Rise of Venice Review

donderdag, 24 oktober 2013 om 14:00
Momenteel zitten we nog steeds met z’n allen in de financiële crisis. Ieder dubbeltje moet omgedraaid worden, zo lijkt het. In Rise of Venice sta jij letterlijk aan het roer om de stad Venetië op te bouwen tot een gigantisch handelsoord. Een leuk spelletje voor de economen onder ons, of ook voor Jan Modaal?
In de zwarte tijden waarin Nederland nu verkeert, is het wel eens lekker om te voelen hoe het is om met groot geld om te gaan. Nog beter is om je eigen onderneming op te richten, maar dan wel in het jaar 1400. Jazeker, want toen waren wij Hollanders beruchte zeelieden. In Rise of Venice kunnen we ons als onze grootouders wanen. Maar dan wel in de Italiaanse stad Venetië. Hijs de zeilen!
Simulatie, maar dan anders
De naam van de game verraadt al een beetje met wat voor titel we hier te maken hebben. Rise of Venice, wat zich losjes laat vertalen naar de ‘Opmars van Venetië’, is een simulatietitel. Maar niet zomaar een simulatietitel. Want waar je in games als of een groots park of stad neerzet, zo zul je het in Rise of Venice moeten doen met de economie. Jazeker, want in tijden van crisis dromen we allemaal van veel geld. En met dit spel is dat geld binnen handbereik, maar helaas dan wel digitaal.
Handel, handel, handel!
Want geld moet rollen, en in een game als Rise of Venice rolt geld als geen ander. Rise of Venice bestaat namelijk uit een aantal elementen waarvan handelen het grootste is. Tijdens het opbouwen van een goede economie zul je van stad naar stad moeten varen met je schepen om goederen op te halen. Simpelweg 1.000 citroenen kopen en deze verpatsen in een andere stad zit er dus niet in. Door goed op te letten zul je, naarmate het spel vordert, steeds vaker trends zien voor bepaalde producten, waardoor je slim kan inspelen op de markt. Daarbij moet je ook goed onthouden welke stad welk product maakt. Door snel te schakelen kun je dus een hoop geld verdienen. Een cruciaal iets, wil je het hoofd boven water houden.
Politiek en piraterij
Maar uiteraard is er meer dan van Stad A naar Stad B varen. Gaandeweg je opmars zul je namelijk veel steden te vriend moeten houden, evenals de politici. Omkopen van politici of het oplossen van wat probleempjes behoren dan ook tot de orde van de dag. Sterker nog, wil je hogerop komen, dan zal de senaat beslissen of dit goed is. Zijn er meerdere leden het daar niet mee eens, dan zul je ze eerst moeten omkopen of wat klusjes voor ze moeten opknappen. Maar politici zijn niet het enige gevaar, want wat te denken van piraten? Op zee is het namelijk nooit veilig. Zoals je van piraten kunt verwachten, zijn ze tot de tanden toe bewapend met kanonnen, brandende olie en nog veel meer wapens. Uiteraard moeten deze gevechten uitgevochten worden, en dat is aan jou.
Langdradig
Want naarmate je meer handelsroutes hebt met diverse schepen, worden jouw schepen ook steeds interessanter voor piraten. Soms resulteert dit in een gevecht op zee. Hoe spannend dit ook klinkt, zo saai is het eigenlijk. De gevechten zijn namelijk enorm langdradig doordat je constant om elkaar heen aan het cirkelen bent. Gelukkig hoef je niet ieder gevecht bij te wonen. Wanneer je jouw schip niet hebt geselecteerd wanneer deze aangevallen wordt, zal het spel dit automatisch afhandelen. Zo zit je niet constant in gevecht en hoef je niet iedere twee seconden je schepen in de gaten te houden. Een hels karwei wanneer je een groot legioen aan schepen hebt.
Gebrek aan uitleg
Omdat Rise of Venice een vrij uitgebreide game is, zou je verwachten dat er een hoop uitleg aanwezig is. Dat is helaas niet het geval. Tijdens de campagne word je wel aan het handje genomen, maar de echt belangrijke aspecten worden overgeslagen. Zo wordt er bijvoorbeeld niet uitgelegd hoe je automatisch handelsroutes kunt maken, iets wat later in het spel wel van groot belang is. Niemand wilt namelijk constant twintig schepen in de gaten houden of ze wel hun werk doen. Het internet erop naslaan is dan een vereiste, tenzij de ontwikkelaar besluit om de tutorial middels een patch goed uit te breiden.
Solide presentatie
Rise of Venice doet het qua presentatie dan weer wel goed. De graphics zijn alleraardigst, maar redelijk minimaal. Meer verwacht je ook eigenlijk niet van een dergelijke game. Het water schittert wel mooi, wat goed overeenkomt met het mediterrane klimaat waar je constant naar zit te staren. Ook qua muziek doet het spel het subliem. Een epische soundtrack zorgt voor een echt avonturiersgevoel.
Geen gouden, maar bronzen handel
Al met al genomen is Rise of Venice een verslavend spelletje, mits je door de minpunten heen kunt bijten. De tutorial is niet heel uitgebreid, maar als je alle mogelijkheden eenmaal ontdekt hebt komt er pas echt vaart in het spel. Rise of Venice is dan ook geen gouden, maar een bronzen handel.