Risen Review - Nieuw perspectief op een eeuwenoud verhaal

maandag, 07 maart 2016 om 12:04
Er zijn al een hoop films de revue gepasseerd als het gaat om Jezus Christus en zijn wederopstanding. Risen voegt zich nu ook bij dat rijtje, maar wil een unieke kijk op de gebeurtenissen geven. Of dat is gelukt kun je hier lezen in onze Risen review.
Zoals gezegd draait Risen om de wederopstanding van Jezus Christus – in de film genoemd naar zijn Herbreeuwse naam Yeshua. Nadat tribuun Clavius (Joseph Fiennes) met het Tiende Legioen terugkomt in Jeruzalem om de rebellie onder leiding van Barbarras te onderdrukken, merkt hij dat het flink mis is gegaan in zijn afwezigheid. De priesters van het Joodse geloof eisten dat Yeshua (Cliff Curtis) werd gekruisigd, nadat hij zichzelf had uitgesproken als Messias. Zonder enige rust moet Clavius onder orders van prefect Pontius Pilatus (Peter Firth) zorgen dat de kruisiging zonder problemen verloopt.
Maar de eisen van de priesters houden niet op na de dood van Yeshua, want als de prefect een opstand wil voorkomen, moet het graf bewaakt worden, zodat zijn volgelingen niet het lichaam kunnen stelen en vervolgens verkondigen dat Yeshua uit de dood is opgestaan. Maar de soldaten die het graf bewaken zijn iets te gortig met de wijn en worden wakker met een open graf en een verdwenen lijk. Om ervoor te zorgen dat de rust kan werderkeren in Jeruzalem en om zijn eigen reputatie te redden moet Clavius, samen met zijn assistent Lucius (Tom Felton uit Harry Potter), erachter komen wat er precies is gebeurd en het lichaam van Yeshua vinden.
Risen review

Clavius Holmes

Ondanks dat Risen een eeuwenoud en natuurlijk bekend verhaal vertelt, heeft regisseur en scriptschrijver Kevin Reynolds ervoor gekozen om het verhaal te vertellen vanuit de ogen van de ongelovige Clavius. Risen wordt daardoor, met name in de eerste helft, een soort detective film en dat pakt verrassend goed uit, helemaal omdat het niet duidelijk is welke versie van het verhaal wordt verteld – als kijker weet je niet of hij in Risen wel echt uit de dood is herrezen.
Daarnaast weet Joseph Fiennes de tribuun Clavius extreem goed te spelen. Vanaf het eerste moment dat hij in beeld komt weet je al gelijk dat Clavius een doorgewinterde soldaat is, die met zijn ervaring en koelbloedigheid het verschil kan maken in een slag, maar ook in een groot onderzoek. Toch merk je zijn verwarring, wanneer het verhaal van de priesters – de volgelingen van Yeshua hebben het lijk gestolen – wel erg dun overkomt. Ook Peter Firth heeft een sterke rol als Pilatus, die ten koste van alles de stad weer rustig wil krijgen voordat de keizer op bezoek komt.
Overigens moeten we ook een groot compliment geven voor de prachtige en historisch correcte kostuums die in Risen worden gebruikt. Ook de omgevingen komen zeer mooi in beeld tijdens de soms lange shots in de film, die tevens overtuigend overkomen, ondanks dat het in Spanje en Malta is gefilmd.
Risen review

Het onbekende wordt bekendgemaakt

Helaas neemt Risen in de tweede helft een flinke duikeling wanneer het een 'standaard' film wordt over Jezus. Waar de film in het begin zijn kracht haalt uit het onbekende, wordt het juist een vrij slappe film zodra er een keuze wordt gemaakt in welke versie van het verhaal er wordt verteld.
Risen gooit daarmee een groot deel van de interesse van de kijker naar buiten en weet dat later ook niet meer terug te halen, wat erg zonde is. Sterker nog, Risen had zo’n plotseling en slap einde, dat het ons niet zal verbazen dat er een groot stuk uit de film is gesneden en misschien wel terechtkomt in een eventuele Director’s Cut.
Risen review

Risen review - Voelt als een gemiste kans

Wat ons betreft had Risen een enorm goede film kunnen zijn, aangezien het alles in huis heeft. Een ijzersterke cast, prachtige kostuums en omgevingen en een uniek perspectief op een bekend verhaal dat je aandacht vasthoud. Maar halverwege kiest regisseur Reynolds ervoor om het onbekende bekend te maken en dat is een slechte keuze geweest. Toch is Risen wel een sterke film als je een keer het verhaal van Jezus wilt zien in een ander jasje, maar laat je niet verrassen door de zwakke tweede helft.