Renowned Explorers International Society Review - Op schattenjacht!

zaterdag, 10 oktober 2015 om 13:22
Schatzoeken in games, het blijft populair. Een goed voorbeeld zijn de avonturen van Nathan Drake in de Uncharted games. Het Nederlandse Abbey Games komt nu met zijn kijk op het zoeken naar waardevolle spullen. Of deze strategiegame de moeite waard is lees je in de Renowned Explorers International Society review!
Geld maakt niet gelukkig. Het wordt dikwijls gezegd, maar stiekem is niet iedereen het er mee eens. Mensen zijn altijd op zoek naar rijkdom. Dat kun je op de saaie manier doen en een betere baan zoeken, of je kunt de kant van Renowned Explorers opgaan. Lekker op zoek gaan naar waardevolle schatten, om zo de dag door te komen.
Oke, dat is misschien wat overdreven. In Renowned Explorers ga jij met jouw samengestelde team op zoek naar waardevolle schatten, dat klopt. Maar waarnaar je op zoek gaat, is aan jou. Natuurlijk kun je voor de duiten gaan, maar roem en kennis liggen ook voor je klaar om mee te nemen. Er zijn meerdere wegen naar Rome, en ook in Renowned Explorers zijn er meerdere wegen om bij de overwinning te komen.
renowned explorers International Society review karakter overzicht

Stel jouw team samen

En dat einddoel is om de meest gerespecteerde schatzoeker van de wereld te worden. Daar kom je echter niet zomaar. De concurrentie is moordend, iets waar je tijdens het spelen ook nog wel achterkomt. Maar voordat je op ontdekkingsjacht gaat, is het eerst tijd om een team samen te stellen.
Ontwikkelaar Abbey Games heeft een hele lijst met karakters voor je in de game gestopt, en elk karakter heeft zijn eigen sterke en (natuurlijk) zwakke punten. Tijdens elke playthrough kies je een kapitein en twee bemanningsleden, en daarmee speel je tot het einde van die speelsessie. Een sessie die in totaal vijf rondes duurt.

Een game van vallen en opstaan

Jazeker, de tijd tikt. Na vijf expedities dien je bovenaan de erelijst te staan, of anders heb je gefaald. Renowned Explorers is sowieso een game van vallen en opstaan. Een beetje zoals Dark Souls, maar dan zonder de hectiek. Als je de game speelt op de originele moeilijkheidsgraad moet je namelijk bereid zijn om een aantal keren flink in de pan gehakt te worden.
Maar goed, het is ook wel iets wat je mag verwachten van een strategische game als Renowned Explorers. De gameplay is het best te beschrijven als een kruisbestuiving tussen Civilization en XCOM. Per expeditie reis je af naar een aparte locatie, waar je van punt naar punt reist. Welke richting je op gaat is aan jou. Die vrijheid wordt jou gegeven.
renowned explorers International Society review overzicht kaart

Een mix van vaardigheid en geluk

Tijdens dat reizen krijg je allerlei interacties voor je kiezen geworpen. Van een grot waar wellicht waardevolle spullen verstopt liggen, tot aan lokale inwoners die een babbeltje met je maken. Veelal komen hier de verscheidene skills van je karakters om de hoek kijken. Zoals het een echte strategiegame beaamt zit Renowned Explorers namelijk vol met abilities en skilltrees.
Vaak is de interactie niet heel diepgaand, en wordt met behulp van een dobbelsteen bepaald of een actie goed of slecht uitpakt. Zijn jouw relevante skills van een hoger niveau dan gemiddeld, dan stijgt de kans van slagen. Het wordt pas ingewikkelder als je met anderen in gevecht raakt.

Laat de strijd maar losbarsten

Dat is ook het punt waarop de XCOM-gameplay om de hoek komt kijken. Je komt namelijk in een arena terecht die is bedekt met een heleboel vlakjes. Het is een turn-based vechtsysteem zoals we die vaker in strategiegames tegenkomen. Je verplaatst jouw karakters, voert een interactie uit en geeft de beurt aan de tegenstander.
Abbey Games gooit een frisse wind door het concept met zijn zogenaamde mood-systeem. In Renowned Explorers kun je namelijk naast fysieke aanvallen ook met verbale wapens aan de slag. Je leest het goed, het uitschelden van jouw tegenstander is een manier om als winnaar uit de bus te komen. Alle karakters in de game - zowel die van jou als alle tegenstanders – hebben een moodbar waar hun humeur wordt getoond.
renowned explorers International Society review vechten tegen maffia

Schelden tegen je vijand helpt

Iemand kan neutraal zijn, maar als iemand blij of boos wordt zitten daar bepaalde elementen aan vast. Zo kan jouw verdediging omlaag gaan, of word je juist sterker. Het letten op jouw mood is een belangrijk aspect in de game, en kan het verschil tussen leven en dood betekenen. Overleef je die gevechten, dan stijgen jouw teamleden in level, en spelen ze weer nieuwe vaardigheden vrij die jou kunnen helpen in de zoektocht naar schatten en andere waardevolle oudheden.
Renowned Explorers is daarmee een hele toffe strategiegame. Toegegeven, veel elementen zijn afgekeken van andere series en verreweg van nieuw, maar als geheel voelt de game toch uniek aan. Wel is het jammer dat je na vijf expedities in principe klaar bent met het ‘verhaal’. Je kunt met jouw team verder exploreren, maar dit is een stuk minder leuk dan wanneer er ook echt een doel aan vast zit.

Veel wisselen van bemanning

In plaats daarvan wil Abbey Games dat je vaak switcht van team, zodat je alle karakters goed leert kennen. Het is een begrijpelijke keuze, maar het blijft jammer dat de campagne niet verlengd kan worden. Daarmee moet wel gezegd worden dat je op gameplaygebied dus wel vaak hetzelfde doet. Je kiest jouw team, doet die expedities, en start weer opnieuw. Daarmee valt de game ietwat in herhaling.
Ook had de verscheidenheid aan locaties iets beter gekund. Nu kom je vaak bij dezelfde gebieden terecht. Niet dat het erg is, de visuele stijl van Renowned Explorers is over het algemeen erg tof, maar iets meer diversiteit was niet verkeerd geweest.
renowned explorers International Society review wereldkaart

Renowned Explorers International Society Review - Een toffe schatzoeker

Desalniettemin is Renowned Explorers een toffe strategiegame van Nederlandse makelij. De vrijheid die je krijgt tijdens jouw expedities is enorm leuk, en op die manier kun je jouw team helemaal naar je toetrekken. Ga je voor het geld of voor de roem, het is helemaal aan jou. Het vechten voelt traditioneel aan, maar de toevoeging van de moodbar zorgt voor die frisse wind die de totale ervaring goed aan doet voelen.
Ook visueel is Renowned Explorers een lust voor het oog. De muziekjes in de game zijn soms wat hypnotiserend, maar goed ze passen wel bij de stijl van de game. De gameplay kan wat in herhaling vallen, en ook de campagnes hadden wat langer gekund, maar het zijn een paar kleine smetten. Als geheel is Renowned Explorers een schat die zeker onderzocht mag worden.