Rainbow Moon Review

donderdag, 05 juli 2012 om 17:00
SideQuest Studios is waarschijnlijk niet bij iedereen even bekend. Toch heeft de ontwikkelaar in zijn bestaan al een aardige schare fans achter zich weten te krijgen onder meer door de downloadbare retro shoot 'em up Soldner-X-serie op Playstation Network. Van deze uitgever komt nu een nieuwe, retro titel genaamd Rainbow Moon. Maar deze keer betreft het een role-playing game. Het is dan ook maar de vraag of deze ontwikkelaar zich staande kan houden binnen dit genre.
Rainbow Moon ziet er op het eerste gezicht misschien een beetje casual uit. Maar niets is minder waar. We hebben hier toch echt te maken met een spel voor de harde kern. Rainbow Moon is namelijk een echte role-playing game inclusief pittige moeilijkheidsgraad, lange speelduur en het verbeteren van je karakter. Ook grinding en turn-based gevechten zijn van de partij, en het lijkt er dan ook op dat Rainbow Moon meer weg heeft van een Japanse RPG dan van een westerse.
Door het portaal heen
Voordat je aan je reis begint wordt je eerst even het achtergrondverhaal uitgelegd. Jij, Baldren, bent op weg naar je jaarlijkse duel tegen een figuur genaamd Namoris. Tijdens het duel zie je plotseling een portaal, en terwijl je verwonderd naar het portaal staart, valt Namoris je aan en word je in het portaal geforceerd. Je belandt in een wereld genaamd Rainbow Moon, en je hebt per ongeluk een poort geopend in die wereld. Nu kunnen monsters uit de thuiswereld van Baldren zonder veel problemen Rainbow Moon bereiken. Het Het is aan jou om Rainbow Moon van deze monsters te bevrijden. Het plot is, zoals bij meerdere soortgelijke games van het retro RPG-genre, te verwaarlozen. Je hebt het vast al wel eens eerder gehoord. De kleine cutscene die het verhaal vertelt is dit niet. Het filmpje is erg mooi in elkaar gezet en het verhaal wordt op zo'n leuke manier verteld, dat je stiekem toch wel zin krijgt om het spel te gaan spelen.
Turn-based hoeft niet saai te zijn, maar is het wel
Wie ooit eens een Final Fantasy game heeft gespeeld weet er alles van: turn-based gevechten. Jij wordt als speler (eventueel samen met een ander karakter) tegenover een aantal vijanden gezet en jullie krijgen om de beurt de kans om bepaalde acties uit te voeren. Rainbow Moon voegt hier nog een leuk onderdeel aan toe. In plaats van stil te staan kun je als speler nu ook kiezen om naar voren, links, rechts of achteruit te lopen en zo kun je een tactische plaats innemen. Dit voegt zeker wat toe en maakt de gevechten een stuk spannender en minder slaapverwekkend.
Want met of zonder lopen, uiteindelijk zul je een gevecht aan moeten gaan met wat monsters en daar valt Rainbow Moon vies tegen. De monsters die je onderweg tegenkomt zijn, vooral in het begin van het spel, te pittig. Frustrerend pittig. Zo pittig zelfs dat er geen mogelijkheid is tot winnen en dat je wordt verdoemd tot een paar minuten hersenloos kleinere en makkelijkere groepen monsters te overwinnen. Grinding dus, en dat is niet iets wat je wilt. Bovendien zijn de gevechten vaak eentonig. In het begin van het spel ben je bijvoorbeeld constant bezig met het vechten tegen bijen en 'impen', waarbij die laatste veel gelijkenis toont met kleine, vliegende draakjes. Misschien even leuk, maar de lol gaat er snel af.
Als beloning voor je activiteiten krijg je twee soorten munteenheden. Rainbow Coins en Rainbow Pearls. Met de Rainbow Coins kun je spulletjes kopen zoals skills en uitrusting, terwijl je met de Rainbow Pearls echt je karakter kunt verbeteren door Baldren harder of sneller te laten slaan. Dit is goed uitgewerkt en je wordt goed uitgelegd wat alles is, zodat je ook als casual gamer weet wat je moet doen. Dat geldt overigens voor het gehele spel, alles wordt altijd keurig uitgelegd aan de speler. Het spel is dan wel moeilijk, maar de ontwikkelaars laten je zeker niet in de steek.
Beelden en geluid
De retro-beelden van Rainbow Moon zullen niet door iedereen even mooi gevonden worden. De mensen die er echter van houden zullen niet teleurgesteld worden, want het spel heeft toch wel een leuk, magisch uiterlijk. Het ziet er dan ook beter uit dan de gemiddelde game uit dit genre. Buitenstaanders zullen hier echter minder tevreden mee zijn. Het geluid is ook in orde. Het spel wordt vergezeld door leuke muziekjes, en bovendien hebben bijna alle karakters die je tegenkomt wel iets tegen je te zeggen. Alhoewel je wel goed moet luisteren en lezen want niet alle karakters zijn even verstaanbaar.
Meer dan genoeg te doen
Wij hebben ons laten vertellen dat je wel 40 uur zoet kunt zijn met de verhaalmodus van Rainbow Moon. Die verhaalmodus bestaat dan wel voornamelijk uit korte gesprekken met NPC's waarna je monsters gaat verslaan of kerkers binnen zal gaan, maar er is naast die verhaalmodus nog genoeg te ontdekken. Het spel zit vol met onder andere kerkers en zijmissies. Bovendien kun je ook nog eens proberen alle throphies te verzamelen. Geen gebrek dus aan activiteiten in Rainbow Moon en voor die 12,99 euro die het kost is het zijn prijs dus ook wel waard.