BurgerTime World Tour Review

zondag, 04 december 2011 om 17:30
Hamburgers. Als je in één woord BurgerTime World Tour zou moeten beschrijven, dan is dat ongetwijfeld ‘hamburgers’. De game zit er vol mee! Het is een heerlijk aanzicht waarvan we spontaan beginnen te watertanden. Alleen je aan obesitas lijdende overbuurvrouw zal er wat minder tevreden mee zijn, omdat ze haar hunkering moet weerstaan. Maar goed dat gamers over het algemeen zo een gezonde levensstijl hebben. Dan kan een hamburger extra vast geen kwaad. Of kun je BurgerTime World Tour toch beter afslaan?
Dit is niet de eerste keer dat we met BurgerTime aan de slag kunnen gaan. Het origineel stamt alweer uit 1982 en was toen vooral in de arcadehallen populair. De game verscheen daarna nog op verschillende consoles en ook enkele opvolgers kwamen langs, die helaas lang niet zo succesvol waren als de allereerste BurgerTime. Een remake van de game is nu verschenen op de huidige platformen en daar zijn wij mee aan de slag gegaan. Rob en Rox namen eerder al een voorproefje in de Nieuw Binnen van BurgerTime World Tour, maar ditmaal schoven we aan voor het hoofdgerecht. Of het heeft gesmaakt lees je hier.
Wereldwijde onlogica
In BurgerTime World Tour zet je de koksmuts op van Peter Pepper. Deze Amerikaanse kok ziet er opvallend Frans uit met zijn weelderige, paarse snor. Op zijn menukaart staat maar één gerecht: hamburgers. Niet meer, niet minder. En waarom zou het ook. Pepper is de beste hamburgerkok ter wereld, dus met hamburgers alleen redt hij het prima. Hij maakt er alleen ook een hoop mensen jaloers mee. Hamburgerkoks wereldwijd smachten naar dezelfde titel en een aantal draait daarin door. Zij bouwen duivelse machines en dagen vervolgens Peter Pepper uit voor een duel. Een hamburgerduel.
Toevallig is Pepper net met een wereldreis bezig - vandaar de World Tour in de titel - en kan hij een aantal van zijn concurrenten bezoeken. Hij komt zo in vier landen: Amerika, Mexico, Frankrijk en Japan. Voordat hij het opneemt tegen een andere kok laat hij wel eerst even zien dat hij de ultieme hamburgerkok is door in negen levels hamburgers te maken. Het tiende level is dan de confrontatie met de uitdager. Deze uitdagers verschillen van simpelweg een hamburger producerende machine tot een dertig meter hoge boze Mexicaanse worstelaar. Gelukkig hebben ze allemaal hetzelfde zwakke punt: hamburgers. Ja, hamburgerkoks zonder resistentie voor hamburgers. Het is ontwikkelaar Frozen Codebase even ontgaan dat een verhaal wel enige logica kan gebruiken.
Boze ingrediënten
Maar ja, er lopen ook boze ingrediënten over het scherm dus heel logisch is het geheel sowieso niet. Het zijn vooral worstjes die een appeltje met jou te schillen hebben, maar al snel zitten er ook augurken, spiegeleieren, wortels en kazen achter je aan. Pepper is duidelijk niet populair onder de voedselgroepen. Maar Pepper laat zich daar niet door tegenhouden. Hij gooit gewoon een handvol peper in het gezicht van de ingrediënten om ze te desoriënteren en stopt ze dan tussen zijn hamburgers. Zo slaat hij twee vliegen in één kap. Hij hoeft niet meer te vrezen voor al het voedsel én hij maakt zo de meest bijzondere hamburgers ter wereld.
