Resonance of Fate Review

door Timo
zondag, 21 maart 2010 om 18:00
Hoewel de zon buiten alweer begint de schijnen, de vogeltjes fluiten en de lente bijna is aangebroken, lijkt het voor de RPG-fans wel een drukke kerstmaand qua spellen. Eerst Star Ocean: The Last Hope, daarna White Knight Chronicles en daar kwam Final Fantasy XIII ook nog eens bij. Nu is het de beurt aan Resonance of Fate. Maar weet deze titel zich te kunnen onderscheiden tussen alle andere RPG's?
Net even anders
Resonance of Fate is zonder twijfel een role-playing game, maar is net even anders dan we van RPG's gewend zijn. Er zitten geen bloemetjes en bijtjes, zoals in Fable, in deze game. Resonance of Fate kenmerkt zich namelijk door een unieke stijl binnen het RPG-genre. De game speelt zich af in een steampunk wereld. Het komt er eigenlijk op neer dat Resonance of Fate een RPG in een futuristisch mechanisch industrieel jasje is.
En niet alleen de setting van het spel is origineel, ook het verhaal is iets wat we niet veel terug zien in (J)RPG's. Resonance of Fate speelt zich af in de verre toekomst. De aarde is inmiddels zo vervuild dat het onmogelijk is geworden om op de aardbodem te wonen. Daarom is de mensheid nu in de zwevende stad Basel gaan leven, totdat de aarde weer verontreinigd en leefbaar is gemaakt. Inmiddels zijn er steden ontstaan in het enorme mechanische toren en is iedereen zijn eigen leventje gaan leiden. Allemaal leuk en aardig, maar dit betekent voor de machines die Basel weghouden van de vervuilde aarde niet veel goeds. Deze beginnen het namelijk te vergeven, waardoor de verontreiniging zich naar boven weet te werken, met gruwelijke mutaties van de lagere bevolkingsklassen tot gevolg.
Hiermee komen de drie bevriende premiejagers Vasheron, Zephyr en Leanne om de hoek kijken. Als speler neem je de controle over dit team. Je zult de verschillende monsters te lijf gaan, veel missies van anderen aannemen en uiteindelijk proberen de machines in de toren weer te herstellen. Zoals je misschien al denkt, is dit dus niet het zoveelste standaard RPG-verhaal over de prinses die gered moet worden. Maar op een paar interessante plottwists en de nodige dosis humor na, is het zeker geen memorabel of episch verhaal te noemen.
Resonance of Fate Screenshot 136197 Resonance of Fate Screenshot 136195 Resonance of Fate Screenshot 136193
Zeshoeken
Het verhaal doorloop je door middel van 16 hoofdstukken. In deze hoofdstukken zul je uiteraard veel verschillende missies en actievolle gevechten tegen het lijf lopen. Schatten, kerkers en de gevechten ontdek je door middel van de wereldmap. Deze map is opgebouwd uit vele gekleurde hexagoon vakjes. Onder elk vakje zit wel iets verstopt, zo vind je verschillende schatten, lokale tenten, delen van steden en gevaarlijke kerkers.
Deze opzet van verkenning geeft het gevoel alsof je een bordspel aan het spelen bent, waarbij je in bepaalde mate zelf bepaalt waar je gaat en staat. Dit middel als verkenning is leuk gedaan, het wordt gelukkig niet snel saai. Maar hierdoor ontbreekt het gevoel van spanning en sensatie wel voor een groot gedeelte van de game.
Resonance of Fate Screenshot 140199 Resonance of Fate Screenshot 135531 Resonance of Fate Screenshot 140211
Andere soort actie
Hoewel we wel weten hoe in de meeste RPG's de actie werkt, is dit in Renosance of Fate anders dan normaal. Het spel bevat een uniek vechtsysteem. Je neemt de controle over maximaal drie teamleden in een gevecht, je probeert vervolgens om de beurt de vijanden met vuurwapens af te maken. Je verslaat je vijanden door middel van het opladen van je wapen om vervolgens een paar kogels af te schieten. Dit kun je vanuit een stilstaande positie doen, of terwijl je een vooruitgestippelde route doorloopt, wat een ‘Hero Action’ genoemd wordt. Tijdens deze actie ben je voor een bepaalde tijd zelfs onkwetsbaar en zal het betreffende personages filmische bewegingen en acrobatische manoeuvres uithalen. Bovendien heb je nog een onderscheid in de wapens, je hebt wapens die tijdelijk schade aanrichten, wat na verloop van tijd regenereert, of wapens die directe schade aan de vijand toebrengen, die permanent is.
