Resident Evil 3 Remake Review – De beste horror remake aller tijden?

donderdag, 02 april 2020 om 16:00
re3 encounter nemesis 2f1585830980
Nu de wereld overstroomd is met het coronavirus komt de Resident Evil 3 Remake op het perfecte tijdstip uit. Fans van de geliefde horrorreeks begrijpen wel waarom. In deze game vecht je namelijk ook tegen een virus, maar zullen gamers het bestrijden van deze epidemie leuker vinden dan het bestrijden van corona?
De opening van de game zegt al veel goeds over de titel. De cutscenes zijn visueel ongelofelijk mooi en het verhaal wordt op een cinematografische manier verteld. Je speelt als S.T.A.R.S agent Jill Valentine tijdens de uitbraak in Raccoon City. Je moet proberen om uit de stad te ontsnappen en tegelijkertijd uit de klauwen van meedogenloze monsters te blijven die in de stad rondzwerven.
Dat gaat niet altijd even makkelijk. In het begin van de game kom je gelijk je aardsvijand tegen die je leven zuur maakt: De Nemesis. Tijdens je eerste ontmoeting merk je hoe krachtig dit wezen is en dat er geen ontkomen aan hem is. Wegrennen is geen optie. Gelukkig kom je bij de eerste ontmoeting nog makkelijk van hem af, waarna je in de straten terechtkomt van Raccoon City.
re3 jill vs zombiesf1585831101

Een echte apocalyptische stad

Terwijl je door Raccoon City loopt merk je wat een chaos de uitbraak heeft veroorzaakt. Overal staan kapotte voertuigen, mensen die in paniek wegrennen en zombies die het bloed onder je nagels vandaan halen. De atmosfeer van de game past daarom ook helemaal bij de titel en is nog zelfs van hogere kwaliteit dan het tweede deel. Waar Resident Evil 2 meer op horror was gericht, focust dit deel zich meer op de actie terwijl er toch genoeg horrorsegmenten aanwezig zijn. Dit zorgt voor genoeg variatie in de game.
Die diversiteit komt ook doordat je in sommige segmenten speelt als Carlos Oliveira en je een machinegeweer bij je draagt met tweehonderd kogels. Carlos werd al gauw één van de leukste karakters in de game. Hij is stoer, hij ziet er leuk uit en zijn stem klinkt als Keanu Reeves. Wat wil je nog meer? Ook de andere personages zijn goed op beeld gebracht met stuk voor stuk goed acteerwerk.
resident evil 3 2f1585831280

Spanning tot het eind

De game laat je door al deze momenten ook niet los. Hoewel de campagne tussen de 4 en 7 uur is verveel jij je geen enkele seconde, omdat er steeds variatie is qua omgevingen, wapens en monsters waarmee je de strijd aan zal moeten gaan. Eén monster, dat ondergetekende bij is gebleven, is de Gamma. Nee niet de bouwmarkt waar je materialen voor een nieuwe douche kan kopen voor je zweetaanvallen die je krijgt tijdens het bevechten van deze dingen. Het is een echt monster dat lijkt op een hybride van een haai en een kikker en dat loopt op twee poten. Deze beesten brengen het zweet op je voorhoofd.
Naast de Hunter Gamma’s zijn er nog veel meer soorten monsters die je stuk voor stuk nachtmerries bezorgen. Gelukkig speelt deze game net zo soepel qua besturing als de Resident Evil 2 remake. Het schieten voelt fijn en er zijn genoeg upgrades en nieuwe wapens in de wereld te vinden waardoor jij je toch wat veiliger begint te voelen. Totdat je de Nemesis opnieuw tegen komt die ondergetekende na de tweede ontmoeting binnen vijf seconden doodmaakte, omdat dat beest in tegenstelling tot Mr.X wél kan rennen!
resident evil 3 remake hunter beta 1f1585831504

Resident Le Résistance

Bij Resident Evil 3 kan je natuurlijk de multiplayer modus niet vergeten. Die krijg je in de vorm van twee aparte games met ook hun aparte trofeeënlijsten. Na een beetje sceptisch geweest te zijn over de onlinemodus bleek het toch verslavend te zijn. Je kan spelen als een overlevende of als de Mastermind die de overlevenden moet stoppen te ontsnappen. Zo moet je als de Mastermind spelers gaan stalken, monsters spawnen en besturen en verschillende vallen plaatsen om hun ontsnappingspoging zo moeilijk mogelijk te maken. Als overlevende moet je de Mastermind te slim af zijn, zombies doodmaken en verschillende objecten vinden in de map om verder te komen naar de uitgang.
Elke overlevende en Mastermind hebben hun eigen vaardigheden en verschillende speelstijlen. Je hebt een overlevende die goed kan hacken en de camera’s van de Mastermind kan uitschakelen, je hebt een overlevende die goed is met vuurwapens en daardoor een vaardigheid heeft om een paar seconden oneindig te kunnen schieten met je arsenaal en zo zijn er nog veel meer personages met elk hun eigen speelstijl. Nieuwe wapens kun je overigens krijgen door ze te kopen met Umbrella Credits die je in de map kan vinden.
Na elk potje spelen krijg je RP. Deze kun je uitgeven in de winkel. Daar kan je nieuwe vaardigheden en cosmetische items kopen voor je overlevenden en masterminds. Gelukkig heeft deze game geen microtransacties en kan je alles krijgen door de game te spelen. Hoewel de cosmetische kist wel 50.000 RP kost wat toch een beetje duur is. Ook zijn er in de modus niet veel mappen beschikbaar tijdens de release en hadden er wel wat meer mogen zijn. Hoe dan ook is Resistance leuk om te spelen en zorgt het voor heel wat extra uurtjes naast het spelen van de campagne.

Resident Evil 3 Remake Review – De beste horror remake tot nu toe!

Ook deze remake is een succes. De singleplayer campagne is een actie-horror avontuur dat je niet loslaat met enge monsters, leuke personages, veel variatie aan omgevingen en een spannend verhaal. Hoewel de campagne kort is, zit deze wel vol met kwaliteit en kan je dankzij Resident Evil Resistance nog veel meer uren pompen in je totale speeltijd. Alleen mogen er nog wel meer mappen toegevoegd worden.
Dit artikel is op 29 juli 2020 bijgewerkt.