Race Driver: GRID Review

Review
door ahoon
zondag, 08 juni 2008 om 16:20
xgn google image
Passie, tweestrijd, agressie, crashes en als eerste over de finish eindigen, dat is waar het om draait in Race Driver GRID. Codemasters heeft net als bij Colin McRae DIRT de gamereeks flink onder handen genomen wat het geheel naar een nieuwe ervaring moet brengen. