Saints Row 4 Re-elected Review - Dildo's en andere gekke fratsen

maandag, 19 januari 2015 om 17:00
saints row iv re elected 65852f1670400319
Denk aan paarse dildo's en andere gekke fratsen en je komt al gauw bij één game uit: Saints Row 4. Van deze geweldige game uit 2013 is nu een port uit, met een flitsend nieuw jasje én alle DLC. We presenteren u *trommelgeroffel* de Saints Row 4 Re-elected review.
Saints Row 4 re-elected komt nu naar de PS4 en Xbox One geheel met alle downloadbare content. En dat is niet alles, want op het discje krijg je ook nog eens het hele vette Gat out of Hell. Onze Theo deelde maar even een 8,5 uit in de Gat out of Hell review.

Tijd voor een port, tijd voor Saints Row 4 Re-elected

Saints Row is een franchise die een andere relatie heeft met critici dan met gamers. Waar de drie verschenen games allemaal goed werden ontvangen door de pers, nam het gamepubliek een sceptischere houding aan. Het eerste deel werd door gamers toendertijd afgeschreven als een Grand Theft Auto-kloon, deel twee was slechts een uitbreiding op het origineel en het derde deel was té over de top om nog leuk gevonden te worden. Deeltje 4 is wel goed ontvangen en dus is het hoog tijd voor een port!
Saints Row 4 Re-elected review

Nog altijd compleet gestoord

We kunnen jullie nu al verklappen dat Saints Row 4 Re-elected nog net zo gestoord is. Je doet dingen die in ieder ander spel gewoon niet door de beugel zouden kunnen, maar dat maakt het een echte Saints Row game. Het over de top gedeelte wordt in toom gehouden door het feit dat je de beschikking hebt over superkrachten.
Al die rariteit waar je in het derde deel mee bezig was, lijkt opeens een stuk normaler nu je over gebouwen kunt springen en mensen kunt bevriezen met je krachten. De vergelijking van Saints Row met Grand Theft Auto is dan ook niet meer helemaal op zijn plaats. Saints Row 4 Re-elected voelt meer als een luchtigere versie van inFamous of PROTOTYPE en op die manier zou je dit nieuwe deel moeten benaderen: als een superheldengame.
Saints Row 4 Re-elected gaat verder waar het derde deel ermee ophield. De Saints hebben de controle over Steelport en blijven doorgaan met hun gekke fratsen. Het is op deze manier dat het hoofd van Saints toevallig de wereld redt en een plekje in de ovalen kamer van het Witte Huis verdient. Dat werkje gaat hem nog opvallend goed af totdat de Aarde wordt aangevallen door aliens. Het buitenaards gespuis lijkt onoverwinnelijk.
De hoofdrol speler wordt ontvoerd en in een virtuele versie van Steelport gezet. Het is als Desmond uit Assassin’s Creed die via een computer in een gesimuleerde wereld rond kan lopen. Ja, wij houden ervan!
Saints Row 4 Re-elected review

Supersupersuperheld

Omdat je in een computer zit, kun je van alles doen wat normaal onmogelijk zou zijn en het meest voor de hand liggende voorbeeld hiervan zijn de superkrachten. Meteen in het begin zul je de kracht krijgen om supersnel te rennen en hoog te springen. Later in het verhaal speel je nog heel wat extra krachten vrij. Zo kun je bijvoorbeeld vuurballen gooien of een schokgolf veroorzaken door op de grond te trappen.
Alle krachten zijn te upgraden. Vuurballen kunnen ontploffen wanneer ze iemand doden, je kunt in de lucht blijven zweven na het springen of je kunt over water rennen. Het is maar een kleine greep uit alles wat je uiteindelijk kunt doen. Je wordt de ultieme superheld. Voeg de Avengers en de Justice League bij elkaar en je hebt de hoofdrolspeler van Saints Row 4 Re-elected.
Het voelt übermachtig om met zo’n krachtig personage te spelen. Auto’s laat je aan de kant staan omdat je rennend veel sneller bent. Je springt met groot gemak over een wolkenkrabber heen. Vijanden gooi je met een zwaai van je arm overhoop. Het is geweldig. Je hoeft je geen zorgen te maken dat je hierdoor met twee vingers in de neus het spel uitspeelt.
Vergeleken met normale dorpelingen ben je een god, maar de aliens zijn flink getraind en kunnen wel tegen een stootje. Vooral de grote alienbeesten die regelmatig tevoorschijn springen kunnen het je flink pittig maken als je met een geweer staat te schieten. Je krachten zul je in dit geval goed moeten inzetten om een kans te maken om het beest te slachten.
Saints Row 4 Re-elected review

