Renegade Ops Review

woensdag, 28 september 2011 om 17:00
Het zit in de aard van de mens om stiekem te genieten van geweld en explosies. Natuurlijk is het voor de slachtoffers niet leuk, maar iedere keer als er een explosie ontstaat, dan geeft dat een machtig gevoel. Een gevoel dat je krijgt door zelf iets op te blazen, of door er simpelweg naar te kijken. Wat kan een ramp soms toch mooi zijn.
Vanuit dat idee is Renegade Ops ontstaan, een downloadbare titel waarin je met jouw rijdende voertuig dood en verderf moet zaaien. Niet zo’n beetje ook, want duizenden soldaten zullen het leven laten door jouw machinegeweer en tevens zul je enkele honderden gebouwen opblazen of er simpelweg doorheen rijden. Is Renegade Ops explosief goed, of kregen we kamikazeneigingen toen we de game doorspeelden?
Werken voor je geld
De essentie in Renegade Ops ligt dus bij het achterlaten van vernieling met jouw voertuig. Erg tof natuurlijk, maar hoe doen we dat? Simpel. Eerst kies je uit één van de vier personages die hun leven willen wagen voor je op het slagveld. Ieder personage heeft zijn eigen vaardigheden en met de punten die je verdient tijdens het vechten kun je verbeteringen kopen voor jouw voertuig. Denk aan het versterken van een vaardigheid of het vergroten van je levensbalk. Wees tactisch met het spenderen, want in Renegade Ops moet je werken voor de inhoud van je digitale portefeuille.
Daden zeggen meer dan woorden
Eenmaal je keuze gemaakt, stap je in je voertuig en begin je aan jouw avontuur. Een op hol geslagen professor genaamd Inferno heeft kernkoppen bij zich en dreigt met het vernietigen van hoofdsteden. Tijdens de intro, die trouwens geheel getekend is in cartoon-stijl, zien we diplomaten die willen onderhandelen. Een in de zaal aanwezige uit de kluiten gewassen legergeneraal ziet het echter niet zitten en schreeuwt op de meest stoere manier die je je maar kunt bedenken dat we alleen met een potje vechten als overwinnaar uit de strijd kunnen komen. Wij mogen die man wel; wat een inspiratievol persoon. Meteen wrijven we in onze handen om een potje kont te gaan schoppen.
En op het gebied van kont schoppen straalt Renegade Ops als een opgepoetste handgranaat. Middels een van bovenaf kijkend camerastandpunt, dat je het beste kunt vergelijken met de game Assault Heroes, moet je je een weg banen door groots in elkaar gezette levels en opdrachten voltooien. Vergeleken met Assault Heroes is Renegade Ops echter explosiever en veel grootschaliger. Denk aan het opblazen van satelliettorens en het escorteren van belangrijke personen. Uiteraard gaat de weg ernaar toe gepaard met flink veel chaos. Zoveel zelfs dat je tactisch moet omgaan met je omgeving. Jouw wagen bestaat immers niet uit onverwoestbaar materiaal, want dat zou valsspelen zijn en daar doen we niet aan.
Multitasken op het slagveld
Van grondtroepen tot zwaar bepantserde tanks: je komt ze allemaal tegen en ze willen jou stuk voor stuk kapot maken. Gelukkig heb je een machinegeweer op jouw voertuig zitten die uiteindelijk wel korte metten maakt met een vijand, terwijl je tegelijkertijd rekening moet houden met de kogelregen om je heen. Maar je beseft dat het altijd beter kan.
Gelukkig kun je in Renegade Ops opwaarderingen vinden, zodat je machinegeweer sterker wordt of dat je er nieuwe secundaire wapens bij krijgt. Denk aan raketten, vlammenwerpers en ook sterke laserstralen die je moet opladen. Met een breed arsenaal tot je beschikking zullen er overal explosies op je beeldscherm getoverd worden en dat geeft een intens gevoel. Iedere keer weer als er iets ontploft, dan word je spontaan blij.
Een genot om naar te kijken
Je kunt je dus voorstellen dat we tijdens onze speelsessies ook vaak genoeg met een brede lach op ons gezicht zaten te gamen. De voldoening wanneer je een nieuwe legerbasis hebt uitgeroeid is simpelweg enorm. Helemaal als je je bedenkt dat Renegade Ops ook een prachtige game is om naar te kijken, op zowel het gebied van omgevingen als de explosies die op je beeldscherm worden getoverd. Duidelijk valt te zien dat de game op de engine draait van Just Cause 2 en die titel was destijds ook al een waar genot om naar te kijken. Verwacht eenzelfde ervaring in Renegade Ops. Het oog wil immers ook wat.
Samen de vijand tegemoet rijden
Dit gevoel van intense voldoening wordt alleen nog maar versterkt door het feit dat je punten krijgt bij iedere gemaakte kill en voltooide opdracht. Punten verzamelen is namelijk leuk, ook al kun je er in Renegade Ops niet zo heel veel mee doen. Oké, aan het eind van iedere opdracht kun je zien hoe je het er vanaf hebt gebracht en daar hoort een puntenmeter ook bij die jou een rang geeft op de leaderboards. Goed voor je ego, zullen we maar zeggen.
Maar het is toch veel leuker om meteen iemand uit te kunnen dagen? Wij vinden van wel. Daarom is het van ontwikkelaar Avalanche Studios een hele slimme zet geweest er een coöperatieve modus in te stoppen, zodat je met één iemand op de bank het slagveld kunt betreden en met wel drie anderen in de online modus. Om de concurrentiegraad nog wat meer te bevorderen, krijgt degene die het genadeschot lost, het volledige aantal punten van een omgelegde vijand. Vrij zuur voor degene die fanatiek meedoet, maar bij iedere rake kogel komen er gewoon punten bij dus je doet het niet voor niets. Uiteindelijk moet iedereen een beetje kunnen winnen.
Leuk en aardig natuurlijk, punten scoren, maar de gameplay in samenwerkingsverband is pas echt belangrijk om te vermelden. In Renegade Ops kom je namelijk vaak genoeg voor hete vuren te staan die het jou als individuele Renegade knap lastig kunnen maken. Het overwinnen van deze gevaren met een vriend of vriendin aan je zijde, zorgt ervoor dat het hart sneller gaat kloppen en daarnaast ook blijft kloppen. Je overlevingskansen worden namelijk aanzienlijk groter met hulp van buitenaf.
Oorlog voeren kan blijkbaar ook grappig zijn
Renegade Ops weet, naast een explosief uiterlijk, ook een humoristische kant aan te snijden. Dat kun je onder andere zien in de tussenfilmpjes. Omdat we het hebben over dezelfde ontwikkelaar als Just Cause 2, kun je eenzelfde soort humor verwachten. Zo zijn de tussenfilmpjes zó overdreven in elkaar gezet, dat het gewoon grappig is. Natuurlijk staat het lot van de wereld op het spel, maar de manier hoe de getekende tussenvideo’s samen met de dialogen worden gepresenteerd, brengt ongetwijfeld een brede lach op het gezicht. Bij ons in ieder geval wel. Een welkome toevoeging tussen al die explosieve gameplay.
Nog ruimte voor verbetering
Het is jammer dat Renegade Ops soms gepaard gaat met een aantal zaken die ons een frons op het gezicht bezorgen. Zo komt je auto vaak vast te zitten tussen obstakels en zal na een sprong regelmatig over de kop vliegen. Het gevolg is dat je een een aantal seconden moet wachten, voordat je weer door kunt racen. Dat haalt helaas de vaart uit de game. De kaart die je toegediend krijgt, is vaak erg onoverzichtelijk om naar te kijken. Omdat ieder level erg groot en open in elkaar gezet is, ben je vaak geneigd op je kaart te kijken of je niets bent vergeten om op te blazen. En met een onoverzichtelijke kaart gaat dat niet zo handig.
Toegegeven, iedere opdracht waar je je naartoe moet begeven, gaat gepaard met een pijl op je beeldscherm die de juiste richting aangeeft, maar je wilt zo nu en dan toch van het pad af kunnen dwalen om te verkennen. En juist op dat gebied laat Renegade Ops wat steekjes vallen. Naast de onduidelijke kaart, krijg je vaak ook uit het niets een timer op je beeld getoverd die je eist er wat extra vaart achter te zetten. Waarom? Wij willen alles kapot knallen in ons tempo! Niet iedereen zal zich hieraan storen, maar het is niettemin goed om te weten.
Duizend bommen en granaten!
Ben je op zoek naar een arcade titel waarin je gebouwen op kunt blazen en vijanden neer mag maaien zonder pardon, in een verhaallijn van ongeveer zes uur? Kun je niet wachten om samen met anderen van bovenaf kijkend te genieten van al die intense vuurgevechten en beeldvullende explosies die jouw personages bezorgen? Zoek dan niet verder en koop Renegade Ops. Ja, er zijn een aantal punten voor verbetering vatbaar die wat afdoen aan het totaalplaatje. Maar duizend bommen en granaten, wat speelt deze game toch lekker weg !