RollerCoaster Tycoon 3D Review

vrijdag, 26 oktober 2012 om 16:00
Het jaar 1999 bracht ons het spel RollerCoaster Tycoon. De sim weet direct een grote groep fans te werven, wat logischerwijs een aantal expansies en sequels ten gevolge heeft. Aan het einde van 2005 verschijnt de laatste RollerCoaster Tycoon 3: Beestenboel! Daarna is het opvallend stil en de fans schreeuwen om een nieuw deel binnen de franchise. Wel, de wil van de klant is na zeven jaar eindelijk wet geworden, want het pretparkenspel is terug. RollerCoaster Tycoon 3D moet de volgende delen doen vergeten.
Vooral de diepgang van de eerste RollerCoaster Tycoon maakte het spel populair. Zo kwam het regelmatig voor dat je met trots een achtbaan afrondde, maar de bezoekers die trots gelijk van je afpakten. Waarom? Klik op de bezoeker en je komt het te weten. “Achtbaan zus of zo is voor mij te intens.” De reden was precies zichtbaar. Net als de lievelingsattractie, de financiële middelen, de honger, en ga zo nog maar even door. Pretparken bouwen was daarnaast ook gewoon een droom voor velen die ontwikkelaar Chris Sawyer uit liet komen.
Het ga jullie goed
Van die diepgang is in RollerCoaster Tycoon 3D niets meer over. Fatsoenlijk een achtbaan bouwen die ondergronds gaat, weg optie. Landschappen vlakker maken, water aanleggen of juist een berg tevoorschijn toveren, verleden tijd. Het eerder beschreven poppetje bekijken is er ook niet meer. Je financiën als een echte pretparkmanager onderhouden, adieu. Onderzoek laten doen naar uitvindingen, ook weg. En zo kunnen we het lijstje met al de leuke ontbrekende elementen uit de eerdere games nog wel even aanvullen. Wat we er voor terugkrijgen is een verhaalmodus.
Welkom verhaalmodus
Ja, inderdaad een verhaalmodus. Dat vinden wij gamers tegenwoordig belangrijk. Het liefst moet een verhaal zo diep mogelijk gaan. Zit die diepte dan in het verhaal van RollerCoaster Tycoon 3D? Nee. Het verhaal volgt namelijk een kind, dat jij als hoofdpersoon bent, en een oude rot uit het vak. De protagonist droomt ervan om een goede pretparkmanager te worden en laat de oude rot nou net bereid zijn om hem daarbij te helpen. Dat doet hij niet alleen door een uitgebreide tutorial te geven, maar ook nog eens opdrachtverstrekkers voor jou te vinden. Aardig van de man dus, maar eerlijk gezegd boeit het helemaal niet. De hoofdpersoon plaatst kinderlijk slechte grapjes en bovendien blijkt hij het allemaal bijzonder goed onder de knie te hebben. Als we de commentaren in het verhaal mogen geloven tenminste.
Zijn we wel zo goed?
Want wat is RollerCoaster Tycoon 3D toch kinderlijk eenvoudig. Niets, maar dan ook echt niets, laat ons ook maar enigszins voelen dat we ook daadwerkelijk goed zijn. De tutorial was zoals aangegeven uitgebreid, door je onder meer te laten kennismaken met klanttevredenheid, maar waar dat voor nodig is, is een raadsel. Zo gaan de opdrachten niet verder dan: 'bouw een houten achtbaan en zorg dat hij sneller kan gaan dan zoveel kilometer per uur'. Oké, we bouwen een houten achtbaan, laten het karretje naar het hoogste punt vervoeren en hij valt vervolgens hard naar beneden. Of wat te denken van de opdracht: 'bouw vier Atari-themed rides'. Dat kan je makkelijk voltooien door vier draaimolens met het Atari tintje te plaatsen en klaar is kees. Je hoeft er zelf niet eens een pad voor aan te leggen.
