SEGA Bass Fishing Review

zondag, 30 maart 2008 om 10:00
Al jarenlang brengt SEGA regelmatig visspellen uit. Deze spelen vallen onder de SEGA Bass Fishing. Nu brengt SEGA de game naar de Wii, lukt dat wel?
Vissen: de één houdt er van, de ander houdt er niet. Het is een kwestie van smaak. Er zijn redelijk wat vissers, maar zijn er überhaupt wel vissers die een Wii thuis hebben staan, én SEGA Bass Fishing? Is er daar wel interesse voor? Toch denkt SEGA aan die mensen. Al tien jaar geleden bracht SEGA haar allereerste SEGA Bass Fishing game uit, met succes in Japan. Nu mag de Wii het vissfeertje proeven, want SEGA heeft haar nieuwste SEGA Bass Fishing game uitgebracht. Mogen de vissers dan eindelijk in dit koude lenteweer thuis gaan vissen?

Concept
SEGA Bass Fishing is een makkelijk bedoelde visgame van SEGA die ervoor moet zorgen dat mensen weer zin krijgen om te vissen, voor de televisie met je wiimote zwiepen bedoelen ze daarmee. De Wii-versie is een letterlijke remake van de oorspronkelijke Dreamcast game. Werkelijk alles is klakkeloos overgenomen, alleen is er iets meer content toegevoegd. In dit spel kun je rustig gaan vissen, gestrest vissen of gewoon leren vissen. Het doel van dit spel is simpel: zorg ervoor dat je zoveel mogelijk vissen vangt, en ook zo zwaar mogelijke vissen. Dat laatste telt namelijk mee in de score die je krijgt. De game bevat een aantal modi: Arcade mode, waar je binnen een bepaalde tijd zoveel mogelijk vissen moet vangen; de tournament mode, waar je tegen anderen vist en ook daar moet je zoveel vissen mogelijk vangen; de Nature Trip mode, waar je zonder enig doel rustig kunt vissen en de Practice Mode, een modus waar je kunt leren vissen. Helaas gaat het leren zeer moeizaam.
Het was misschien handig geweest om in de game uit te leggen hoe je precies een vis kunt vangen; het staat enkel beschreven in het boekje en daar word je niet zoveel wijzer van. Tevens is een uur lang zelf uitvogelen hoe je een vis moet vangen zeer irritant.
SEGA Bass Fishing Screenshot 44121 SEGA Bass Fishing Screenshot 44120 SEGA Bass Fishing Screenshot 44119
Buggy
Omdat het al niet gemakkelijk is te leren, moet je ook nog leren hoe je goed in het vissen kunt worden. Zelfs als je denkt dat je het kunt, word je vol schaamte laatste in een vistoernooi. Het idee om met de wiimote en nunchuk de hengel te besturen, is niet goed uitgewerkt. Het vangen van een vis gaat namelijk zeer buggy en de moeilijke besturing zorgt ervoor dat het juist nóg moeilijker wordt. In de tournament mode moet je een aantal keren een wedstrijd spelen en in die wedstrijd een zo hoog mogelijk score halen. Je hebt bijvoorbeeld in één toernooi ongeveer vier of zes wedstrijden. Tijdens de wedstrijd moet je echt alles geven. Als één wedstrijd mislukt, kun je de beker wel vergeten. Het is vooral irritant als je door een bug een grote fout maakt, en dus naast de beker grijpt. Toch zie je dat SEGA haar best heeft gedaan om dit zo goed mogelijk uit te werken, door onder andere een nieuwe bass AI te ontwerpen, zodat de baars wat beter zou regeren op de acties van je aas. Helaas valt dit tegen. Doordat je je aas laat bewegen, volgt de baars de aas en opeens blijft hij stil staan en blijft hij naar het aas staren. Ligt dit aan de speler, of gewoon aan het spel?
Graphics
SEGA heeft besloten om de Dreamcast versie van SEGA Bass Fishing (de allereerste game in de serie) te porten naar de Wii. Dan zul je wel denken, ze hebben vast de grafische aspecten van het spel opgepoetst. Het antwoord daarop is: nee. Je hebt hier te maken met een hele matige port. De graphics zijn bepaald niet om je vingers bij af te likken en ook zorgde het porten ervoor dat het niet helemaal honderd procent functioneert met de Wii. Je merkt meteen tijdens het spelen dat de ontwikkelaar haast geen moeite heeft gedaan om het Wii-compatibel te maken. Als je de screenshots vergelijkt met de Dreamcast versie, zie je gelijk dat je te maken hebt met een game die niet met liefde is gemaakt.
De Wii-versie verdient beter, en SEGA heeft niks anders gedaan dan het simpel porten naar de Wii. Waarschijnlijk waren de ontwikkelingskosten zeer laag, want de kosten gingen alleen naar het porten. Is er toch niet iets positiefs te vertellen? Natuurlijk, elk nadeel heeft een klein voordeel. Als fanatiek visser zul je zeer waarschijnlijk niet storen aan de matige graphics en ook niet aan het feit dat je hier met een Dreamcast spel te maken hebt, het gaat immers om het idee dat je aan het vissen bent.
SEGA Bass Fishing Screenshot 36137 SEGA Bass Fishing Screenshot 36136 SEGA Bass Fishing Screenshot 44526
SEGA Bass Fishing komt over als een vluggertje. Het spel is niet met liefde gemaakt. Het enige wat SEGA hier wil, is geld verdienen. Dat zal natuurlijk wel lukken, maar voor de kritische mensen is dit absoluut geen kwaliteitsgame. Slappe afwerking, slappe graphics en ook een zeer slap concept leiden tot een game die zeer ondermaats is. Denk aan een versje van Leen Jongewaard: “Maar er is een ding wat ik nooit zou willen missen, vissen.” Als vissen echt je passie is, en dat je alleen wil denken aan het gevoel dat je aan het vissen bent, koop dan deze game. Je zult er geen spijt van krijgen.
Cijfer: 5