Sackboy: A Big Adventure Review - Glorieuze terugkeer van ons geliefde zakpoppetje

vrijdag, 20 november 2020 om 18:00
ps5 sackboyf1605877441
Nintendo heeft Mario, Microsoft heeft Master Chief. Sony heeft lang gezocht naar een vergelijkbare iconische figuur. Snake, Kratos en Nathan Drake streden erom, maar uiteindelijk viel de eer te beurt aan Sackboy, een vrolijk, ietwat stoffig zakpoppetje en de slogan “Play, Create, Share”. Nadat Sackboy zijn kunsten mocht vertonen op de handhelds en PS3 en PS4, verschoof echter de aandacht van Sony naar een nieuwe held en werd Sackboy bruut ingeruild voor Astro, de hippere, glanzende robot. Maar Sackboy zou Sackboy niet zijn als hij bij de pakken neer zou gaan zitten, dus nu, bij de lancering van de PlayStation 5 is hij terug, pluiziger en vrolijker dan ooit!
Zoals vaker begint Het Grote Avontuur van Sackboy vrolijk genoeg. Hij leeft met de ander sackmensen in Crafworld, de kleurrijke wereld vol uit stof gefabriceerde herkenbare voorwerpen. De vrede wordt wreed verstoord als Vex de hemel letterlijk openscheurt en alle vrienden van Sackboy kidnapt. Sackboy kan maar net ontsnappen en achterhaalt het snode plan van Vex: de Craftworld ombouwen in een chaotische wereld vol nachtmerries en ellende. Sackboy moet daar natuurlijk niets van weten en begint aan een queeste die hem langs vijf planeten zal voeren in een poging de plannen van Vex te dwarsbomen.

Create no more

Zoals je hierboven al leest draait Sackboy: a Big Adventure om de strijd tussen Sackboy en Vex. Niet langer kan je je eigen levels maken en je creativiteit de vrije loop laten. “Create” is helaas geen onderdeel meer van de belevenissen van Sackboy. Dat is jammer, want juist daarmee wist Sackboy zich te onderscheiden van zoveel andere console-games: de mogelijkheid om zelf te modden of levels te bouwen komt niet vaak voor op de consoles.
Waar je voorheen gedurende het verhaal steeds voorwerpen kon verzamelen voor je eigen level-creaties, is dat nu beperkt tot hoedjes, brillen en outfits voor je sackboy zelf. Elke wereld die hij bezoekt kent tot een vijftien tal levels, waarvan een aantal ‘verborgen’ in de hub te vinden zijn. Verborgen staat niet voor niets tussen aanhalingstekens, je hoeft er niet echt heel hard voor te zoeken. Aardig is dat elke wereld een bepaald thema heeft, maar dat deze verborgen levels daar dan weer van af wijken.
In totaal krijg je dus zo’n 10 verschillende wereldthema’s voorgeschoteld. Die thema’s lopen uiteen van een tocht naar de top van een berg, een tropisch woud met apen, een onderwaterwereld en zelfs de ruimte in. In de verschillende levels, kan je in 3D rondlopen, wat Sackboy voor het eerst een enorme vrijheid geeft in vergelijking met de eerdere delen, waarin een 2,5D gebruikt werd. Dat biedt ontwikkelaar Sumo Digital veel meer mogelijkheden om Sackboy zich uit te laten leven.
sackboy a big adventure screenshot 06f1605877398
sackboy a big adventure screenshot 01f1605877637
sackboy a big adventure screenshot 03f1605877681
Heel vaak gaat dat goed, behalve bij levels waar veel gesprongen moet worden en waar timing essentieel is. Spring je net niet recht, dan kan het zomaar zijn dat je misgrijpt en Sackboy in de dieperik duikelt. Hoewel A Big Adventure nergens heel lastig wordt, zijn dat wel de plekken waar je nog wel eens tegen een ‘geen levens meer’ melding aan kan lopen, met als resultaat dat je het level opnieuw mag spelen.
In de levels verzamel je diverse soorten bollen. Er zijn kleine bolletjes, die alleen punten opleveren. De grotere bollen kunnen een grotere hoeveelheid punten opleveren, of zelfs extra kostuum-voorwerpen voor je verkleedpartijtjes. Maar, echt belangrijk zijn de grote, stralende blauwe ballen. Die moet je verzamelen om van de ene wereld naar de andere te kunnen vliegen.
Deze ballen vind je vaak net buiten het hoofdpad. Je moet dus even opletten om ze niet te missen. Nu zijn er genoeg ballen te vinden in de levels, elk level heeft er tussen de drie en vijf, terwijl de benodigde aantallen goed bereikbaar zijn. Ook als je de helft van alle ballen mist, haal je de benodigde aantallen nog. Toch lijkt deze manier van gatekeeping wat onnodig. Je moet sowieso al alle levels gespeeld hebben voor je de eindbaas van elke wereld mag aanpakken dus had deze ‘bollendrempel’ wat ons betreft achterwege mogen blijven.
sackboy a big adventure screenshot 02f1605877554
sackboy a big adventure screenshot 04f1605877605

