Sex Education Season 3 Review – Ver van je bed show of feest van herkenning?

woensdag, 22 september 2021 om 18:00
sex education s3f1624543593
Seks kan magisch zijn. Seks kan chaotisch zijn. En seks kan ook heel grappig zijn. Na twee seizoenen heeft de Netflix-hit Sex Education bewezen dat in de serie deze drie ballen continu hoog worden gehouden. In deze Sex Education Season 3 review lees je hoe het eraan toe gaat met Otis zijn liefdesleven, alsook dat van de mensen om hem heen.
Een nieuwe seizoen, een nieuwe look. Hoofdrolspeler Otis Milburn (Asa Butterfield) is een tikkeltje ouder en wil zijn nieuwe schooljaar graag dat letterlijk uitstralen. Daarom heeft hij zichzelf een nieuwe look aangemeten: een snor. Zijn maatje Eric (Ncuti Gatwa), zo’n beetje de meest vrolijke en opvallendste figuur uit de show, moet er zó hard om lachen dat je als kijker vrijwel meteen in de lach schiet. Arme Otis, hij ziet er niet uit.
Als kijker dwalen je gedachten onmiddellijk af naar zijn onhandigheid uit de eerste twee seizoenen. Hoe hij worstelde met zijn gevoelens voor Maeve, een sekskliniek met haar ging runnen. Iets wat hij best wel kon door zijn vreemde moeder: Dr. Jean (Gillian Anderson), een sekstherapeut. Alle foute en hilarische situaties komen in je omhoog en één ding is duidelijk: die snor gaat echt niets veranderen aan zijn ‘clumsy’ voorkomen.
sex education s3 3f1624544471

Otis en casual sex

Zo vindt kennelijk ook het populairste meisje van de klas. Aan het einde van het tweede seizoen hebben we gezien hoe Otis een voicemailbericht heeft achtergelaten bij Maeve, wat verwijderd is door Maeve’s buurjongen Isaac, omdat hij zelf een oogje op haar heeft en hiermee trapt seizoen 3 af. De twee runnen niet langer een sekskliniek op school, dat doet ene Kyle ineens – en Maeve weet nog altijd niet dat ze ooit een voicemailbericht heeft gehad van Otis.
Zij is dus nog steeds boos en hij op zijn beurt heeft naast de snor bedacht dat gevoelens maar onhandig zijn en dus is de oplossing simpel. Casual seks met de populaire chick van school. Zonder daar verder teveel over te verklappen blijft het niet zo eenvoudig, want zodra er gevoelens in het spel komen is het vragen om het maandelijkse luchtalarm. Ellende!
sex education s3 1f1624544441

Iedereen worstelt een beetje

Het scheelt dat Otis niet enkel worstelt met ellende. Want eigenlijk doen alle mensen om hem heen dat ook. Zijn moeder heeft duidelijk het een en ander te verwerken en privé op te lossen. Qua werk gaat het haar voor de wind met een nieuw uitgebracht seksboek, maar privé lijkt ze soms zelf beter een therapeute te kunnen zoeken. Het zorgt voor hilarische situaties. Anderson was al ijzersterk in de eerste twee seizoenen en ook in seizoen 3 zorgt ze ervoor dat ze de lachers op haar hand krijgt en de nodige scenes naar een hoger niveau weet te tillen. Zonder haar zou Sex Education toch wel wat van zijn charme verliezen.
Verder zien we hoe de relatie zich ontwikkelt tussen Eric en Adam, en ook hoe de ouders van Adam struggelen met hun relatie. Hoewel de serie vol zit met over de top situaties zijn veel dingen ook weer heel menselijk en juist herkenbaar. Worstelen met geaardheid, gevoelens en ruzies en relaties is niet per se tienermateriaal. De serie laat ook geregeld zien hoe volwassenen van hun liefde een puinzooi kunnen maken. Herkenbaar en pijnlijk en daardoor vaak uiterst hilarisch. Daarbij is de serie een goede LHBTI-serie waarin geen blad voor de mond wordt genomen.
sex education s3 2f1624544457

Niet iedereen even interessant

Wel wordt duidelijk in seizoen 3 dat het lastig is om alle personages even interessant te maken en te laten blijven. In seizoen 1 was een grote rol bijvoorbeeld weggelegd voor Jackson (Kedar Williams-Stirling), maar nadat hij en Maeve uit elkaar gingen, liep hij er een beetje verloren bij. In seizoen 3 wordt hij min of meer gekoppeld aan nieuw personage en dus nieuwe actrice, maar dit komt niet zo goed uit de verf.
Sterker nog: de serie telt nog een paar nieuwe personages, maar eigenlijk stellen ze allemaal teleur. Het is de vraag of de al bestaande cast goed in hun vel zat en dat er daardoor lastig tussen te komen is of omdat het script van de nieuwe personages simpelweg niet zo interessant is. Het laat je in ieder geval wel nadenken of er nieuwe personages geïntroduceerd hadden moeten worden. Waarschijnlijk niet.
Het is al lastig genoeg om de bestaande personages allemaal screen time te geven en niet alle scenes zijn even boeiend. Het is ontzettend tof om Isaac wat meer tijd te zien hebben op het scherm, zeker als de achtergrond van deze acteur kent (ernstig ongeluk als Rugby-speler op zijn zeventiende), maar de uitvoering is wat magertjes. We zien hem bijna alleen in dialogen met Maeve en haar moeder en veelal op dezelfde locatie.
Mogelijk is daar een praktische reden voor omdat hij niet zo mobiel is, maar acteren kan hij zeker. Het was wellicht beter geweest zjin rol iets interessanter te maken dan enkel aangestuurd op zijn liefde voor Maeve en dit tot in de puntjes uit te werken dan allemaal nieuwe personage introduceren en die zulke hele boeiende rollen te geven.
sex education s3 4f1624544408

Vooral een feest van herkenning

Vat het op als luchtige feedback. Want geloof ons maar dat je weer zult lachen om de 8 afleveringen van Sex Education. Het is nog altijd na drie seizoenen een uiterst charmante serie waarbij je soms toch wel erg te doen hebt met Otis en zijn omgeving. Iets wat in het begin soms een ver van je bed show lijkt, komt op een gegeven moment steeds dichterbij en er komt een moment dat vrijwel elke kijker denkt: Oh my god, me! Kom dus vooral op met seizoen 4!