Ratchet & Clank Rift Apart Review - Is dit next-gen?

    Waar Nintendo Mario heeft en Xbox met Master Chief pronkt, is het Sony dat met Ratchet & Clank zijn volgende generatie pas écht inluidt. Ratchet & Clank Rift Apart is de eerste (en enige) next-gen exclusieve PS5-game die door een first-party studio gemaakt is. Of Insomniac Games met het nieuwe avontuur van het dynamische duo een imposante reden geeft om een PS5 te halen, lees je in onze Ratchet & Clank Rift Apart review!

    Ratchet & Clank Rift Apart is de gloednieuwe third-person actiegame waarin je met de pluizige Ratchet en glinsterende Clank op avontuur gaat. Dr. Nefarious is terug en heeft de Dimensionator gestolen met catastrofale gevolgen. Het duo belandt in een compleet andere dimensie en verliest elkaar ook nog eens uit het oog. Toch is daar ineens de mysterieuze lombax Rivet die Clank al snel vindt en uit de brand helpt.

    Oud en nieuw

    In tegenstelling tot eerdere Ratchet & Clank-games wordt vanaf het eerste moment duidelijk dat Insomniac voor de PlayStation 5 op ieder schaal iets meer wil uitpakken. Dit begint in de basis natuurlijk met het verhaal. Nieuwe personages worden om de haverklap geïntroduceerd, waarbij een toffe balans wordt geslagen voor zowel nostalgische fans van het eerste uur als nieuwelingen.

    Door de verschillende dimensies kom je constant alternatieve varianten van bekende gezichten tegen. Zo is Rusty Pete’s tegenhanger uit een andere dimensie de klunzige piraat, terwijl ook de planeten compleet anders zijn. Het maakt de game niet alleen een feest van herkenning, maar ook een ontdekkingsreis die geen moment verveelt.

    Je springt, klimt en klautert er op los terwijl je van planeet naar planeet springt. Van zonnige woestenijen tot futuristische steden; iedere omgeving is uniek en een genot om je een weg doorheen te banen. Er is namelijk meer dan genoeg om te ontdekken op iedere planneet, zoals flink wat Gold Bolts en Raretanium waarmee je wapens kunt upgraden.

    Frisse wind

    Iedere wereld zit uiteraard vol bijzondere vijanden en dat allemaal terwijl het kleur van je beeldscherm springt. Met Ratchet, maar vooral ook Rivet, is het een genot om rustig de tijd te nemen in plaats van dat je zo snel mogelijk het hoofdverhaal van de planeet doorloopt. Op iedere planeet is namelijk een eigen mini-verhaal te vinden, wat de werelden beter dan ooit levendig laat voelen.

    Elke planeet die je bezoekt als Ratchet of Rivet heeft haar eigen cast met kleurrijke personages en natuurlijk zijn er problemen die de helden moeten oplossen. Waar Ratchet reageert zoals je van hem gewend bent, voegt Rivet een nieuwe frisse twist toe met haar stoere (en soms wat ongemakkelijke) karakter, waardoor ze al snel de show steelt. Je hart smelt al snel wanneer je met haar op avontuur gaat en had zelfs wel wat langer mogen duren als je het ons vraagt.

    Rivet speelt net als Ratchet, maar heeft, in tegenstelling tot de bekende lombax die we al jaren kennen, een metalen arm. De stoere lombax weet natuurlijk wel hoe ze een wapen moet gebruiken om diverse vijandige ruimtewezens neer te schieten en ook ruimtepiraten zijn voor Rivet een doelwit waar ze wel op wil richten. Met een glimlach op je gezicht pak je je arsenaal erbij en schiet je alle vijanden naar de sterren en daar voorbij.

    Warm bad

    Met arsenaal bedoelen we ook daadwerkelijk een waslijst aan wapens. Het afwisselende schietgerei is de kern van iedere Ratchet & Clank-titel en gelukkig stelt het nieuwste deel in de reeks niet teleur. Het scala aan wapens is enorm en vooral ook divers in de mogelijkheden waardoor je constant in hoog tempo tussen je wapens wisselt.

    Dit kun je natuurlijk doen door middel van het wapenwiel, maar Insomniac Games heeft ook nog een tweede optie toegevoegd. Via de D-pad kun je namelijk vier wapens vastzetten die je met één druk op de knop in de hand kunt nemen. Zo kun je in ieder chaotisch gevecht gemakkelijk tussen de wapens wisselen.

    Het afwisselen tussen de verschillende wapens is dan ook één van de grootste pleziermomenten die je als speler meemaakt gedurende het twaalf uur-durende avontuur. De DualSense voelt bij ieder wapen namelijk net wat anders, zowel dankzij de haptics in de controller als via de adaptive triggers. Vooral in de trekkers merk je net het verschil.

    Wapens met gevoel

    Bij Ratchets Burst Pistol zit er bijvoorbeeld een wezenlijk verschil tussen het licht indrukken van de trekker en het doordrukken. Rustig de trekker indrukken zorgt ervoor dat je één kogel per keer schiet, terwijl doortrekken juist een kogelregen veroorzaakt die wat minder nauwkeurig over het veld vliegt.

