Revenge Seizoen 2 (DVD) Review

dinsdag, 15 juli 2014 om 12:26
Disney’s Amerikaanse zender ABC is de afgelopen jaren het toneel van onder andere Revenge, een serie waarin een wraakzuchtige vrouw over lijken lijkt te gaan om haar vader te eren. Hoe bevalt het tweede seizoen?
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: het tweede seizoen van Revenge is niet het beste seizoen. Dat is te merken aan bijvoorbeeld de Amerikaanse kijkcijfers (de serie begon met 8 miljoen en dat was aan het eind 6 miljoen), maar het is nog altijd beter dan het derde seizoen dat achterbleef met slechts 4 miljoen kijkers.
Het lullige is dat de makers wel duidelijk iets anders trachten te doen met de serie en dat had Revenge wel nodig. Waar we in het eerste seizoen vooral langzamerhand geïntroduceerd werden in de wereld van de Hamptons, waarin de wraakzuchtige Emily Thorne (gespeeld door Emily VanCamp (Agent 13 in Captain America: The Winter Soldier) weer gaat wonen in het huis waar zij vroeger met haar vader woonde.

Verradelijke vrienden

Haar vader werd erin geluisd, het meisje werd een wees en nu is zij terug om de mensen die haar vader een hak hebben gezet, keihard terug te pakken. In het eerste seizoen neemt de serie vooral de tijd om je te laten wennen aan de mensen, maar dat is onder andere om ze genadeloos uit de serie te laten verdwijnen in het tweede seizoen.
Revenge S2
Wie precies, dat gaan we niet spoilen, maar het tweede seizoen belooft wel een stuk meer actie te bevatten. Er gebeuren belachelijk heftige dingen in deze serie, waardoor het heel erg moeilijk is om te blijven geloven in deze bizarre variant van de wereld. Aan de andere kant kon de serie na het eerste seizoen wel wat meer actie om de actie gebruiken en wat afleiding van alle mensen.
Aan de andere kant, laten we eerlijk zijn, Revenge is gewoon een soap en daarin wil je dat er extreme dingen gebeuren. Als je steeds maar verhalen voorgeschoteld krijgt waarin mensen vreemdgaan of ouders hun kinderen in de steek laten, dan wordt dat op een gegeven moment heel saai. Het is knap hoe de seriemakers het geheel wel interessant weten te houden, zonder met alien-invasies of mensen die terugkomen uit de dood aan te komen (tenminste, geen mensen die als geest of zombie terug zijn).

Revenge seizoen 2 is geloofwaardig

Er is ook eigenlijk maar een manier om een soapserie te laten slagen en dat zijn niet de bizarre gebeurtenissen die de familie te verwerken heeft. Het is het acteerwerk van bijvoorbeeld Emily VanCamp en de slechterik van het spel, Victoria Greyson (gespeeld door 12 Monkeys-actrice Madeleine Stowe), dat weet te overtuigen. Het zit hem soms net in de kleine knikjes, maar alles komt heel naturel over en dat is best knap gezien de omstandigheden.
Revenge Group
Het heftige waar Emily aan het begin van het seizoen achter komt, wordt meer uitgewerkt in de rest van het seizoen en dat brengt de nodige emotie met zich mee. Emily VanCamp weet de emotionele momenten heel realistisch neer te zetten, hoewel haar Emily Thorne uiteraard ook een keiharde tante is. Die emotionele manier van acteren, zonder daarbij te overacteren en irritant te worden, is best een compliment waard.
Wat wel een nadeel is, is dat er nog steeds veel flashback zijn en daar houden niet alle kijkers van. In een serie als Arrow bijvoorbeeld, zijn de flashbacks af en toe zelfs uitermate vervelend (is hij nou nog niet van dat eiland!?), en dat geldt in mindere mate ook voor Revenge.
Aan de ene kant mag je niet klagen want dat is natuurlijk te verwachten in een serie met ‘wraak’ als naam, maar we hadden gehoopt dat die flashbacks vooral dienden om het verhaal op te dienen en Emily in het tweede seizoen wel op haar eigen emotionele benen kon staan. Hier in het nu, helemaal mindful.

CEO van Grayson Global

Het is wel leuk dat andere personages wel meer op eigen benen staan. De verhaallijnen van de Graysons werden eerst nog wat klein en op de zijlijn gehouden, maar nemen steeds meer de overhand nu Daniel de CEO van Grayson Global is en Charlotte in rehab weer met hele andere problematiek te kampen heeft. Ook personages die in het eerste seizoen totaal niet belangrijk werden beschouwd, zijn soms verrassend aanwezig in deze reeks.
De spanningsopbouw is erg goed en dat is ook waar Revenge om bekend staat. Ook in het eerste seizoen zat het wel snor met die ontwikkelingen die van kwaad tot erger gaan en dat is in dit tweede seizoen ook weer het geval. Het is jammer dat we er niet over kunnen vertellen, maar helaas is praten over Revenge al snel een spoiler.
Emily Thorne
Laten we het dan hebben over de extra’s, want die bevat deze DVD gelukkig wel. De DVD-uitgave van Revenge seizoen 2 bestaat uit 6 DVD’s die allemaal zo hun eigen bonussen hebben. Dat komt soms in de vorm van deleted scenes, maar ook veel in de vorm van audio-commentaar bij de afleveringen.

Nog een keer?

Hoewel we daar normaal zeer over te spreken zijn omdat dit vaak heel leerzaam is over een film of serie, is het in een soapy serie als Revenge niet altijd even interessant om de aflevering weer opnieuw te kijken. De commentaren zijn wel interessant, maar er is niet heel veel moeite gedaan om het heel grappig te maken.
Het voelt iets teveel als een theekransje van acteurs en seriemakers, in plaats van een leerzaam geheel waarin de kijker ook het gevoel heeft dat hij met de mensen kijkt in plaats van geheel apart van mensen. Dat betekent wel dat het gesprek iets meer de diepte in gaat soms, wat wel weer voordelig is natuurlijk als het bijvoorbeeld over het maken van series gaat.
Wat wel leuk was, was een extra die ‘De kleding van Miss Davenport’ heet, waarin iets meer wordt uitgelegd over de kledingkeuze van Ashley Davenport (gespeeld door Salem-actrice Ashley Madekwe) en wat de makers daarmee willen uitdragen. Dat zijn altijd verrassende filmpjes, omdat je je nooit realiseert dat er op die wijze wordt omgegaan met kledingkeuze in films en series en hoe ver dat soms kan gaan.
Revenge kus

Bij het begin beginnen!

Revenge seizoen 2 is sowieso een must-see als je het eerste seizoen hebt gezien. Je zal merken dat het ritme af en toe net even anders is, maar dat is juist wel boeiend. Mensen die nog moeten beginnen aan Revenge is aan te raden met het eerste seizoen van start te gaan, zodat je de vele personages goed kent voor je aan het drukke tweede seizoen begint.