Hamburgers maken
Het maken van hamburgers is een kwestie van goed platformen. Laat dit nou net een punt zijn waarop BurgerTime World Tour niet goed scoort. Heel jammer natuurlijk want in een game waarin je veel moet springen en klimmen is het natuurlijk wel zo fijn als het goed werkt. In deze remake van BurgerTime werkt alles maar log en onnauwkeurig. Zo zul je soms de meest simpele taken niet uit kunnen voeren omdat de besturing niet meehelpt. Tegen het einde van de game houd je er automatisch rekening mee, maar we zouden ons niet moeten aanpassen aan slechte besturing. Het moet gewoon goed zijn.
Om een hamburger te maken moet je over een ingrediënt heen lopen. Niet de eerdergenoemde eetwaar, maar stilliggende benodigdheden die essentieel zijn voor een hamburger. Wanneer je over de volledige lengte van zo’n ingrediënt hebt gelopen dan valt deze naar beneden en zodra alle hamburgers als een geheel op een bordje liggen, heb je een level voltooid. Of die hamburgers nog te eten zijn nadat Pepper overal overheen gelopen heeft, valt nog te betwisten, maar hij zal niet voor niets de beste kok ter wereld zijn.
Punten verdienen
Hoewel je doel uiteindelijk wel is om ieder level te voltooien draait het eigenlijk om het behalen van een zo hoog mogelijke score. Iedere keer wanneer je een hamburger maakt krijg je punten, maar die punten lopen veel sneller op wanneer je er veel van de boze, wandelende ingrediënten tussen stopt. En dan moet je alles ook nog zo snel mogelijk doen. Het halen van een hoge score is echter alleen maar bevredigend als je de leaderboards een beetje in de gaten houdt. Speel je gewoon voor de lol in je eentje dan heb je er helemaal niets aan.
De scores worden wel gebruikt om te kijken wie de beste is wanneer je met wat vrienden aan het spelen bent. BurgerTime World Tour bevat een multiplayer voor maximaal vier spelers. Die lopen dan allemaal in hetzelfde level en proberen zoveel mogelijk punten te verdienen door hamburgers te maken. Het haalt de speeltijd weer een beetje omhoog, want als je alleen de singleplayer speelt ben je er in vier uur wel doorheen. Veel rekt deze multiplayer de speeltijd echter niet op. Het is lang niet zo leuk als het lijkt en na een keertje of twee houd je het dan ook waarschijnlijk voor gezien.
Grafisch achterhaald
Grafisch is BurgerTime World Tour een moeilijk geval. Vergeleken met voorgaande versie van de game is World Tour er ontzettend op vooruit gegaan. Voor het eerst is de game in 3D te spelen. De levels zijn ook in 3D, ondanks dat je in maar twee dimensies aan het platformen bent. De levels zijn namelijk allemaal rond. Je loopt steeds om een gebouw of kunstwerk heen. Dit ziet er stiekem wel leuk uit, maar dan alleen conceptmatig. Grafisch is de game nog gewoon ondermaats voor deze generatie. Het is dan wel een downloadbare game, maar het ziet er wel heel basisch uit allemaal. Het stijltje heeft wel wat weg van Leisure Suit Larry: Magna Cum Laude. Al ziet deze zeven jaar oude game er nog beter uit dan BurgerTime World Tour.
Vergane glorie
Hoe succesvol BurgerTime vroeger ook was, dat niveau haalt deze remake niet. Alles is geüpdatet en verbeterd, maar de kwaliteit is er niet op vooruit gegaan. De gameplay werkt gewoon niet helemaal goed en van het verhaal moet de game het zeker ook niet hebben. Het ziet er verder behoorlijk slecht uit. Niet zo positief allemaal. Zo’n beetje iedere game ouder dan twintig jaar krijgt tegenwoordig een remake, maar dat pakt dus niet altijd goed uit. Sommige dingen kun je beter in het verleden laten. BurgerTime World Tour kun je dan ook beter afslaan als je de keus krijgt. Hamburgers als hoofdgerecht klinkt in eerste instantie misschien wel lekker, maar je begint al te kotsen voor het toetje op tafel staat.
Cijfer: 4.5