Veel herkenbaars, toch ook wat nieuws

De levels zelf zijn zoals we van Sackboy gewend zijn: vol vrolijke muziek en kleuren, met veel herkenbare, uit stof opgebouwde voorwerpen. Ook de mechanieken kennen we grotendeels al uit eerdere delen. Een grijphaak of jetpack stellen ons niet echt voor raadselen. Wel zijn de omgevingen en vijanden vaak leuk verzonnen. Zo komen we onder water regelmatig een soort inktvis tegen die delen van het level te voorschijn kan halen, of juist kan verhullen. Ook de inter-dimensionele stieren die we Portal-achtig op je af zien stormen zijn leuk verzonnen.
De variatie in de levels is behoorlijk. Naast de reguliere levels krijg je de optie om levels te speedrunnen, of om speciale tijd-gebaseerde levels te spelen. Ook zijn er bonus-levels waarbij je extra ‘bellen’ kan verdienen, die je weer kan gebruiken om extra outfits te kopen. Bij alles geldt, hoe beter je het doet, des te meer beloningen je ontvangt. Dit alles wordt steeds begeleid door goed passende muziek.
Over het algemeen zijn de levels goed te spelen en goed in opbouw van moeilijkheid. Wel geldt er een waarschuwing voor wie de game aanschaft voor kleinere kinderen: al vrij vroeg in het spel word je geconfronteerd met een ‘wall of death’level: je moet dan op de vlucht voor een rollende yeti, waarbij het er op aankomt om goed getimed te springen en gecoördineerd te rennen. Voor de allerkleinsten kan dit behoorlijk uitdagend zijn. Het kan goed zijn dat pappa of mamma dan even bij moet springen om ze voorbij dit lastige punt te helpen.
Natuurlijk kan je Sackboy zijn avontuur in zijn eentje laten beleven, maar in co-op is dat zeker leuker. Er zijn zelfs speciale levels gemaakt die alleen samen te spelen zijn. Helaas zal dat voor nu nog wel offline moeten, aangezien de online multiplayer patch pas later dit jaar beschikbaar komt. Daarvoor zullen we dus nog even moeten wachten.

Sackboy: a Big Adventure - Glorieuze comeback

Al met al mag Sackboy trots zijn op het avontuur dat hij ons voorschotelt. Zijn belevenissen zijn gevarieerd en als altijd kleurrijk, hoewel er op een gegeven moment wel licht een ‘been there, done that’ gevoel om de hoek komt kijken. Waar Sackboy zelf niet veel nieuwe trucjes heeft geleerd, leveren de nieuwe omgevingen voldoende nieuwe variaties. Grafisch is de game top: nog nooit zagen we de pluizige haartjes van Sackboy in zoveel detail over het scherm springen. Het blijft jammer dat het ‘Create’ deel is komen te vervallen, maar de 3D omgevingen compenseren dat weer. A Big Adventure is een waardig nieuw deel geworden in de langlopende serie rond ons geliefde pluizige PlayStation icoon, als afscheid van de PS4 en als begin van het next-gen geweld op PS5.