Rogue Trooper: The Quartz Zone Massacre Review

woensdag, 25 maart 2009 om 18:00
Genetisch gemanipuleerde blauwe supersoldaten lieten zich kenmerken voor de PlayStation 2 en Xbox titel Rogue Trooper in 2006. De sciencefiction titel is nu geport naar de Wii maar zitten we te wachten op dit 'blauwe smurfenspel'?
Vier man in één
We moeten direct toegeven dat Rogue Trooper: The Quartz Zone Massacre iets interessants doet. Je kruipt in de huid van Rogue, een Genetic Infantryman (GI) die het land van Nu Earth moet redden. Er heerst namelijk een oorlog tussen (vijandige) Norts en (de goede) Southers. Aangekomen op Nu Earth blijkt al snel dat je verraden bent en samen met je vrienden Gunnar, Bagman en Helm moet je aan de slag. En daar komt het interessante aspect om de hoek: je drie vrienden leggen al snel het loodje op het slagveld maar hun geest leeft voort in biochips. Zo stop je Gunnar in je geweer, Bagman in je tas en Helm in je helm. Dat is cool, eigenlijk ben je dus een vier-in-één man geworden!

De chips zijn reuze handig, want dankzij Gunnar is het schieten op vijanden makkelijk, want hij lockt automatisch voor je op vijanden. Bagman doet je automatisch herladen en zorgt voor het maken van nieuwe medi-packs en ammunitie. Tot slot Helm: hij hackt elektronische deuren, update de radar, geeft tactisch advies en hij kan met een hologram vijandige troepen afleiden. Al sta jij er als Rogue alleen voor, echt alleen ben je dus niet dankzij deze biochips die je in je voorwerpen hebt zitten. Het werkt allemaal prima en het is reuze handig!
Rogue Trooper: The Quartz Zone Massacre Screenshot 93655 Rogue Trooper: The Quartz Zone Massacre Screenshot 93654 Rogue Trooper: The Quartz Zone Massacre Screenshot 93653
Singleplayer: leuk maar van korte duur
De game is voorzien van een singleplayer en een offline multiplayer. Nadeel is wel dat de singleplayer aan de korte kant is, na een dag heb je het spel dan ook zo uitgespeeld. Je doet er dan ook verstandig aan om de game direct op de moeilijkste graad te spelen; in totaal zijn er drie. De missies zijn afwisselend en best boeiend om te spelen. Zo ben je in gevecht op de grond maar zul je ook aan boord van voertuigen moeten kruipen. Er zijn niet super veel third person shooters op de Wii en als je er één zoekt waarbij de besturing lekker werkt, dan zit je met Rogue Trooper: The Quartz Zone Massacre wel goed in ieder geval. Je bedient de game met de Wiimote en nunchuck waarbij je met de nunchuck loopt en met de Wiimote zorgt voor de actie.

Besturing is prima
Het is goed om te zien dat er diverse knoppen benuttigd moeten worden maar helaas komt niet alles goed uit de verf. Met je nunchuck kun je met granaten gooien maar dit werkt zo stroef en langzaam dat als je hieraan wilt beginnen, je gewoon als een open schietschijf dient voor je vijand. Je doet er dan ook verstandig aan om gewoon te knallen met je wapens. Daarbij heb je ook de mogelijkheid om 'blind fire' te gebruiken: een leuk idee maar helaas werkt het niet en voegt het dus niets toe. Gelukkig werkt de rest van de besturing wel goed, je moet er alleen wel doorheen prikken dat Rogue niet helemaal soepel loopt zoals je wellicht zou willen. Enfin, dat ben je al snel vergeten als je eenmaal bent begonnen met de vette actie.
Rogue Trooper: The Quartz Zone Massacre Screenshot 93643 Rogue Trooper: The Quartz Zone Massacre Screenshot 93645 Rogue Trooper: The Quartz Zone Massacre Screenshot 93644
Multiplayer is leuk maar ook kort
Naast de singleplayer is er offline nog een multiplayer. Mocht je deze game in het verleden al eens gespeeld hebben op de PS2 of Xbox, verheug je dan niet op nieuwe content, want helaas biedt dit niets nieuws. Heb je dit nog niet eerder beleeft, dan biedt dit spel je de kans om met vier man co-op te kunnen spelen op vijf verschillende maps. Helaas geldt hierbij hetzelfde als voor de singeplayer: het is leuk maar helaas houdt het je voor een te korte tijd zoet.

Tegenstanders zijn niet dom
Maar nogmaals, er zijn niet veel toegankelijke third person shooters op de Wii en met deze game zit je wel goed. Wat Rogue Trooper: The Quartz Zone Massacre ook goed heeft gedaan is de competitie op het slagveld. Met de AI van je tegenstanders zit het namelijk best goed en ze doen hier en daar redelijk hun best om dekking te zoeken en jou het in ieder geval niet makkelijk te maken. Helaas moet ik zeggen dat ik een actievolle game toch liever speel op de PlayStation 3 of Xbox 360 omdat het spektakel qua graphics toch meer tot leven komt.

Grafisch niet top maar wat wil je met een Wii-titel?
Het ziet er voor Wii termen allemaal redelijk uit maar toch ontbreekt detail in de levels, omgevingen zien er vlak uit, je tegenstanders lijken één pot nat en de de manier waarop de actie in beeld wordt gebracht is helaas niet om over naar huis te schijven. En dat is jammer, want daardoor word je niet zo intensief in de game betrokken. Net zoals dit ook voor het geluid het geval is. Maar had het beter gekund voor een Wii-titel? Nee, waarschijnlijk niet en dus is Rogue Trooper: The Quartz Zone Massacre een hele solide titel geworden.
De port mag er zijn
En gezegd moet dan ook worden dat deze port er zijn mag. Rogue Troopers: The Quartz Massacre biedt een interessant verhaal waarbij je een soort van vier-in-één-man bent geworden wat gewoon erg tof is en lekker werkt. De besturing werkt over het algemeen ook prima en daarbij haal je met deze titel gewoon een leuke third person shooter voor de Wii in huis. Uiteraard moet je wel van sciencefiction houden. Je kunt aan de slag met een gedegen singleplayer en multiplayer, houd er alleen wel rekening mee dat je de game snel uitgespeeld hebt en wellicht is dat een reden om nog even op een prijsverlaging te wachten. Maar simpel een 'blauw smurfenspel' is het niet geworden en daarvoor een pluim.
Cijfer: 6.8