Extra leuk buiten het verhaal om

In de talloze zijmissies komen je krachten ook zeker van pas. Bekende evenementen als Insurance Fraud en Mayhem zijn weer terug maar hebben kleine aanpassingen gekregen. Zo zijn er nu Mayhem missies waarin je bijvoorbeeld alleen je telekinetische kracht kunt gebruiken om gigantische voetballen door de stad te gooien. Alles in het pad van de bal wordt vernietigd en al snel ontstaat er totale chaos.
Er zijn ook nieuwe zijmissies bijgekomen zoals het rennen door checkpoints, wat dankzij de grote snelheden die je held bereikt moeilijker is dan je zou denken. De zijmissies zijn leuk genoeg om je mee bezig te houden, al zijn het er minder dan in de voorgaande delen. De complete game is in een uur of twintig wel uit te spelen inclusief bijzaken.
Ook al is alles wat minder en is het over de top gedeelte wat ingetoomd voor dit vierde deel, je hoeft je geen zorgen te maken dat je iets anders aan het spelen bent dan een Saints Row game. Iets dat dat duidelijk maakt is de coöperatieve modus. De volledige singleplayer kun je samen met een vriend doorlopen, maar het is in co-op vooral leuk om wat te kutten in Steelport.
Net als in de vorige delen komt het plezier pas echt naar boven als je met meerdere spelers de boel op stelten zet. Co-op past perfect bij de game en het is erg goed uitgewerkt met een ‘drop-in drop-out’-systeem. Een nadeel is wel dat je Saints Row 4 Re-elected verplicht in co-op zult moeten spelen om het spel 100% uit te spelen. Verschillende zijmissies zijn namelijk enkel met twee spelers te doen.
Saints Row 4 Re-elected review

Verhaal met korreltje zout nemen

Wat ook jammer is, is het verhaal dat niet helemaal sterk is. Maar niemand die bewust Saints Row 4 Re-elected koopt, zal dat doen voor het boeiende verhaal. Je koopt Saints Row voor de toffe gameplay en in dat opzicht staat deze port als een huis. Qua graphics ziet de game er prima uit zo op de huidige generatie consoles, en ook de muziek sluit naadloos aan. Met de radio permanent op The Mix afgesteld kun je continu genieten van de meest foute nummers. Lachen!

Saints Row 4 Re-elected review - Niet perfect, wel super

Punt blijft dat Saints Row 4 Re-elected super leuk is om te spelen. De franchise is voor dit deel in het superheldengenre gestapt en weet dat perfect te serveren met een Saints Row-sausje. Je zult je oppermachtig voelen in deze game en je zult je geen moment vervelen als je je krachten gebruikt.
Het verhaal is aan de korte kant, maar daar buiten kun je nog heel wat uren aan de slag met zijmissies en rondklooien in de coöperatieve modus. Saints Row 4 Re-elected is niet perfect, maar het weet de juiste snaren te raken om goed te scoren. Als je Saints Row 4 al eens gespeeld hebt, hoef je elected niet te halen. Al is het natuurlijk wel lekker: en DLC, en Gat out of hell. Drie voor de prijs van één en niet eens voor de volle mep (45 euro) klinkt niet verkeerd, toch?