Rogue Trooper Redux Review - Geen aanrader

zondag, 12 november 2017 om 9:09
Horen shooters thuis op de Switch? Die vraag kun jijzelf stellen als je Rogue Troopers onder de knoppen neemt op Nintendo’s nieuwste console. Dat je het wellicht beter op een ander platform kunt spelen lees je in deze Rogue Trooper Redux Review.
In Rogue Trooper kruip je in de schoenen van blauwe helden. De shooter is gebaseerd op gelijknamige strips, waarvan de eerste game 9 jaar geleden verscheen. Ontwikkelaar Rebellion leek het tijd om de shooter naar de huidige generatie platformen te brengen, voor een zachte prijs. Voor een paar tientjes haal je de game in huis.

Niet voor de Switch gemaakt

Wij testten Rogue Trooper op de Switch. Immers hebben de consoles genoeg schietspellen en met het pas verschenen Wolfenstein en Call of Duty kun je op de Xbox One en PlayStation 4 heel wat vijanden een enkeltje hel bezorgen. De Switch heeft daarentegen wat minder concurrentie. Bovendien klinkt het als een muziek in de oren: knallen van achter een dikke 50 inch tv én onderweg in de trein.
Helaas kunnen we je meteen deels uit die droom helpen. Want een shooter spelen op de Switch, tenminste voor wat betreft Rogue Trooper, werkt niet erg prettig. Je hebt het idee alsof je een shooter speelt op een PS Vita en ook dat voelde destijds niet fijn. De besturing werkt te traag en de nauwkeurigheid waarmee je kan richten met een controller is tien keer beter dan op het kleine schermpje van de Switch met bijbehorende besturing. Al kun je natuurlijk onderweg een Pro Controller meenemen, maar hoe ‘portable’ ben je dan nog bezig?
Ons advies is dan ook om Rogue Trooper te spelen op groot scherm en dan kun je beter voor een handheld versie gaan wegens het halen van achievements en trophies. Want daar moet de game het deels van hebben, naast de gameplay uiteraard. Dat verhaal kun je verder vergeten, dat is niet om over naar huis te schrijven. Lees dan maar de strips!
Rogue Trooper Redux Review

Simpele maar verouderde gameplay

Qua gameplay was Rogue Trooper 9 jaar geleden helemaal zo slecht nog niet. Lekker vijanden afknallen met af en toe momenten die je deden aan de gloriedagen van Doom en Wolfenstein. Het is vooral een kwestie van iets meer dan 10 levels doorlopen en diverse vijanden om zeep helpen.
De gameplay is uiterst simpel. Je hebt wat wapens waar je tussen kan wisselen en dan is de missie simpel: knallen! Dat schieten werkt met een Pro Controller prima en geeft je het gevoel bezig te zijn met een oude shooter.
Waarbij het systeem ietsje dieper gaat dan je zou verwachten, want Rogue Trooper biedt een upgradesysteem aan. Weliswaar klaar, maar het is opvallend om te zien hoe je vijanden kan looten en punten kunt besteden. Zo kun je diverse wapens upgraden, maar ook altijd genoeg medicijnen kopen om jezelf op te lappen. Het is grappig, maar qua mogelijkheden en uitstraling niet meer van deze tijd.
Rogue Trooper Redux Review

Weinig afwisseling en weinig hoogtepunten

Dat gevoel dat het niet meer van deze tijd is, heb je overigens doorlopend. Rogue Trooper is eigenlijk te eentonig, Hoewel het spel makkelijk ‘wegknalt’ zijn missies vrij saai met veel zelfde vijanden, waarbij de AI niet altijd is om over naar huis te schrijven. Met wat simpele tools, zoals je mannetje dupliceren om als afleidingsmanoeuvre te gebruiken, kun je elke vijand wel kapot kallen of met bommetjes bestoken.
En dan heb je binnen een kwartiertje een level gehaald. Afwisseling is er weinig. Het hoogtepunt wordt ongetwijfeld halverwege gevormd als er een on-rails level tussen zit, iets wat de sleur uit de game haalt. Omdat de gameplay zelf niet ijzersterk is en niet meer van deze tijd is het on-rails gedeelte het leukste om te doen, Lekker hersenloos knallen op alles wat voorbij vliegt!
Rogue Trooper Redux Review

Rogue Trooper Redux review - Nog eventjes wachten

Meer heeft Rogue Trooper eigenlijk niet te bieden. We kennen Rebellion als een degelijke ontwikkelaar met toffe co-op games als Zombie Army Trilogy. Rogue Trooper biedt overigens nog wel co-op aan (niet de campagne), maar dat is iets wat we wegens een gebrek aan een extra code niet hebben kunnen testen.
Is dat en groot gemis? Waarschijnlijk niet. De meesten zullen het al snel zien als je Rogue Trooper opstart: een ‘lachen’ spelletje om even snel een keer tussendoor te spelen. Maar vooral niet meer dan dat. Het doorstaat de tand des tijds duidelijk niet met eentonige missies en simpele AI. En laten we eerlijk zijn: het prijskaartje van 25 of 30 euro is ook veel te veel van het goede. Daarmee is de kwaliteit-prijs verhouding ver te zoeken. Switch eigenaren kunnen beter wachten op Doom.
Cijfer: 5