Call of Duty: World at War Review

Review
maandag, 08 december 2008 om 17:31
xgn google image
Call of Duty: World at War werd door Bas goed ontvangen. Dit is echter geen garantie voor Treyarch dat hij op de Wii kwalitatief net zo goed is. Wij hebben voor je gekeken of de Wii versie ook zijn mannetje staat.
Call of Duty: World at War gaat, zoals Bas het in zijn recensie al noemde, terug naar de roots van de serie met een Tweede Wereldoorlogs setting. De Nazi's regeren nog steeds met ijzeren vuist onder leiding van Hitler. De rest van de wereld stond echter ook niet stil en bijvoorbeeld de Japanners kwamen zich met de oorlog bemoeien. Deze soldaten zijn misschien nog wel de meest gevaarlijke van allemaal, want ze schuwen de dood absoluut niet. Ze komen gewapend met een bajonet op je af rennen, verstoppen zich in bomen, het gras of in bedekte kuilen om jou te grazen te nemen. Ze hebben duidelijk genoeg dus geen vliegtuigen nodig om zich als een kamikazepiloot te gedragen.
Het verhaal
De speler begint in een Jappenkamp, waar hij met een oorlogsmaatje gevangen zit. Om jou de gruwelijke smaak van de oorlog meteen in je mond te laten proeven, mag je eerst toekijken hoe je maatje gemarteld wordt door twee Japanners voordat het echte werk begint.
Call of Duty: World at War Screenshot 64871 Call of Duty: World at War Screenshot 60760 Call of Duty: World at War Screenshot 60762
Zoals Bas al vertelde in zijn recensie zal het verhaal de speler op verschillende locaties op de aarde brengen. Zo komt hij in Japan, Rusland en Duitsland terecht, waar in de meest verschillende settings over het hetzelfde doel bereikt moet worden. De macht overnemen van de tegenpartij. Dit alles wordt natuurlijk afgewisseld met een heel scala aan bloederige tussenfilmpjes die er ook op de Wii erg goed uit zien.
Hetzelfde maar toch anders
De Wii versie van Call of Duty: World at War is hetzelfde als de Xbox 360 en de PlayStation 3 versies. De bloederige en grimmige sfeer van de oorlog komt ook op de Wii goed tot zijn recht en de speler zal in de huid kruipen van meerdere personen om zo de verhalen van de verschillende partijen te belichten. Dit hebben we al in andere delen van de Call of Duty franchise gezien, maar het geeft nog steeds net dat beetje extra aan de hele oorlogservaring die de Treyarch neer probeert te zetten.
Er is namelijk een speciale CoD4- engine voor deze versie ontwikkeld, waardoor Treyarch’s titel ook goed op de Wii zou moeten draaien. Het geluid is hetzelfde gebleven als de versies op de andere consoles en geeft letterlijk een gevoel alsof de kogels je om je oren vliegen.
Call of Duty: World at War Screenshot 59354 Call of Duty: World at War Screenshot 59336 Call of Duty: World at War Screenshot 59378
Jammer genoeg is het wel meteen te zien dat het spel op deze console grafisch wat minder is dan de Xbox 360 of de PlayStation 3 versie. Deze versie van Treyarch’s shooter oogt over het algemeen wat minder dan de andere versies, maar ziet er niet meteen heel slecht uit.
De grafische teleurstelling wordt daarentegen wel gedeeltelijk gecompenseerd door de mogelijkheid om de Zapper te gebruiken. De speler kan er natuurlijk ook voor kiezen om het spel met de Wiimote en de nunchuck te spelen. De Wiimote is dan als het ware de loop van het geweer en door op de B-knop te drukken schiet de speler. Er kan rondgekeken worden door de Wiimote naar links of naar rechts te bewegen en dit is in het begin nog even wat onwennig. Na een missie gespeeld te hebben zal het rondkijken echter geen problemen meer opleveren.
Met de min- knop op de Wiimote kan de speler zijn wapen herladen en de analoge stick op de nunchuck zorgt voor het lopen en als de speler met de nunchuck slaat, zal zijn karakter een mêlee aanval doen. Door de bediening zal de speler een realistischere ervaring hebben tijdens het spelen en dit doet wel wat voor de Wii versie.
Call of Duty: World at War Screenshot 58911 Call of Duty: World at War Screenshot 57884 Call of Duty: World at War Screenshot 57888
Multiplayer
Treyarch heeft in de Wii versie van Call of Duty: World at War bijna alle multiplayer modi toegevoegd die op de andere consoles beschikbaar zijn behalve de online coöperatieve modus die Bas in zijn recensie beschreef, waardoor de inhoud van het spel eigenlijk helemaal niks anders biedt dan alleen knallen of tegen elkaar knallen.
Wat wel een aangename toevoeging is in de Wii versie van het spel, is dat de singleplayer modus met twee spelers op een console te spelen is. Waar de eerste speler het personage bestuurt en dus rond kan lopen en om zich heen kan kijken zal de tweede speler een extra geweer in de strijd vertegenwoordigen. Als de eerste speler bijvoorbeeld moet herladen, kan de tweede speler gewoon door blijven knallen. De hordes vijanden die er in het spel voorbij komen zijn natuurlijk ook sneller om zeep geholpen met zijn tweeën dan in je eentje. Deze toevoeging maakt het ontbreken van de online coöperatieve modus alweer een heel eind goed.
En?
De verschillen tussen de Wii versie van Call of Duty: World at War en de versies op de PlayStation 3 en de Xbox 360 zijn gelukkig niet al te groot. Grafisch speelt de Wii dan wel minder klaar dan de andere consoles, maar door de aangepaste versie van de COD4-engine is dit verschil niet al te groot. Ook de singleplayer modus en de multiplayer modi zijn nagenoeg hetzelfde gebleven. Jammer genoeg heeft Treyarch de online coöperatieve modus op de Wii achterwege gelaten, maar ze maken dit weer een heel eind goed met een coöperatieve singleplayer modus, waarbij de tweede speler een extra geweer vertolkt. Al met al staat ook de Wii versie van Call of Duty : World al War zijn mannetje.
Cijfer: 7.5