Rayman Origins Review

maandag, 26 december 2011 om 16:00
Een Rayman Origins recensie? Hebben we die niet al gehad? Jawel, de oplettende bezoeker zal de recensie van collega Eke al voorbij hebben zien komen. Die recensie ging over de Xbox 360 en PlayStation 3 versie van de game. Ubisoft heeft ons nu ook de Wii versie van Rayman Origins gestuurd en daar gaat deze recensie over. Dus hoe brengt de game het ervan af op de console van Nintendo?
Eke was erg duidelijk in zijn recensie. Rayman Origins is een topgame en hij noemt het zelfs de beste platformer van deze generatie. Mooie woorden, en helemaal waar. Voor de consoles van Microsoft en Sony tenminste. Multiplatform games die ook op de Wii verschijnen, willen nog wel eens een lelijke nageboorte blijken op Nintendo's spelcomputer. De handgetekende stijl lijkt echter op de Wii wel op zijn plaats, maar met de mindere grafische kracht van het apparaat weet je maar nooit. Is Rayman Origins op de Wii inderdaad een lelijk kindje of weet de game ook hier zijn mannetje te staan?
Boze zombie oma
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: Rayman Origins is op de Wii geen slap aftreksel van de versie op de andere consoles. De game is vrijwel precies hetzelfde, te beginnen met het verhaal. Rayman, Globox en hun maatjes snurken, vreten en luieren er op los in de Glade of Dreams. Dat tot ongenoegen van een omaatje in het land van de levende doden. Een zombie ja. Zij kan de manieren van het clubje van Rayman niet meer aanzien en stuurt iedereen op pad om voor wat stilte en rust te zorgen. Dat doen ze onder andere door de roze Electoons gevangen te nemen. Rayman en consorten laten zich wat moeilijker tegenhouden en zijn vastberaden om te blijven snurken, vreten en luieren.
Electoons verzamelen
Wat volgt is de heerlijke platformgameplay waarmee Rayman bekend is geworden. Het zijn dezelfde levels als op de andere consoles en het zijn er ook nog eens evenveel. Er is niets geschrapt uit de Wii versie van Rayman Origins. In de ruim zestig levels is het de bedoeling dat je alle Electoons weet te bevrijden. Door de levels heen zijn verschillende locaties verstopt waar je de opgesloten Electoons kunt bevrijden. Daarnaast kun je er nog meer bevrijden door genoeg gouden Lums te verzamelen waarvan er honderden per level zijn.
Verzamel je genoeg Electoons, kun je steeds meer levels spelen en speel je steeds meer speciale krachten vrij. Zo kun je na een aantal levels tegen muren op rennen, blijven zweven na het springen, en zelfs krimpen tot een mini-Rayman. Zo krijg je steeds weer nieuwe gameplay en blijf je doorspelen zonder je ook maar een moment te vervelen. Niet dat dat mogelijk is in Rayman Origins. Er is zo ongelooflijk veel te doen in deze game, dat je echt heel wat uurtjes achter je Wii zult vertoeven.
Offline co-op is awesome
De belangrijkste feature in Rayman Origins is de co-op modus. Maximaal drie vrienden kunnen ieder moment met jou meespelen. Rayman Origins is prima in je eentje te spelen, maar wat is het toch ongelooflijk leuk met wat vrienden. Dan staat de game gegarandeerd voor een avondje plezier en jolijt. Het is daarom wel te begrijpen dat Ubisoft alleen offline multiplayer in de game heeft gestopt. Op de andere platformen is het gebrek van een online multiplayer wel als groot minpunt te zien, maar is dat op de Wii ook zo? Wii games hebben over het algemeen alleen een offline multiplayer, omdat het apparaat gemaakt is om samen te gamen in de huiskamer. Kijk maar naar games als New Super Mario Bros. Wii en Donkey Kong Country Returns. Niets gebeurt online, maar de co-op modi van de games zijn super populair. Bij Rayman Origins pakt die instelling een stuk beter uit dan op de 360 en PS3, omdat we op die platformen veel meer online spelen.
Besturing met Wiimote niet ideaal
De game is dus vrijwel hetzelfde op de Wii, alleen de co-op pakt beter uit. Is deze multiplatform titel dan zowaar beter op de Wii? Dat zou best wel eens kunnen. Mits je genoeg Nunchucks hebt voor alle spelers. Met een Nunchuck in de ene hand en een Wii Remote in de andere, neem je zonder problemen de controle over Rayman. Je kunt wel alleen de Wiimote gebruiken door hem horizontaal te houden, maar dat werkt een stuk minder. Om te sprinten zul je namelijk de onderliggende B-knop in moeten drukken en dat is bijzonder ongemakkelijk. Een probleem dat wel simpel op te lossen is door een Nunchuck aan te sluiten of door een Classic controller te gebruiken, maar daarom niet minder vervelend is.
Een ander probleem dat zich normaal voordoet op de Wii is het gebrek aan grafische kracht. Rayman Origins laat zich daar echter niet door tegenhouden. De game ziet er op de Wii bijna identiek uit als op de overige consoles. Een hele prestatie. Ubisoft heeft gewoonweg kunst gemaakt en die tot leven gewekt en de Wii maakt het er niet minder op. Het is prachtig. Je kunt er wel veel woorden aan besteden, maar Rayman Origins ziet er gewoon ontzettend goed uit. Zelfs op de Wii.
Ook op de Wii de beste
Rayman Origins is het levende bewijs dat multiplatform games absoluut niet minder hoeven te zijn op de Wii. De game staat prima zijn mannetje en laat zich niet tegenhouden door de beperkingen van de console. De gameplay is even leuk als op de 360 en PS3 en vooral in co-op kun je je lol niet op. De Wii Remote alleen ligt niet lekker in de hand bij het spelen, maar sluit een Nunchuck of Classic controller aan en al je problemen zijn verdwenen. De co-op pakt zelfs beter uit op de Wii omdat offline samenspelen is waar de Wii om draait en waar het goed in is. De game ziet er daarnaast oogverblindend mooi uit. Houd deze Wii versie naast beelden van de andere consoles en je zult het verschil niet eens zien. Goed werk, Ubisoft!
Cijfer: 9.3