Samsung Gear S Review - Goede, maar dure smartwatch!

zaterdag, 07 maart 2015 om 9:30
De smartwatches zijn tegenwoordig niet meer weg te denken tussen alle wearable accessoires. Samsung heeft een nieuwe smartwatch aan de collectie toegevoegd, namelijk de Gear S. De Samsung Galaxy S kan aan je Samsung Galaxy toestel worden gekoppeld en kan daarnaast functioneren op een eigen SIM kaart.
Horloges zijn er al eeuwen, in alle soorten en maten zijn en worden ze gemaakt. Tegenwoordig worden ze zowel digitaal als analoog gemaakt. Helemaal populair zijn de smartwatches van tegenwoordig. Met het Apple Watch evenement dat gepland staat op 9 maart zal het internet op zijn kop staan. Tijd om voor die tijd de laatste versie van de Galaxy Gear S te testen.
Gear S modellen

Besturingssysteem

Het Zuid-Koreaanse bedrijf Samsung heeft niet stil gezeten met alle smartwatches die de laatste jaren gelanceerd zijn. De Gear S is het zesde product van Samsung in een lijn van smartwatches. Naast het besturingssysteem van Android en Android Wear maakt Samsung in de Gear S gebruik van het besturingssysteem Tizen.
Opmerkelijk is dat er niet gekozen is voor Android Wear, het besturingssysteem van Google. In Tizen heeft Samsung meer vrijheid dan met Android Wear dat nog erg gesloten is qua mogelijkheden.
De smartwatch wordt via Bluetooth gekoppeld aan je telefoon. Via de Bluetoothverbinding ontvangt de Gear S alle meldingen en stuurt het alle data ook terug naar je telefoon. Een handige functie is bijvoorbeeld de stappenteller die via de Gear S alle stappen telt en verstuurt naar de telefoon. De Gear S heeft een SIM-kaart slot aan de achterkant. Op deze manier kan de watch functioneren zonder een telefoon. Dit kan handig zijn in situaties waarbij de gebruiker geen telefoon op zak wil hebben.
Gear S Design

Design

De Samsung Gear S is even zwaar als zijn voorgangers met een gewicht van 67 gram en heeft een duidelijk super AMOLED touch scherm van 39,9 millimeter breed en 58,1 millimeter in de lengte. De resolutie van de Gear S is hoger dan voorgaande Samsung wearables. De resolutie bestaat uit maar liefst 480x360 pixels. Het scherm heeft dan ook een duidelijk display met mooie en scherpe kleuren.
Wie de Gear S koopt maakt een statement, de wearable is namelijk alles behalve subtiel. Het bandje is niet erg subtiel vanwege de grootte en het scherm is ook niet te missen. Het rubberachtige bandje heeft een metalen sluiting, maar de sluiting werkt niet altijd naar behoren. Er moet een bepaalde druk worden geleverd op de sluiting om goed te sluiten.
Het gebogen scherm in combinatie met de rubberachtige band voelen comfortabel aan. Door middel van een pin kan de band vastgezet worden om de pols. De band is verwisselbaar waardoor de gebruiker de Gear S eigen kan maken. Het apparaat is verkrijgbaar in zowel een zwarte als witte variant.
Gear S modellen

Gear S functies

Er zijn verschillende apps ontwikkeld voor de smartwatches. Een aantal apps is vooraf geïnstalleerd. Zo staat er Nike+ Running op, S-Health en de Here navigator. Overigens kan de smartwatch uitgebreid worden met verschillende andere apps zoals een kalender, rekenmachine, notities en muziekspelers. De apps moeten alleen via een telefoon binnengehaald worden om vervolgens verzonden te worden naar de smartwatch.
Gear S apps
Een fijne toevoeging is de mogelijkheid om muziek te luisteren via de smartwatch en er is een minuscule speaker aanwezig. Het geluid is acceptabel maar niet vergelijkbaar met smartphones. Via de telefoon kan de gebruiker een nummer naar de smartwatch sturen. Let echter wel op dat er voor verschillende apps en muziek gebruik wordt gemaakt van de 4GB interne opslag. Er is hierbij geen ruimte voor externe opslag.
De Gear S kan bestuurd worden door middel van het touch scherm en S Voice. De gebruiker kan commando’s naar het apparaat sturen, echter kan dit alleen nog in het Engels. S Voice werkt nog niet optimaal aangezien er vaak een zoekopdracht uit komt rollen als resultaat.
Bellen via een smartwatch kon al bij de Galaxy Gear en verschillende andere Samsung-horloges. Echter is de houding van de pols niet ideaal om langdurig te bellen. De Gear S kan zonder telefoon functioneren, maar blijft gekoppeld aan de telefoon als die in de buurt is. Dankzij een aparte internetverbinding hóeft de smartphone niet in de buurt te zijn en ontvangt de gebruiker gewoon meldingen die verzonden zijn naar de smartphone.
Gear S call

De Gear S is een erg leuk, comfortabel en mooi vormgegeven apparaat. Het super AMOLED scherm is mooi en werkt goed met de touch functies. De Gear S biedt uitgebreidere mogelijkheden dan vorige modellen en heeft een nieuw scala aan apps. Op sommige momenten was de smartwatch niet even handig, maar na enige gewenning zal de gebruiker dit Samsung vergeven. Zo werkt de oplader niet eenvoudig en werkt de sluiting niet altijd naar behoren.
De Gear S werkt niet met iPhone aangezien het een Tizen besturingssysteem gebruikt dat gemaakt is door Samsung. De stand-by tijd werkt prima wanneer de gebruiker de apps regelmatig afsluit. De Gear S is een erg fijne smartwatch die genoeg biedt en goed werkt zonder smartwatch. Samsung heeft een hoge lat gelegd voor toekomstige smartwatches. Het bedrag van 300 euro is echter wel hoog vergeleken met andere populaire smartwatches.