Ratchet & Clank Review - Glorieuze terugkeer van eerste avontuur

woensdag, 20 april 2016 om 11:19
Na jaren van de aardbodem te zijn verdwenen, staan Ratchet en Clank in 2016 weer volop in de schijnwerpers. De katachtige Lombax-monteur en zijn bijdehantje robotvriendje keren voor hun debuut op de nieuwe generatie terug naar hun allereerste avontuur. Hoe dat uitpakt, lees je in deze Ratchet & Clank review.
Hoewel Ratchet & Clank in grote lijnen is gebaseerd op het verhaal van het in 2002 uitgekomen origineel, gaat het hier niet om een reboot. En ook niet om een remaster. Ontwikkelaar Insomniac Games spreekt zelf over een 'reimagining'. Anders gezegd 'een herinterpretatie', een alternatieve manier om het intergalactische avontuur waar het allemaal mee begon te beleven.
We zeggen het maar eerlijk: in eerste instantie dachten we dat Insomniac zich schuldig maakte aan schaamteloze verkooppraatjes. Maar het is heus: Ratchet & Clank voelt in ieder opzicht aan als een verfrissende nieuwe game. Nu komt dat niet alleen doordat het spel tevens als begeleiding dient voor de animatiefilm die volgende week op het witte doek verschijnt, maar ook door fundamenteel nieuwe en gemoderniseerde gameplay. Dit is de Ratchet & Clank waarmee we zijn opgegroeid, maar dan beter, verfijnder.
ratchet & clank review

Prachtig geanimeerd

Het begint al met de prachtige beelden die Insomniac op je televisie tovert. Meer dan ooit voelt en oogt Ratchet & Clank als een driedimensionale animatiefilm, één waar jij toevallig deel van uitmaakt. Vanaf het moment dat Ratchet zijn garage verlaat en de wijde wereld intrekt, word je ondergedompeld in een levendige en prachtig geanimeerde fantasiewereld waarin de kleuren van het scherm spatten.
Deze visuele stijl, met animatiefilmachtige beelden en karakters die zo uit een Pixar-film lijken weggelopen, presenteert zich opnieuw als het belangrijkste handelsmerk van de serie. Het gaat hier zelfs zo ver dat je de oude werelden haast niet meer herkent. De groene valleien van Novalis, waarbij de witte zuilen hoog boven al het oorlogsgeweld torenen, laten ons watertanden, en bij het zien van de intergalactische thuisbasis van de Galactic Rangers moeten we echt even naar adem happen.
ratchet & clank review

Span je lachspieren maar aan

Niet alleen de visuals maken van Ratchet & Clank een fundamenteel andere game, ook de nieuwe vertelvorm dekt de lading van het predikaat 'herinterpretatie' volledig. Niemand minder dan Captain Qwark, de klunzige aspirant-superheld, voorziet namelijk de avonturen van onze platformhelden van kleurrijk en bovenal humoristisch commentaar. En omdat het puur en alleen zijn interpretatie van het geheel betreft, komt onze slungelige kluns er natuurlijk het beste vanaf, hetgeen aardig op de lachspieren werkt.
Op den duur verliest Qwark als meesterverteller echter zijn glans en treedt hij terug naar de achtergrond, wat op zich een gemiste kans is. Niet dat dat een ramp is, want de bonte verzameling aan kleurrijke personages, het buitengewoon vermakelijke verhaal en de onovertroffen humor maken een hoop goed. Opnieuw verovert de onvermoeibare Ratchet met zijn eindeloos enthousiasme de harten van alle spelers, terwijl de sarcastische opmerkingen van Clank een lach op menig gezicht weet te toveren.
Maar ook andere personages laten ons hart sneller kloppen, zoals een blauwe nijlpaardmonteur die maar al te goed weet dat dit avontuur voor de tweede keer doorlopen wordt. "See you in the next reboot!''
ratchet & clank review

'Mr. Zurkon is here to kill'

