Red Steel 2 Review

vrijdag, 26 maart 2010 om 17:59
In 2006 probeerde Ubisoft met Red Steel de ultieme mix van schieten en zwaardvechten naar de Nintendo Wii te brengen. De game kreeg van ons een 7,7 maar wist niet alle beloften waar te maken. Ondertussen is het 2010 en maakt iedereen zich klaar voor Red Steel 2. Zal het rode staal deze keer zijn weg vinden naar de hartjes van de gamers?
Wraak
Red Steel 2 speelt zich af in een unieke omgeving die elementen uit het Wilde Westen en de Oosterse wereld mengt. Je kruipt in de huid van een stille en mysterieuze cowboy die verbannen is uit zijn clan. Na een lange tijd rondgezworven te hebben op de prairie heeft het lot je teruggebracht naar je thuisstad Caldera. Hier kom je al snel te weten dat de Jackals clan de stad heeft aangevallen en baas is over alles wat er in Caldera gebeurt. Je ex-clan, de Kusagari, had de taak om de stad van mogelijke aanvallen te redden, maar is hierin niet geslaagd. Alle leden zijn uitgemoord en niemand durft het nog op te nemen tegen de bende die de stad heeft opgeëist. Het is dus aan jou om wraak te nemen op de Jackals en de eer van de Kusagari clan te redden.
Red Steel 2 Screenshot 138340 Red Steel 2 Screenshot 128317 Red Steel 2 Screenshot 125588
Ellebogenwerk
Red Steel 2 is het eerste spel na Wii Sports Resort dat volledig ontwikkelt is voor de Wii MotionPlus, en dat voel je. In andere Wii games zullen de meeste gamers kleine polsbewegingen gebruiken om uitputting te vermijden. Dit kan nog steeds in Red Steel 2, maar je aanval wordt sterker naarmate je grotere bewegingen maakt. Je zult dus flink moeten uithalen om het einde van de game te bereiken.
Elke aanvallende en verdedigende zwaai die je doet met je zwaard wordt perfect geregistreerd en dit is echt wel nodig om goed te kunnen inspelen op de aanvallen van je tegenstanders. Naast je vrije aanvallen kun je ook vaste moves leren, waaronder de zogenaamde Guillotine en Reaper aanvallen. Laat je echter niet misleiden door de brute namen, Red Steel 2 bevat namelijk geen druppeltje bloed. Tijdens deze speciale aanvallen moet je een combinatie van knoppen en bewegingen gebruiken om je tegenstanders ten gronde te brengen.
Lucky Luke
Het Wilde Westen is niets zonder revolverhelden en dus zul je ook gebruik maken van revolvers, shotguns en tommyguns. Schieten doe je simpelweg door naar het scherm te wijzen met je Wiimote en dan de trekker over te halen. Het werkt allemaal heel goed en de balans tussen de vuurwapens en het zwaard is mooi verdeeld. Schiet je bijvoorbeeld een tegenstander in het been dan zal deze knielen, waarna je hem een finale doodsteek kan geven. Deze moves zien er bruut uit en dat zien we niet vaak op de Wii. Om te verdedigen druk je op de A-knop in en probeer je elkaars zwaarden te laten raken. Zelfs kogels zijn eenvoudig te ontwijken met een druk op de knop. Lucky Luke is dus niet meer de enige cowboy die sneller is dan zijn schaduw, want jij kunt er ook wat van in Red Steel 2.
Red Steel 2 Screenshot 125591 Red Steel 2 Screenshot 125584 Red Steel 2 Screenshot 138334
Rood Staal
De missies die je in de game speelt, neem je aan in een dojo. Deze missies bestaan er meestal uit om plaatselijke herrieschoppers op te sporen en het zwijgen op te leggen. Veel afwisseling is er niet en dit komt je humeur zeker niet ten goede. De missies zijn dan ook aan de korte kant en zullen niet langer duren dan een kwartier.
Red Steel 2 leent zich dan ook niet naar lange speelsessies, maar is perfect om een uurtje per dag te spelen. Afhankelijk van de dojo waarin je je bevind, zul je verschillende upgrades kunnen kopen om je wapens, schilden en technieken zo sterk mogelijk te maken. Wanneer een wapen zijn maximale sterkte heeft bereikt, zal deze een rode glans krijgen. Je zult ook leuke extra’s kunnen aanschaffen, die je een technisch voordeel geven in de strijd door middel van een snellere reactietijd of een extra leven.
Ninja's en cowboys
Tijdens je opdrachten zul je de strijd aangaan met ninja’s, cowboys en samurai. Elke tegenstander kun je verslaan zoals jij het wilt, maar iedereen heeft zijn sterke en zwakke punten die je moet leren kennen. Zo zal een personage met een zeer sterke aanval over een slechte verdediging beschikken en vice versa. Sommige tegenstanders dragen ook nog een stevig harnas dat je eerst met enkele harde slagen stuk zal moeten hakken.
Wanneer je al het tuig hebt opgeruimd is het tijd om de hoofdbaas onder handen te nemen. Deze figuren hebben de pest aan je en hebben vaak geen zichtbare zwakte. Je moet dan ook een geweldige aanvalscombinatie bedenken om deze geharde strijders jouw wraak te laten voelen. In de extra Challenge modus kun je bepaalde gevechten met hoofdbazen en zwakkere tegenstanders opnieuw doen om een medaille te winnen. Veel voegt deze modus echter niet toe aan het geheel. Het is ook jammer dat er maar weinig verschillende tegenstanders zijn. Hierdoor valt het spel al redelijk snel in de herhaling.
Red Steel 2 Screenshot 128319 Red Steel 2 Screenshot 138324 Red Steel 2 Screenshot 137792
Cel-shaded
Met deeltje één probeerde Ubisoft de game in het huidige Japan neer te zetten met realistische graphics. In Red Steel 2 heeft het realisme plaats gemaakt voor een cel-shaded, cartoony uiterlijk en dat mag gezien worden. Het doet allemaal een beetje denken aan die andere cel-shaded game van Ubisoft van enkele jaren geleden: XIII. De cutscenes zijn prachtig, en laten je niet stilzitten. Er moeten tussendoor namelijk bepaalde knoppen ingedrukt worden, om de acties op het scherm te voltooien. Dankzij deze look, en ook de country muziek die in de achtergrond draait, heeft de game sfeer in overvloed.
Maar hoe mooi de cel-shaded graphics ook mogen zijn, de omgevingen bieden te weinig afwisseling om hier lang van te genieten. Aan de kant van de weg zal je dan ook steeds dezelfde voorwerpen terugvinden. Deze kun je echter wel stukslaan om wat extra geld of kogels te vinden. De gebieden zijn ook niet zo groot en sommige stukken zouden de gemiddelde claustrofobie lijder een spontane paniekaanval bezorgen. Af en toe kun je aan de slag in grotere gebieden maar dit is eerder uitzondering dan regel. Door de vele gevechten valt dit echter niet zo op.
Red Steel 2 weet de perfecte mix tussen zwaardvechten en schieten neer te zetten. Dankzij de Wii MotionPlus worden al je bewegingen soepel weergeven. De overstap naar cel-shaded graphics is een goede geweest en zorgt ervoor dat je je een echte cowboy waant. Het spel biedt echter weinig afwisseling en ook de verhaallijn had wat meer diepte mogen hebben. Ondanks dat is Red Steel 2 zeker de game van het jaar voor de hardcore Wii gamer.
Cijfer: 8.2