Scott Pilgrim vs The World The Game Review - Complete chaos

vrijdag, 22 januari 2021 om 11:00
mejorar personaje maximo scott pilgrim vs the worldf1610984196
In 2020 was dan eindelijk de kogel door de kerk. Hardcore fans van Scott Pilgrim vs The World The Game kregen eindelijk het verlossende woord. Om het 10-jarige jubileum te vieren werd Scott Pilgrim vs. The World: The Game - Complete Edition onthuld. Of de heruitgave in de smaak valt lees je in onze Scott Pilgrim vs. The World: The Game review.
Scott Pilgrim vs. The World: The Game - Complete Edition is een heruitgave van een klassieke beat ‘em up die in 2010 oorspronkelijk verscheen voor de PlayStation 3 en Xbox 360. De retro stijl viel samen met de fenomenale soundtrack in de smaak, terwijl de beat ‘em up gameplay (vooral in couch co-op) voor onwijs veel plezier zorgde. Hamvraag is of de game anno 2021 niet verouderd is.

Retro nostalgie

In Scott Pilgrim vs. The World: The Game beleef je het verhaal van de bekende stripboekenreeks in een versie die zowel over de top als kort door de bocht is. In het avontuur doorkruis je in typische beat ‘em up stijl door levels vol vijanden die een pak slaag verdienen. Aan het einde van de levels kom je vervolgens steeds gekkere eindbazen tegen (lees: krankzinnige exen van Ramona).
Die exen van Scotts vriendin worden per level vreemder en sterker, waardoor je soms zelf ook flink zit te vloeken en tieren in een anderzijds leuke hervertelling van de strips. Vooral de humor komt goed over, terwijl je constant in de korte cutscenes gecharmeerd raakt van de 16-bit stijl. De complete retro stijl wordt afgemaakt met dezelfde heerlijke soundtrack die in 2010 ook als oorwurm in je hoofd bleef steken.
scott pilgrim vs the world the game complete edition switch screenshot01f1610722941

Controllers breken

Met die goede basis is er al veel van te genieten en na de eerste paar uur frustratie kun je daadwerkelijk plezier uit de game halen. Toch is het maar de vraag of je het door die eerste paar uur kunt uithouden. Anno 2021 voelen de controls alsof ze een decennialang in een teerput hebben gelegen.
Lopen, springen, vechten; het voelt allemaal stroperig en speelt niet helemaal lekker op de vierpunts toetsen van de DualShock 4 en DualSense. Natuurlijk kun je ook de pookjes gebruiken, maar die voelen niet nauwkeurig genoeg voor de precisie die vereist is voor de gevechten. Doordat vijanden op verschillende diepte van het terrein rondlopen moet je gemakkelijk en soepel kunnen schakelen en dat is vaak niet te vinden.
Vechten is dan ook niet simpel, wat de uitdaging om de zeven levels te halen alleen maar groter maakt. Vijanden vullen de ruimte constant in groten getale die in vurig tempo aanvallen afwisselen. Het is net alsof je aan het tennissen bent zonder racket; een verloren strijd. Er valt geen speld tussen te krijgen soms, waardoor aanvallen blokkeren je enige optie is. Na twee minuten opbouwende frustratie wil je gewoon je controller tegen de muur smijten.
scott pilgrim vs the world trucos

Pestkop worden

Gelukkig leert de game je vrij snel dat je een pestkop moet worden voordat je daadwerkelijk door de latere levels banjert. Scott Pilgrim vs. The World: The Game heeft namelijk RPG-elementen die het spelen daadwerkelijk leuk weten te maken. Door te levelen speel je nieuwe aanvallen vrij, terwijl je constant geld verzamelt waarmee je in winkels allerlei upgrades kunt kopen.
Hierdoor krijgt Scott daadwerkelijk spierballen waarmee hij alle exen en het scala aan vijanden dat rondloopt bont en blauw slaat. Mocht je geen zin hebben om te wachten tot die spierballen er zijn, kun je natuurlijk altijd nog vrienden uitnodigen om de game mee te spelen. Scott Pilgrim vs. The World: The Game is namelijk volledig speelbaar in 4-speler (couch) co-op.
Nou is vier spelers misschien wat te hoog gegrepen gezien gedurende de corona lockdown, maar ook daar is een oplossing voor gevonden. De Complete Edition die bevat namelijk naast de bestaande DLC een gloednieuwe online multiplayer modus. Hierdoor kun je ook nog eens online de uitdaging aangaan.
Wel moet gezegd worden dat tijdens onze speelsessies enkele crashes voorkwamen tijdens de online co-op sessies. Het bevroren scherm gevolgd door een gevreesd zwart scherm bracht de speelsessie hier en daar tot een pijnlijk einde. Pijnlijk genoeg moesten levels hierdoor ook opnieuw gespeeld worden.

Scott Pilgrim vs The World The Game Review - Kantjeboord

Uiteindelijk is het jammer dat de test der tijd soms pijnlijke problemen blootlegt. De cult classic is niet helemaal meer wat het geweest is. Vooral de controls zijn een pijnpunt en hebben tijd nodig voordat je weer plezier beleeft. Tot die tijd is het dan ook slim om samen met vrienden lol te trappen om die controls snel te vergeten.
Gelukkig kan dit nu ook via online multiplayer, wat een waar godsgeschenk is. Hopelijk kan Ubisoft de crashes die de game soms plagen nog oplossen. Al met al is de complete editie van Scott Pilgrim vs The World The Game dan ook wel leuk voor een avondje nostalgie, maar daar is ook alles mee gezegd.