Romancing SaGa 2: Revenge of the Seven Review - Een waardige remake?

Review
vrijdag, 25 oktober 2024 om 9:00
romancing saga 2 titelscherm

Square Enix brengt binnenkort een 3D remake uit van het origineel uit 1993 genaamd Romancing SaGa 2: Revenge of the Seven voor PS4 & 5, STEAM en Nintendo Switch. Fysiek is het alleen verkrijgbaar op PS5 en Switch. Lees verder of de remake bevalt of niet in deze review.

Ooit was de wereld in gevaar en werd gered door zeven helden, het werd gezegd dat zij terug zouden keren wanneer de wereld hen opnieuw nodig heeft. Op het moment dat je begint met spelen doet het verhaal de ronde dat de zeven helden die ooit de wereld hebben gered van de ondergang, nu terug zijn met kwaad in de zin.

Het wordt al gauw duidelijk dat het verhaal meerdere generaties en keizers zal gaan duren wanneer jouw vader (keizer Leon) zichzelf opoffert zodat jij het gevecht tegen de eerste held Kzinssie kunt winnen. Dit is namelijk niet de eerste keer dat je de stok overgeeft aan de volgende keizer; dit proces herhaalt zich automatisch wanneer je twee missies met goed gevolg afmaakt waarop de tijd met ongeveer 150 jaren vooruit gaat. Alle personages waaruit je kunt kiezen worden dan vervangen en hebben weer alle LP, waardoor ze een stap voor zijn op hun mogelijke permadeath.

Het is mogelijk om tussentijds zelf iemand anders aan te stellen tot keizer als je dat nodig acht. Tot dusver is de noodzaak hiervoor er nog niet geweest.

<br>

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden

In Romancing SaGa 2: Revenge of the Seven hebben jouw keuzes gevolgen: hetzij goed, hetzij kwaad. Je kunt zelf kiezen in welke volgorde je missies doet met als gevolg dat je bijvoorbeeld wel of geen strateeg hebt om jou tijdens een hoofdmissie te helpen, omdat bepaalde ontwikkelingen binnen jouw keizerrijk al zijn bereikt.

Besteed je wel of geen tijd aan zijqueestes? Dit is de tweede van vele keuzes; doe je het wel of niet? Ga je wel of niet achter een mysterieuze dakloper aan? Maak je dit met goed gevolg af, dan krijg je extra hulp bij een hoofdmissie. Kies je ervoor om het niet te doen of als het je niet lukt om het succesvol af te maken, dan sta je er tijdens de hoofdmissie alleen voor.

Nog een voorbeeld van een van de vele manieren om een probleem op te lossen: je kiest ervoor een afspraak met een partij te negeren door zelf alle boosdoeners een kopje kleiner te maken. Na het beslechten van het hierdoor ontstane gevecht met deze partij gaat het verhaal verder. Met als kanttekening dat je hierdoor geen nieuwe klasse kunt opnemen in jouw team, omdat jij je niet aan de afspraak hebt gehouden door de grote baas aan de ander over te laten.

<br>

Ken jezelf en jouw zwaktes

Gevechten in Romancing SaGa 2: Revenge of the Seven hebben een strategische inval. Je hebt vast al gehoord dat een formatie bepaalt of je een gevecht wint of verliest. Aanvankelijk heb je twee basisformaties: free for all en kruisformatie; naarmate je een andere klasse kiest als keizer, breidt het aantal formaties zich uit. Elke formatie komt met zijn eigen voor- en nadelen, zo is de kruisformatie zwak voor aanvallen die dwars door de hele linie gaan. Het voordeel is dat je twee personages met zwakkere fysieke verdediging minder vatbaar zijn voor zulke aanvallen, omdat zij achter een personage staan die als fysieke muur fungeert.

Zoals alle RPG's heeft ook Romancing SaGa 2: Revenge of the Seven personages met verschillende klassen met ieder hun eigen respectievelijke sterke en zwakke punten. Koppel dit aan de juiste formatie en je wint gevechten tegen vijanden die zwak zijn voor magische aanvallen of je delft het onderspit tegen ze.

Het loont daarom om eerst een plek te verkennen en daarop jouw strategie aan te passen want je hebt slechts een beperkt aantal potions die je mee kunt nemen in de strijd. Na de strijd is jouw hele team weer hersteld van alle opgelopen schade en alleen buiten gevechten om kun je de BP, die je gebruikt voor magische en technische aanvallen, weer aanvullen.

