Review Leisure Suit larry - Wet Dreams Dry Twice

zondag, 30 mei 2021 om 13:00
larry wet dreams dry twicef1622189974
Larry is terug en dat zullen we weten! Maar past de vunzigheid van de jaren tachtig nog in een hedendaagse point and click adventure?
"Ken sent me". Als deze woorden zorgen voor een mistige blik in je ogen, dan ben je óf liefhebber van games uit de jaren tachtig, óf inmiddels de veertig gepasseerd. Een hele generatie gamers groeide op met de nogal vunzige, constant in een midlife crisis verkerende, kalige Larry in zijn polyester witte disco-outfit. De belevenissen van Larry brachten hem naar nu-iconische locaties als Lefty's Bar, waar hij op de wc de befaamde woorden op de muur geschreven ziet, wat hem uiteindelijk toegang verleent tot de achterkamer van de bar. De eerste Leisure Suit Larry stond bol van de slechte seksuele grappen en verwijzingen, terwijl de ongelukkige Larry op zoek gaat naar liefde, of als dat te hoog gegrepen blijkt, seks.
De mix van ondeugende grappen en soms vergezochte puzzels zorgden voor een cultstatus waarbij anti-held Larry plotsklaps Sierra-Online's bekendste karakter en grootste succesnummer werd. Niet gek dus dat Larry nog diverse keren op avontuur mocht.
In 2017 vond ontwikkelaar CrazyBunch het tijd voor een modernere versie van Larry en bracht Wet Dreams Don't Dry uit. Larry doet een heuse Austin Powers en komt in de 21e eeuw terecht. Larry gaat de confrontatie aan met de moderne techniek en moderne vrouwen, met alle gevolgen van dien.

Natte dromen drogen twee keer

Waarom deze geschiedenisles? Blijkbaar was de eerste Wet Dreams een groot genoeg succes om een vervolg te krijgen en die ligt nu voor ons. Wet Dreams Dry Twice gaat verder waar Larry gebleven was. Hij verblijft op Cancúm, waar hij per ongeluk het huis van zijn geliefde Faith en haar baas BJ opgeblazen heeft. Larry wordt daardoor gezien als held en mag als dank trouwen met de dochter van het stamhoofd. Maar Larry mist zijn Faith en als hij een teken van leven van haar krijgt probeert hij onmiddellijk onder het aanstaande huwelijk uit te komen en gaat op zoek naar Faith.
Wat volgt is een wild avontuur waarbij Larry, zoals de game zelf al zegt 'doelloos ronddwaalt en alles wat hij tegenkomt oppakt', in de hoop puzzels op te lossen en zijn Faith terug te vinden.
larry wet dreams dry twice 2f1622190553

Flauwe grappen en verwijzingen troef

Zoals te verwachten staat Wet Dreams Dry Twice bol van de seksuele grappen en verwijzingen. Geen kans wordt gemist om fallussymbolen in schilderijen of gebouwen te verwerken of om Larry puberaal gedrag te laten vertonen. Wat doe je als je er achter komt dat je hypermoderne telefoon een camera heeft? Juist, foto's van je jongeheer maken! Dat soort grappen dus. Wie de game speelt, weet waaraan hij begint en de game levert dan ook.

Onder deze barrage aan flauwe grappen zit een best prima degelijke game, die probeert af te rekenen met een aantal onhebbelijkheden die point-and-click games in de vorige eeuw bezaten. Zat je vroeger regelmatig een locatie pixel voor pixel af te zoeken naar een voorwerp dat klikbaar was, nu kan je met een enkele druk op een knop alle voorwerpen highlighten en er zelfs doorheen cyclen.

Ook de wat ingewikkelder opdrachten, zoals het bouwen van een vlot, zijn een stuk toegankelijker gemaakt, doordat CrazyBunch blauwdrukken toegevoegd heeft. Hierdoor zie je in één oogopslag wat er allemaal nodig is om je doel te bereiken. Haalt dat alle moeilijkheid van het spel weg? Zeker niet, nog steeds moet je soms flink puzzelen om gevonden voorwerpen op de juiste manier te combineren en zijn sommige oplossingen verre van logisch, maar de User Interface zit je daarbij in ieder geval niet meer in de weg.
Ook grafisch heeft Larry een flinke opknapbeurt gehad. Alle omgevingen zien er goed verzorgd uit in een tekenstijl die in de verte nog wel wat weg heeft van de originele Larry, maar sterker aansluit bij de latere delen, waarin Larry op scherm niet langer een pixelbrij was. Ook prettig is dat alle teksten gesproken zijn. Hier dus geen ellenlange lappen tekst om door te worstelen maar gewoon goed verzorgde personages en stemmen, inclusief een wat lijzige Larry.
larry wet dreams dry twice 3f1622190614

Leisure Suit Larry Wet Dreams Dry Twice

Blijft de vraag over of Larry nog bestaansrecht heeft in de 21e eeuw. het antwoord daarop is jazeker! Het is verfrissend om in deze tijd van Woke en Sociaal Correct gedrag een game tegen te komen die daar een loopje mee neemt en geen kans onbenut laat om daar tegenaan te schoppen, zonder zichzelf al te serieus te nemen. Wet Dreams Dry Twice leunt sterk op de nostalgie van wat oudere gamers en zal daarmee mogelijk wat minder interessant zijn voor de jongere generatie. Wet Dreams verhelpt veel van de frustraties die de Point-and-Click games voorheen met zich mee brachten. Daarmee is de game prima voor een trip down memory lane en mogelijk een leuke introductie voor een nieuwe generatie met onze favoriete viezerik.