Daarnaast heb je ook nog de zeer krachtige ‘Tri Attack’ aanval. Als het je lukt een vijand te omsingelen, kun je een ‘Tri Attack’ aanval uitvoeren waarbij de kracht van de drie personages gecombineerd worden. Om deze speciale aanval te kunnen uitvoeren heb je wel een aantal ‘Resonance Points’ nodig, welke je krijgt door bepaalde acties uit te voeren tijdens de "normale" spelbeurten. Deze speciale aanval is lastig om effectief uit te voeren, maar als het lukt geeft het wel een voldoening. Tevens, als een vijand één van jouw drie personages verwondt, laat deze enkele Shards vallen, welke staan voor Resonance Points. Deze kun je gelukkig wel terug oprapen, maar hierdoor is de kans groot om weer gewond te raken.
Kortom, dit systeem is vrij uniek en zeer complex. Dit zorgt voor een interessante, maar ook lastige gameplay. Gelijk vanaf het begin word je met dit systeem geconfronteerd, en veel makkelijker zal het er niet op worden. Het vergt een goed strategisch inzicht, en als je dat niet echt bezit, word je graag door de vijanden naar het hiernamaals geholpen. Uiteraard zul je verschillende upgrades voor je wapens vinden, waardoor je wapens beter schieten, meer kracht hebben of meer kogels. Echter zullen de vijanden ook moeilijker worden. De gameplay is dus zeer interessant en uitgebreid, maar dit betekent ook dat het lastig is om dit in het begin onder de knie te krijgen. Er zal vermoedelijk een flink aantal mensen zijn dat dan ook snel geen zin meer heeft om de game verder te spelen.
Resonance of Fate Screenshot 140185 Resonance of Fate Screenshot 140221 Resonance of Fate Screenshot 140177
Aparte sfeer
Zoals we al eerder vertelden, speelt Resonance of Fate zich af in een steampunk-achtige wereld. Dit zie je dan ook duidelijk terug in de presentatie van het spel. Grauwe kleuren, mechanische bouwwerken en enkele vreemde personages, alles bij elkaar is een aparte sfeer. Het is tenminste weer eens wat anders dan de standaard bloemetjes en bijtjes. Maar zowel de aandacht voor details als het karakter design zijn niet geweldig, en wel weer standaard voor een JRPG.
Maar wat dan wel weer een leuke toevoeging is, is de mogelijkheid om je karakter aan te passen. Zo kun je zelf aanpassen hoe de drie personages er uit komen te zien. Van een brilletje, tot de schoenen, veel kun je zelf uitkiezen. Vervolgens is het ook leuk dat je dit niet alleen in het spel zelf, maar ook in de tussenfilmpjes, terugziet. Ten slotte is de actie die je tijdens de gevechten uitvoert mooi filmisch neergezet.
Dit filmische horen we tevens ook goed terug in de muziek. De soundtrack weet goed de spanning op en af te bouwen en is goed verzorgd. De effecten en stemmen zijn verder niet zozeer slecht, maar ook niet per se goed. De Engelse stemmen zijn soms misschien iets té overdreven, helemaal als je in de grauwe, steampunk sfeer bevindt. Maar al met al doet het geluid wat het moet doen.
Het proberen waard
Resonance of Fate is zeker het proberen waard. De game weet zich met haar unieke sfeer en vechtsysteem goed te onderscheiden van de andere RPG's. Dit unieke vechstysteem is echter ingewikkeld en zal voor de meesten even doorbijten zijn. De wereldmap in het spel is een leuk bedachte manier om de wereld te verkennen, met het gevoel dat je toch een beetje vrijheid hebt. Het verhaal is origineel, maar niet memorabel te noemen. De graphics in de game zijn over het algemeen wel goed uit, eveneens als de soundtrack. Het is ten slotte de presentatie van het spel wat zorgt voor de zeer aparte en originele sfeer in Resonance of Fate.