<br>

Veel meer dan alleen het verhaal 

Romancing SaGa 2: Revenge of the Seven draait niet alleen om het verhaal. Wie is er niet gek op schatten jagen? Elke plek die je kunt bezoeken, heeft een aantal schatkisten verborgen door de hele omgeving. De ene is makkelijker te vinden dan de ander. Wat de boel ingewikkeld maakt, is het feit dat je sommige schatkisten meteen moet vinden, omdat de plek daarna niet meer toegankelijk is doordat er iets gebeurt nadat de tijd verstrijkt.

Een voorbeeld hiervan is de grot die je tijdens de tutorial speelt. Sommige schatkisten zijn alleen pas bereikbaar nadat een plek verder is ontwikkeld. Een voorbeeld hiervan is een schatkist in de Avalon Sewers die alleen kan worden bereikt nadat de Imperial University is gebouwd. Doordat niet meteen duidelijk is welke van de twee situaties van toepassing is, wordt het niet makkelijker om te besluiten of je het zoeken naar alle schatkisten uit kan stellen voor later of juist niet.

Heb je het niet zo op het vinden van schatkisten, maar hou je er wel van om personen op te sporen? Dan kun je je hart ophalen doordat Mr. S zichzelf heeft verstopt door heel het land.

Over het algemeen is hij makkelijk te vinden met zijn gele lichaam en grote oog. Er zijn ook momenten waarop je goed tussen objecten moet bewegen en de camerahoek aanpassen zodat je hem kunt vinden zoals op Atlanticus. Aan het vinden van Mr. S zijn bonussen verbonden doordat wordt bijgehouden hoeveel je er al hebt gevonden. Elke keer dat je vijf van hem hebt gevonden, krijg je een specifieke bonus zoals bijvoorbeeld de mogelijkheid om te zien hoeveel schatkisten er zitten op een plek.

<br>

Kleine haperingen hier en daar

Is er dan helemaal niks waar iets op is aan te merken bij Romancing SaGa 2: Revenge of the Seven? Het is al langer bekend dat voor de Nintendo Switch op grafisch gebied wat stappen terug moeten worden gedaan. Toch dient wel te worden gezegd dat er haperingen zijn wanneer de cutscenes over de zeven helden beginnen en eindigen, misschien zijn de "draaikolken" die dan worden getoond net te zwaar voor de Switch.

Dezelfde hapering doet zich af en toe ook voor voordat je een gevecht begint, maar deze hapering doet zich minder frequent en consistent voor. Op deze visuele hapering na ziet het spel er gelikt uit net als de 3D Trials of Mana remake en verder speelt de game fantastisch! Wel jammer dat hezelfde team dat aan de 3D Trials of Mana remake heeft gewerkt deze haperingen niet volledig kon voorkomen.

Een andere hapering is het succesvol uitvoeren van een verrassingsaanval dat niet altijd even soepel gaat ondanks dat je een vijand van achteren hebt beslopen. Soms verschijnt wel een icoon boven de vijand zodat je weet dat je de juiste afstand hebt bereikt en soms juist niet wat kan zorgen voor frustratie wanneer de vijand juist jou verrast. De enige manier om dit te voorkomen is wegrennen voordat jij in de rug wordt gestoken door de vijand.

Samen trekken we ten strijde.
Een gezamenlijke aanval inzetten of niet?

Jay or Nay?

Romancing SaGa: Revenge of the Seven doet veel dingen goed. De kleine haperingen zijn gelukkig verwaarloosbaar en wegen niet op tegen het grote geheel.
Wat audio betreft heb je de keuze uit de originele of de vernieuwde soundtrack. De originele composer Kenji Ito is verantwoordelijk geweest voor de nieuwe arrangementen van de soundtrack en die mag er zeker zijn!

De vrijheid om zelf de volgorde van missies te bepalen, de strategische aanpak waarop je de strijd aangaat, zijmissiesen nevenactiviteiten zorgen ervoor dat de klassieke RPG in een nieuwe jas ook op de Switch een aanrader is. Mocht je mobiliteit minder belangrijk vinden, dan kun je deze ook voor op de PlayStation 4 of 5 kopen.

8

Romancing SaGa 2: Revenge of the Seven - Nintendo Switch Image
Romancing SaGa 2: Revenge of the Seven - Nintendo Switch
EUR59.99
Op voorraad
Koop op bol.