Het enige wat de ontwikkelaar gedaan heeft om het je ook maar een klein beetje lastig te maken, is een aantal sterren aan je opdracht binden. Daarbij geldt het volgende: één ster verdien je door de opdrachten te behalen, één ster door een parkkwaliteit van minimaal 'B' te hebben - wat lastiger is om niet te halen dan wel -, en één ster door op zijn minst 35000 munten aan geld te hebben. Bij die laatste is het zo dat het meer een kwestie is van leg je 3DS weg en kom over een half uurtje terug en je hebt het gehaald. Wederom een dikke faal voor de uitdaging dus.
Een monsterlijke achtbaan of een moddervet park
Andere opties naast de verhaalmodus zijn de 'Coaster Creator' en de 'Park Sandbox'. In de Coaster Creator krijg je het maximum aan geld en een immens groot park tot je beschikking met als doel (hoewel, daar word je niet voor beloond) een dikke achtbaan te bouwen. Maar waarom je dit zou willen met de beperkte mogelijkheden die je bij creëren van zo’n achtbaan hebt, is onduidelijk. Zo zijn ook de hoogtemarkering uit de eerdere delen die essentieel was weg en missen we veel specials. Een looping, een twister, en dan houdt het al vrij snel op. Wij willen graag die 95 procent drop kunnen combineren met een looping en de twister, de bochten omlaag, en ga zo maar door. Maar het zijn iedere keer maar een paar elementen die je toe kunt voegen.
De Park Sandbox modus is op zijn beurt weer geschikt om de ‘creatieveling’ los te laten gaan. Hierin kun je kiezen tussen verschillende landschappen zoals de ruimte, een besneeuwd of gewoon groen gebied en vervolgens hoe de oppervlakte eruit ziet, dus veel of weinig bergen en dergelijke. Dit is de leukste modus die RollerCoaster Tycoon 3D bezit, maar daar is ook alles mee gezegd. Zo kun je het hier jezelf wel lastig maken door bijvoorbeeld maar met 5000 aan geld te starten. Deze modus is echter niet een leuk toetje na de verhaalmodus zoals dat eigenlijk hoort omdat je dan al lang uitgekeken bent op het spel. Dat is vooral te wijten aan de beperkte mogelijkheden in de attracties, maar ook in al het andere wat al benoemd is.
Oud en versleten
Dan is er nog iets wat niet helemaal goed uitpakt. Het gebruik van de stylus van de 3DS op het onderste scherm. Zo kun je er voor kiezen om die te gebruiken op het onderste scherm om op die manier paden aan te leggen. Op zich best wel handig om de snelheid te bevorderen. Het gaat echter vaak fout omdat hij het gewoon niet pakt. Je ziet wel dat je de lijntjes tekent, maar het wordt gewoon niet geregistreerd.
Het uiterlijk van RollerCoaster Tycoon 3D is daarnaast ook opmerkelijk. Het ziet er wat kinderlijk uit, wat niet erg is voor dit type game en zeker ook niet voor het imago van de 3DS. Kijken we naar hoe het er grafisch uitziet dan zijn we allerminst tevreden. Het lijkt nu meer alsof dit de allereerste RollerCoaster is, dus die nog voor de versie uit 1999 verscheen. Ontwikkelaar, dat kan absoluut beter met de techniek van de 3DS.
Doe maar de oude
Negatief, dat zijn we over RollerCoaster Tycoon 3D. En dat is volkomen terecht. De game verdient het niet om de naam RollerCoaster Tycoon te dragen. De diepte die de eerdere versies hadden, ontbreekt in het geheel en de enige diepte die nog opgezocht wordt is de 3D. Helaas voegt dat niets toe, en dus kunnen we alles bij elkaar opgeteld deze opvolger als een regelrechte mislukking noemen. Houd de goede herinneringen die je hebt aan RollerCoaster Tycoon, start gerust de oudere een keer op, maar blijf hier van af.
Cijfer: 3