Road not Taken Review

Review
door Wouter
dinsdag, 05 augustus 2014 om 11:05
xgn google image
Drie op een rij spelen in een bos om zo verdwaalde kinderen thuis te krijgen. Het klinkt misschien raar en verwarrend, maar als je eenmaal met Road not Taken start, begin je er de logica van in te zien. Tenminste, als je openstaat voor een fantasierijke, roguelike puzzelgame.
Road not Taken is een mix van verschillende spelelementen. Het is enerzijds een puzzelgame waarin je verdwaalde kinderen veilig thuis moet brengen en anderzijds bouw je relaties op met dorpsbewoners en is het zelfs mogelijk om te trouwen. En oh ja, als je doodgaat ben je definitief game over en kun je weer opnieuw beginnen. Dus pas maar op, want Road not Taken is bloedserieus.
De kern onder al deze elementen blijft het puzzelen. Je kruip in de huid van een mysterieus ventje dat in het bos op zoek gaat naar verdwaalde kinderen. Voordat hij deze kinderen in veiligheid kan brengen, zal hij er eerst flink op los moeten puzzelen om de weg vrij te maken. Het feit dat hij over een toverstok beschikt die hem zware objecten laat oppakken, maakt hem de enige persoon in het dorp die geschikt is voor deze taak.

Neem de Road not Taken

Maar hoe werkt dat puzzelen dan precies? Zoals we eerder al zeiden is het een soort drie op een rij dat je speelt. Ieder level bestaat uit een netwerk van vierkante kamers. Wil je naar de volgende kamer dan moet je de weg daarnaar toe vrijmaken en dat doe je weer door drie op een rij te maken.
Het bos zit vol met voorwerpen, van stenen tot boompjes tot wilde dieren, en door van de benodigde soort een groepje te maken open je de doorgang. Maar zoals je kunt verwachten zit hier een grote maar aan verbonden. Het rondlopen met voorwerpen kost energie, en is je energie op dan is het game over. Het is dus belangrijk om zoveel mogelijk te gooien met voorwerpen, want dit kost gek genoeg juist geen energie.

Combineren voor het leven

Het is een interessante manier van puzzelen dat met ieder nieuw level uitdagender wordt gemaakt door te toevoeging van nieuwe voorwerpen. Ieder voorwerp heeft namelijk een bepaalde eigenschap, zoals bijvoorbeeld het standbeeld dat niet verplaatst kan worden wanneer het grenst aan een ander voorwerp.
Om het nog gevarieerder (en moeilijker) te maken, kunnen bepaalde voorwerpen ook met elkaar gecombineerd worden. Plaats je twee boomstammen bij elkaar dan krijg je een kampvuur. Combineer je drie spoken dan krijg je een hakbijl. Deze voorwerpen hebben op hun beurt ook weer een taak. De hakbijl om bomen om te hakken en het vuur zorgt ervoor dat je geen energie verspilt in die kamer.
Het zijn van die kleine dingetjes die het spel net even wat uitdagender en gevarieerder maken. Tel daarbij op dat er steeds vijftien willekeurig gegeneerde levels zijn om te doorlopen en iedere roguelike fan weet dat er genoeg gameplay aanwezig is.

Valsspelen

Hoewel het puzzelen heel uitdagend en gevarieerd kan zijn, is het niet perfect. Het nadeel dat eraan verbonden zit, is dat je heel vaak doodgaat. Heel erg vaak. Nou klopt het natuurlijk dat het een roguelike game is en dat dit er gewoon bijhoort, maar het komt te vaak voor dat het doodgaan onterecht is.
Soms komen we namelijk in kamers terecht waar het niet mogelijk is om verder te komen doordat bepaalde voorwerpen met hun eigenschappen op een verkeerde manier opgesteld staan. En in sommige gevallen is er zelfs een tekort aan voorwerpen, waardoor je deze weer moet lenen uit andere kamers, wat ook weer energie kost.
Kortom het kan aardig wat frustratie opleveren wanneer je een aantal levels terug wordt gezet, wanneer jij er zelf eigenlijk niets tegen had kunnen doen. Vaak doodgaan hoort erbij maar niet op deze manier.

Leven in een dorpje

Naast het puzzelen moet er ook tijd vrij gemaakt worden om een leven in het nabij gelegen dorpje te onderhouden. Maar we horen jullie denken: waarom zou je dit in vredesnaam willen doen in een puzzelgame? Nou heel simpel, vanwege de handige items die het oplevert. Of het moet zo zijn dat je daadwerkelijk wat voelt voor de virtuele personages.
Je maakt kennis met de mensen en verbetert je relatie met hen door ze spullen te geven. Dit kan onder andere met geld of bessen die je in het bos vindt. Je koopt dus als het ware hun vriendschap wat uiteindelijk jou weer nieuwe voorwerpen oplevert.
Het is grappig dat dit element erbij zit, al moet gezegd worden dat het niet echt past bij de puzzelelementen. Oke, het levert handige extra’s op, maar ga een keer dood en je bent alles weer kwijt. Je zou bijna zeggen dat het de moeite niet waard is.

Genieten van een boswandeling

Grafisch gezien is Road not Taken echt top. Bij het zien van de eerste beelden kun je al direct raden dat het een hele sfeervolle game is. De wereld oogt heel vriendelijk en alle diertjes, zelfs de kwade, zien er heel lieflijk uit. De soundtrack sluit hier goed op aan en versterkt het vriendelijke en magische sfeertje.

Road not Taken voor de puzzelaars

Road not Taken is een vrij uitdagende puzzelgame geworden met een creatieve manier van puzzelen. Fans van de roguelike games zullen blij zijn om te horen dat de levels willekeurig worden gegeneerd en dat de dood achter iedere steen lurkt. Het is alleen zo jammer dat het doodgaan soms buiten je macht ligt.
De game is nu beschikbaar op Steam en de mensen met een PlayStation 4 kunnen het spel zelfs gratis in huis halen met PlayStation Plus.
Cijfer: 7

Populair Nieuws