SEGA Bass Fishing Review

woensdag, 02 november 2011 om 16:00
's Ochtends vroeg zit je in een bootje op een meer, terwijl je onderuitgezakt met een hengel in je handen wacht tot er wordt getrokken aan de draad. Vissen schijnt volgens velen de ultieme vorm van ontspanning te zijn. Tussen al dat shooter geweld zou dit concept perfect kunnen passen in een videogame.
Uiteindelijk spelen we games soms ook om te relaxen. Ontwikkelaar SEGA komt met een antwoord in de vorm van SEGA Bass Fishing. Is deze game de natte droom voor iedere liefhebber van digitaal vissen, of voelden we ons tijdens het spelen meer als een vis op het droge?
Verandering van spijs doet eten
In deze rechtstreekse remake van SEGA Bass Fishing op de SEGA Dreamcast, kun je losgaan met de 'Arcade-' en de 'Original' modus. Het is raadzaam eerst de Arcade modus te spelen, om door te krijgen hoe deze game in elkaar steekt. In de Arcade modus is je enige doel het halen van een target door een bepaald gewicht aan baarzen te vangen. Dit doe je door een plek te kiezen (overigens alleen horizontaal, verticale posities kiezen kan in deze game niet) en een hengel uit te gooien met een door jou gekozen lokaas.
In SEGA Bass Fishing heb je verschillende soorten aas tot je beschikking, die alle unieke kwaliteiten hebben. Zo zinkt het ene aas binnen een seconde naar de bodem en komt het andere lokmiddel in de vorm van een kleine worm die blijft drijven. Baarzen reageren verschillend op de diverse soorten aas, dus wees tactisch in jouw strooptocht naar zeevoer. Verandering van spijs doet immers eten, zegt men wel eens. En je wilt natuurlijk wel graag dat de vis lekker smaakt.
Oorverdovende muziek
Wat je moet weten is dat SEGA Bass Fishing allesbehalve ontspannend is. Al meteen tijdens het opstarten van de game worden je oren kapotgemaakt door de ontoepasselijke Japanse muziek die door je speakers galmt. Vissen op zich hoort toch ontspannend te zijn? De schepsels in het water zouden door de soundtrack waarschijnlijk eerder gaan schuilen voor de storm.
Het laadscherm met een bizar spartelend visje op de achtergrond, zorgt echter wel weer voor tranen in de ogen van het lachen. Zo erg dat je er bijna een meer van zou kunnen maken. Een visterrein helemaal voor jezelf, zeg maar.
Simpele maar doeltreffende besturing
De besturing zit vrij simpel in elkaar. Door een paar knoppen in te drukken en te sturen met de pookjes die op de controller zitten, haal je zo een lekkere vette baars binnen, als die tenminste heeft toegehapt. Let echter wel op de lijn; die breekt als er te veel spanning op zit. Verder kan de vis ontkomen als er juist te weinig spanning op de lijn zit. Je kunt controleren hoe je ervoor staat op de erg aanwezige meter die een groot gedeelte van jouw beeldscherm in beslag neemt.
Tijdens het binnenhalen zul je tactisch met de besturing om moeten gaan, om de vis zo geleidelijk mogelijk op het droge te kunnen slepen. Een simpel, maar doeltreffend concept dat gemakkelijk onder de knie te krijgen is. Dit maakt SEGA Bass Fishing een toegankelijke game voor beginnende vissers.
Lekker overdreven op zijn Japans
De veel te overdreven commentator die woorden naar je schreeuwt als "veel plezier!!" en "wow, dat is een grote!!", dragen alleen maar bij aan het beeld dat je SEGA Bass Fishing niet al te serieus moet nemen. Ook het grafische stijltje en de animaties zijn zó slecht dat het hilarisch is, zoals het feit dat wanneer je horizontaal beweegt om een positie te kiezen, de boot met een hoge snelheid heen en weer zal bewegen. Briljant. De eerste keren dat jouw personage zo beweegt, zul je ongetwijfeld een lach op het gezicht getoverd krijgen, maar al snel besef je dat dit eigenlijk niets meer is dan slecht coderingswerk. Het is echter wel typisch arcade.