    Ieder wapen heeft op die manier een unieke extra functie en hier een tactiek omheen bedenken is onwijs leuk. Daarbij voelt het constant wisselen van wapen als thuiskomen. Het is de gunplay die je van Ratchet & Clank gewend bent, maar dan met een extra stapje beleving.

    Naast dat arsenaal is er ook een aantal minigames die de gameplay wat opbreken. Hierbij neem je controle over een Clank bijvoorbeeld, waarna je een paar puzzels moet oplossen om verder te kunnen. De afwisseling hiervan is in het begin wel leuk, maar innoveert helaas niet al te veel. Hoe vaker je met de minigames aan de slag moet, hoe meer het eigenlijk begint te vervelen en dat is toch wel een beetje jammer.

    Technisch pareltje

    Wat uiteraard wel enorm helpt is dat de game als een zonnetje draait op de PlayStation 5. Duidelijk is dat Insomniac momenteel als beste weet hoe het maximale uit de console gehaald kan worden. Hierbij is het vooral de 60 fps ray-tracing modus die schittert.

    Waar de gameplay zo vloeiend is als een klontje boter dat door de koekenpan glijdt, is het bizar om te zien dat de game nog zo schitterend oogt. In een oogopslag zie je het misschien niet gelijk, maar dat is ook logisch. Het pracht en praal zit juist in het detail. Van de weerspiegeling van de wereld in Rivets ogen die dankzij ray-tracing mogelijk is, tot de kleinste pixels die als kleurenconfettie over je scherm dansen; Ratchet & Clank Rift Apart is de mooiste game die tot nu toe op de PS5 is verschenen.

    Dan hebben we het nog niet eens gehad over de techniek rondom de SSD die Insomniac naar haar hand heeft weten te zetten. De verschillende dimensies wisselen daadwerkelijk in een hamerslag af, terwijl van laadtijden eigenlijk geen sprake is. Toch is het vooral de techniek achter de dimensies die indrukwekkend is.

    Het is een schoolvoorbeeld van iets wat alleen dankzij de PlayStation 5’s SSD mogelijk is. Verschillende werelden worden als het ware parallel geladen, waardoor de makers op een nieuwe manier de game hebben ontworpen. Dit zorgt uiteindelijk dan ook voor flitsende, speelbare blockbustermomenten die zich in rap tempo afwisselen.

    Sneller dan z’n schaduw

    Misschien wisselen die momenten zelfs allemaal wel iets te snel af. Uiteindelijk ben je namelijk in zo’n vijftien uur wel door de hele game heen en heb je vrijwel alle collectables verzameld. Een kortere speelduur is niet per se slecht en voor een Ratchet & Clank-game valt het enigszins in de lijn der verwachting.

    Wel is het zo dat je als klant voor PS5-titels als deze dieper in de buidel moet tasten (75 euro fysiek, 80 euro digitaal) voor een korte ervaring die na een relatief korte playthrough niet snel opnieuw bezocht zal worden. Er is immers maar zoveel dat je in de game kunt doen. Een essentiële aankoop vanaf de eerste dag zal de game dan ook niet voor iedereen zijn.

    Aan de andere kant zijn er zat PS5-gebruikers die juist hongerig zijn naar een game die alle toeters en bellen van de PlayStation 5 daadwerkelijk benut. Op dat front levert Ratchet & Clank Rift Apart van alle kanten. Daarvoor moet je als klant dan toch maar wat meer geld ophoesten.

    De prachtig vormgegeven werelden en personages worden immers niet zomaar gemaakt. Aan alle kanten is duidelijk dat Insomniac tot in het kleinste detail een prachtige, levende wereld heeft neergezet waarin je jezelf op heerlijke wijze in verliest mede dankzij een soundtrack vol knallende nummers.

    Ratchet & Clank Rift Apart Review - Plezier als vanouds

    Al met al is Ratchet & Clank Rift Apart een geweldige game, maar geen essentiële aankoop vanaf de eerste dag. Wie veel geeft om hoeveel tijd je uit een game haalt, zal 75 euro toch wat te veel vinden. Spelers die juist een PS5-game willen die laat zien waartoe de PlayStation 5 in staat is, zullen niet teleurgesteld zijn.

    De game oogt prachtig, speelt ongekend lekker en wordt daadwerkelijk verrijkt door de diverse manieren waarop de DualSense ieder wapen anders doet aanvoelen. Ook het toffe verhaal dat je als achtbaanrit meeneemt op avontuur is heerlijk, wat in grote delen door de fantastische personages (al helemaal nieuwkomer Rivet) komt. Tel daarbij de fantastische technieken achter de game op en het is nu al een genot om te dromen over wat toekomstige PS5-exclusives wel niet met de hardware kunnen doen.

    8.5

    De plus- en minpunten

    • Rivet steelt de show
    • Kleurrijke, diverse omgevingen
    • Wapens + DualSense = chef’s kiss
    • Technische parel
    • Minigames gaan vervelen
    • Prijskaartje

    Ratchet and Clank: Rift Apart

    Verkijgbaar vanaf 11 june 2021

    Meer over deze game
    Loading...
    x

    © 2005 - 2021 Alle rechten voorbehouden.