dat de ontwikkelaar niet per week een paar kledingstukken voor wat euro’s zal gaan verkopen. Het idee is echter leuk. Het haalt nog niet het niveau van LittleBigPlanet, maar Shoot Many Robots komt aardig in de buurt.
Bizarre besturing
Wat opvalt is dat Shoot Many Robots een enigszins rare besturing heeft. De linker stick is het belangrijkste onderdeel van de besturing, want daar doe je nagenoeg alles mee. Je gebruikt het om mee te lopen, maar ook om ermee te richten en schieten. Dat gaat een beetje moeilijk bij een game als Shoot Many Robots, aangezien het aantal robots dat over je scherm vliegt best hoog is. Om te richten moet je eerst stilstaan, de linkertrigger indrukken en dan pas met de linker stick richten. Dat kost tijd. Veel tijd. Dat ga je moeilijk redden.
Vol plezier
Dat is nou zo jammer aan Shoot Many Robots, aangezien het spel an sich voor veel plezier zorgt. Vooral als je met je vrienden bezig bent, of dat je online lekker gaat spelen. Met drie andere kompanen kun je namelijk aan de slag met een veel uitdagendere (met hele toffe eindbaasgevechten) gameplay. Het is alleen jammer dat je eerst helemaal naar het menu moet gaan als je je vrienden wilt laten meedoen. Kom op Demiurge Studios, dat kan beter. Een simpele knop moest genoeg zijn.
Leuke stijl
Het 2D-gezichtsveld dat Shoot Many Robots heeft valt goed in de smaak. Het creëert een fijne, chaotische sfeer. Een leuk stijltje heeft het. Het is niet een grafisch pareltje, maar de tekenachtige stijl zal je zeker bevallen. Niets mis mee dus. Op het gebied van audio had het wel wat harder mogen zijn. Nu lijkt het alsof je losstaande geluidsfragmenten hoort, terwijl het veel beter was geweest als je telkens een chaos aan muziek had gehoord.
Beetje vermakelijk
Shoot Many Robots is inderdaad een game waar het gezegde "je kunt niet alles hebben" duidelijk van toepassing is. Een echte aanrader is het niet, vanwege de ietwat vreemde besturing en gameplay. Maar het is wel leuk om te doen, vooral als je met vrienden bent. Mocht je dus genoeg geld hebben en ook nog zin hebben in een vermakelijke avond met je vrienden, dan is dit jouw game. Maar kijk eerst of er niet andere, beter in elkaar stekende, amusante games zijn.