Nog even voor de duidelijkheid: SEGA Bass Fishing is een spuuglelijke game en zal geen schoonheidsprijs winnen op het gebied van het gebruikte grafische jasje. De omgevingen waar je je met jouw boot in stationeert, ogen inspiratieloos en daarnaast ook nog eens ontzettend statisch. SEGA had, als het aan ons ligt, wel iets harder zijn best mogen doen om de visuele stijl wat meer op te poetsen.
Aftellen naar... niets
Dat SEGA Bass Fishing zich duidelijk richt op een arcade-achtig vissersgevoel, wordt nog eens extra duidelijk gemaakt door de timer die je in stevige letters bovenaan je beeldscherm ziet. Hoogstwaarschijnlijk diende deze timer destijds als waarschuwing dat je een nieuw muntje in de automaat moest gooien om door te kunnen blijven hengelen.
In de Xbox 360-versie die wij hebben gespeeld heeft deze timer echter geen enkel nut. Op het feit na dat je er ontzettend zenuwachtig van wordt dan. Als de timer de nul bereikt, dan kun je gewoon op de startknop drukken en doorspelen alsof er niks is gebeurd. Waarom zit die timer er dan in? Een waardeloze toevoeging die pijnlijker aanvoelt dan de wraak van Poseidon.
Competitief vissen
Heb je de kneepjes van het wonderbaarlijke vissersvak onder de knie, dan kun je je wagen aan de Original modus. Hierin zitten verschillende toernooien verstopt waarin je het water op moet met jouw arsenaal. Een toernooi bestaat uit verschillende dagdelen die een tijdslimiet representeren. Zo heb je voor ieder dagdeel een paar minuten de tijd, voordat het volgende gedeelte van het toernooi aanbreekt. Alleen op dit gebied kunnen wij de timer uit de Arcade modus enigszins begrijpen, aangezien je op die manier alvast wat kunt oefenen voor de tijdslimiet die in de Original modus verstopt zit.
De toernooien zijn soms nog best pittig te noemen, aangezien je het opneemt tegen andere computergestuurde vissers die ook bezig zijn een meer leeg te vissen om jou de loef af te steken. Ben je dus niet snel genoeg, dan vis je voor de felbegeerde trofee waarschijnlijk achter het net. 'Oefening baart kunst' luidt het eeuwenoude gezegde en dat geldt ook voor SEGA Bass Fishing. Gelukkig kun je blijven meedoen aan de toernooien, zonder dat je muntjes in een automaat hoeft te gooien en kun je je statistieken vergelijken op de online leaderboards. Kijk, dat scheelt dan weer lekker in de kosten.
Een enkeltje bodem van de oceaan
De doorgewinterde visliefhebber zal ongetwijfeld heel veel visplezier kunnen halen uit SEGA Bass Fishing, die overigens 800 Microsoft Points kost. Zal de rest van de gamers zich ook met deze game kunnen vermaken? Hoogstwaarschijnlijk niet. De game biedt dat typische arcade-sfeertje, maar daar ligt ook meteen de grootste valkuil. De game is een regelrechte kopie zonder nieuwe toevoegingen. Zelfs de nutteloze timer zit er vervelend genoeg nog in en dat zorgt alleen maar voor een verhoogde bloeddruk. Dit leidt ertoe dat de game prima geschikt is voor een kwartiertje waterpret, totdat je er schoon genoeg van krijgt. Met enkele aanpassingen had SEGA Bass Fishing de tand des tijds kunnen doorstaan, nu is het beter dat de game op een diepe plek in de oceaan blijft liggen.
Cijfer: 4