Krater Preview

    Wat doe je als de wereld nog maar net aan het herstellen is van een nucleaire oorlog en de eerste primitieve beschavingen weer in opmars zijn? Je gaat op zoek naar schatten van het verleden en dat is helemaal niet zo eenvoudig.

    Games die zich afspelen in een post-apocalyptische wereld zijn altijd geliefd door heel wat gamers. Fallout, Metro 2033 en S.T.A.L.K.E.R. zijn slechts een kleine greep uit een immens aantal succesvolle titels met hetzelfde thema. Vaak zijn het erg grote bedrijven die een dergelijke vernietigde wereld in elkaar zetten. Toch houdt dat de Zweedse indie ontwikkelaar Fatshark niet tegen, die met de top-down actiegame Krater op de proppen komt. Wij gingen onlangs aan de slag met de pre-alpha versie van de game en zochten voor je uit of dit een mogelijke topper wordt.

    Op schattenjacht
    Over duizend jaar zal de mensheid in een allesvernietigende oorlog terechtkomen. Biologische oorlogsvoering, kinetische wapens, atoombommen,... alle mogelijke wapens worden ingezet. Als gevolg hiervan gaat de wereld ten onder en slechts een kleine groep weet te overleven. Na vele eeuwen wordt er een primitieve beschaving opgebouwd met afval van de vergane wereld. De wereld van Krater bevat, hoe kan het ook anders, een gigantische krater waar avonturiers en waaghalzen op zoek gaan naar nuttige voorwerpen en schatten. Ook jij gaat op ontdekkingstocht en komt wel heel vreemde dingen tegen...

    Speelbare klasses
    In Krater bestuur je een groepje avonturiers, 'Freediggers' genaamd, die steeds sterkere vijanden tegen het lijf lopen naarmate ze verder de krater ingaan. De drie personages die je bestuurt, hebben dan ook heel wat wapens bij zich. Er zijn momenteel drie verschillende klasses: tank, aanvaller en healer. De tank heeft heel wat leven en zal de meeste aanvallen opvangen terwijl de aanvaller en de healer van op een afstand doen waarin ze goed zijn, aanvallen en genezen. Je personages vallen automatisch tegenstanders aan, maar onderaan het scherm kun je op knoppen drukken die speciale aanvallen starten. Op deze wijze doe je extra veel schade, kun je iemand verlammen en nog veel meer.

    De gameplay van Krater is best eenvoudig aangezien elk personage steeds maar twee actieve krachten kan gebruiken. Het geheel wordt echter moeilijker naarmate je meer personages vrijspeelt en keuzes moet maken tussen welke Freediggers je meeneemt op avontuur. Je kunt steeds maar drie personages meenemen en je weet niet op voorhand wat voor krachten je precies nodig zult hebben in de missie. Een goed uitgebalanceerd team is niet noodzakelijk de beste optie en het vergt heel wat wikken en wegen om die juiste groep samen te stellen voor elk level.

    Oude en nieuwe wapens
    En als het zelfs niet mogelijk is om met je beste team een missie te voltooien, dan kun je steeds betere wapens bouwen. Tijdens je missies zul je allerlei voorwerpen vinden die je kunt gebruiken om wapens en personages te verbeteren. Hier zul je wel eerst een passende blauwdruk voor moeten vinden. Op het moment van schrijven was het aantal wapens erg beperkt. Volgens ontwikkelaar Fatshark zal dit aantal veel hoger liggen bij de finale versie van Krater.

    Wat wel al mooi op punt staat, is de afwerking van de dorpjes die je tegenkomt. De primitieve wereld is een mengelmoes van groene natuur en metalen constructies. Ook neonlichten zijn geen zeldzaamheid en dit alles komt samen tot een knap geheel. Dit zie je ook mooi terugkomen bij alle personages. Waar hun schilden vaak slechts uit een verroest stuk metaal bestaat, zijn hun wapens erg technologisch en effectief. De mix tussen de oude en de nieuwe wereld is zeker succesvol.

    Vervelende problemen
    De gameplay van Krater is dus al zeker erg goed maar aangezien het hier om de pre-alpha versie gaat, staan heel wat zaken nog niet op punt. Het spel ontbreekt nog delen van de verhaallijn en ook het geluid durft soms weg te vallen. Hier komt nog eens bij dat de game heeft te kampen met een zware framedrop. Dit is uiteraard normaal voor een spel in pre-alpha, maar dat maakt de zaken niet minder vervelend. De speelbare versie wordt af en toe bijgewerkt en de problemen worden steeds kleiner. Toch blijft de vraag of deze en andere problemen inderdaad weggewerkt zullen zijn wanneer de game verschijnt ergens dit jaar.

    Mogelijkheden
    Het lijkt erop dat Krater een erg leuke game zal worden voor iedereen die houdt van games die je speelt vanuit een top-down standpunt. Er zijn verschillende strategische mogelijkheden, die voor genoeg afwisseling moeten zorgen. Toch staat het spel nog lang niet op punt en zijn er nog heel wat vervelende bugs aanwezig. Dit is doodnormaal voor een pre-alpha versie, maar de vraag blijft of alles wel op tijd bijgewerkt kan worden. Het kan momenteel nog beide kanten opgaan met Krater maar als ontwikkelaar Fatshark de juiste beslissingen neemt, alle problemen oplost en flink wat content toevoegt, komt het vast wel goed.

    Krater

    Verkijgbaar vanaf 12 june 2012

    Meer over deze game

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.