Het geestige verhaal en de weergaloze beelden ondersteunen elkaar hier perfect, maar uiteindelijk draait het natuurlijk allemaal maar om één ding: de gameplay. Het spelen van Ratchet and Clank voelt als één nostalgische trip. Zoals vanouds huppel je vrolijk rond door exotische omgevingen, zwaai je met je slingshot over diepe afgronden, vermorzel je vijanden met grof geschut en verzamel je de welbekende boutjes en moertjes. Deze heb je opnieuw hard nodig om je munitie bij te vullen en belangrijker: om je wapens sterker te maken. Want daar draait het uiteindelijk allemaal om.
In de loop der jaren hebben onze platformhelden een buitengewoon indrukwekkend wapenarsenaal opgebouwd. Neem nu de 'Groovitron', een discobal waarmee je vijanden op groovy discomuziek laat ronddansen (en dus kwetsbaar maakt). Of wat te denken van Mr. Zurkon, een moordlustige handlanger die niet alleen gewapend is met grof geschut, maar ook met hilarische oneliners. Maar er is ook nieuw speelgoed, zoals de Pixelizer: een soort shotgun die vijanden in korrelige pixels verandert, inclusief nostalgische 8-bit bliepgeluidjes. Dit knotsgekke wapen kun je op iedere vijand botvieren, zelfs op eindbazen!

Stilstaan is geen optie

Geheel in Ratchet & Clank-stijl kun je de Pixelizer en andere wapens versterken door de verzamelde bouten in te leveren. Denk daarbij aan extra munitie, een grotere reikwijdte, maar ook aan elektrische zwepen, een raketwerper voor erbij of aan gespecialiseerde granaten. Neem maar van ons aan: je hebt zoveel mogelijk van dit soort wapentuig nodig om de grote hoeveelheden vijanden uit te schakelen. Vooral op de hoogste moeilijkheidsgraad is stilstaan geen optie en ben je voortdurend kogelregens aan het ontwijken en gezondheidspakketjes aan het zoeken.
Zo af en toe laat Insomniac ons even op adem komen. Dan nemen we bijvoorbeeld deel aan een Hoverboard-toernooi, stappen we in een militair ruimteschip en verdedigen we een stad, lossen we met Clank en met verschillende gadgets hersenbrekende puzzels op en bevredigen we onze verzameldrift door speelkaarten te zoeken, waarmee we Ratchet zijn vaardigheden verbeteren. Daarnaast heeft iedere planeet nog één of twee zijmissies, die variëren van het verzamelen van hersenen voor een corrupte zombieprofessor tot het scheuren over rails met je magnetische schoenen.
ratchet & clank review

In optima forma

Wat overblijft is een Ratchet & Clank-game die in optima forma schittert, dankzij de vele (terugkerende) wapens en natuurlijk die feilloze combinatie van schiet- en platformwerk. In het twaalf uur durende avontuur vallen spelers van de ene verbazing in de ander, zoals het moment waarin je al rijdend op een trein diverse vijanden uit de lucht moet knallen, of de scéne waarin je in een besneeuwde omgeving ingesloten raakt door tientallen breedgeschouderde soldaten.
Mankeert er dan helemaal niets aan Ratchet en Clank? Jawel, zo wil het leveldesign op momenten wat verouderd aanvoelen. Het had Insomniac gesierd als ze de bestaande werelden nog had aangevuld met nieuwe gebieden of in iets andere vorm had gepresenteerd. Daarnaast heeft het spel af en toe te kampen met cameraproblemen en wil Ratchet weleens blijven hangen in de omgeving. Gelukkig is dit alles slechts een smet op een verder buitengewoon leuke spelervaring.

Ratchet and Clank review - Glorieuze terugkeer naar eerste avontuur

De terugreis van Ratchet and Clank naar het allereerste avontuur is er één om nooit meer te vergeten. De krankzinnige wapens, de waanzinnig leuke humor en het ongenaakbare schiet- en platformwerk maken van deze 'reboot' een van de leukste actieavonturengames van de laatste jaren. De extra rekenkracht van de PlayStation 4 wordt optimaal gebruikt en zet een levendige en prachtig geanimeerde fantasiewereld neer waarin we met alle plezier urenlang rond willen banjeren. Ratchet and Clank is een feest voor herkenning en een verplichte aanschaf voor iedereen die platformgames een warm hart toedraagt.
Ratchet and Clank ligt op 20 april in de winkels en wordt voor slechts 38 euro verkocht. Het is een exclusieve game voor de PlayStation 4. De animatiefilm Ratchet & Clank verschijnt gelijktijdig op het witte doek.