Scene It? Box Office Smash Review

maandag, 08 december 2008 om 18:01
Microsoft probeert casual gamers wat meer aan te trekken en probeerde al in te spelen op het succes van de SingStar franchise door een variant, Lips, uit te brengen. Nu doen ze het weer, maar dan een variant op Sony's Buzz.
22 februari lag Scene it? Lights, Camera, Action in de winkels voor de Xbox 360 eigenaren. Een quiz game wat de eerste poging was van Microsoft om in te spelen op het succes van het Buzz succes van Sony. Nu eind dit jaar is er een nieuw Scene it deel, namelijk Scene It? Box Office Smash? Weet deze game nog wat toe te voegen?

Scene It? Box Office Smash vs Buzz! Quiz TV
Scene It? Box Office Smash is dus een quizgame. Maar wat de game anders doet dan Buzz! Quiz TV is dat deze game enkel is weggelegd voor de echte filmfanaten. Waar je in Buzz! Quiz TV aan de tand wordt gevoeld over diverse onderwerpen (lees in de recensie na welke allemaal), zul je in Scene It? Box Office Smash alleen bestookt worden met filmvragen. Een groot verschil met Buzz Quiz TV is dat dit in Scene It? Box Office Smash op een hele ander manier gebeurt. Scene It? Office Smash maakt namelijk veel meer gebruik van audiovisuele middelen.

Zo zul je dus veel meer beeldmateriaal en geluidsfragmenten bij de vragen krijgen dan bij Buzz! Quiz TV. Het voordeel hiervan is dat je een veel betere voorstelling krijgt bij de vragen dan dat het allemaal heel sec gepresenteerd wordt wat sommigen meer zal aanspreken. Het nadeel is wel dat Scene It? Box Office Smash veel minder vragen telt dan Buzz! Quiz TV. Er staan gewoon minder vragen op het schijfje. Het is echt een groot minpunt, want hierdoor zul je na bijvoorbeeld al vijf keer spelen een zelfde vraag voorgeschoteld krijgen, iets wat je bij Buzz! Quiz TV absoluut niet zal gebeuren. En dat is gewoon erg jammer.
Scene It? Box Office Smash Screenshot 73183 Scene It? Box Office Smash Screenshot 73182 Scene It? Box Office Smash Screenshot 73181
Een ander groot verschil is de taal. Buzz! Quiz TV kun je zowel in het Engels als ook in het Nederlands spelen, terwijl je Scene It? Box Office Smash enkel in het Engels kunt spelen. Niet iedereen zal de Engelse taal goed beheersen en daardoor is dit echt een beperking van het spel, niet echt een slimme zet van Microsoft. Welk nadeel Scene It? Box Office Smash ook kent is dat er geen mogelijkheid is om je eigen quiz te maken. Bij Buzz wordt juist de speelbaarheid verlengd maar ook het plezier vergroot doordat je zelf vragen kunt bedenken om deze online te gooien. Bij Buzz Quiz TV leeft het allemaal iets meer. Je hebt daar echt het gevoel alsof je zelf onderdeel bent van een TV-show, iets wat bij Scene It? Box Office Smash mist.

Scene It? Box Office Smash vs Scene It? Lights, Camera, Action
En toch is het niet zo dat Microsoft haar best niet doet. Want als je Scene It? Lights, Camera, Action weer vergelijkt met de voorloper Scene It? Lights, Camera, Action, zie je dat er verbeteringen en veranderingen zijn. Zo bevat het spel nu 22 verschillende speeltypes waarvan enkele nieuwe, zoals de Pix Flix. In dit speltype krijg je een 8-bit tekeningetje te zien (zoals een oude NES-game) waarvan je de dan juiste film moet raden. Dit is een erg leuke toevoeging. Verder ziet de game er grafisch weer ietsje mooier uit en leuk is dat je eigen ontworpen avatars nu in de game kunnen rondlopen. Tevens is het geluid van de ondersteunende videofragementen een stuk verbeterd wat erg prettig is. Hoewel ik net aangaf dat de presentatie van Buzz! Quiz TV beter is, is het niet zo dat ontwikkelaaar Krome Studios zijn best niet heeft gedaan. In plaats van een voice over uit het vorige deel, zijn er nu twee. Toch zijn de opmerkingen nog steeds niet erg leuk of grappig.
Scene It? Box Office Smash Screenshot 73177 Scene It? Box Office Smash Screenshot 73175 Scene It? Box Office Smash Screenshot 73173
Wat moet je nog meer weten?
Tot zover de vergelijkingen. Wat moet je nog meer weten over Scene It? Box Office? Hoewel de vragen snel terugkeren en er dus eigenlijk te weinig vragen op het schijfje staan is het wel zo dat filmfanaten echt goed uit de voeten kunnen met deze game. Zo zul je hele gevarieerde vragen krijgen die gaan over recensie blockbusters maar ook over oudere onbekendere films van wel 50 jaar geleden. Bepaalde vragen zullen dan ook niet makkelijk zijn maar een ware filmliefhebber laat zich natuurlijk maar te graag aan de tand voelen.

Scene It? Box Office Smash heb je in twee varianten te koop, met de speciale controllers en zonder. Met betaal je 60 euro en zonder 40. Dus als je de vorige Scene It? al in huis hebt liggen, scheelt je dat weer geld, dus het is mooi dat hier rekening mee is gehouden. Overigens kun je het spel ook gewoon met de gekleurde knoppen van je Xbox 360 controller spelen, maar om wat meer een quiz gevoel te krijgen, gebruik je natuurlijk de speciale controllers. Dit maakt het wel zo leuk. Verder is het concept en idee gelijk aan de vorige Scene It? Dus voor nog meer informatie over de inhoud van de game, kun je die recensie nog even doornemen.

Welke game koop jij?
Scene It? Box Office Smash weet wat toe te voegen aan haar voorganger. Je ziet dat iemand zijn best heeft gedaan om er een betere game van te maken. Grafisch en qua geluid is het iets beter, er zijn wat nieuwere speltypes en het is absoluut de leukste party game voor Xbox 360 eigenaren. Tenminste als je een filmfreak bent, want je zult alleen filmvragen voorgeschoteld krijgen. Toch is de vergelijking met de concurrent snel gemaakt en is Sony's Buzz! Quiz TV een stuk aantrekkelijker. Daarbij heb je meer vragen, meer mogelijkheden en gewoon meer het gevoel alsof je zelf onderdeel bent van een TV-show. Heb je enkel de Xbox 360, dan heb je met deze game zilver in handen maar als je ook de PS3 hebt, zul je met Buzz! Quiz TV goud in handen hebben.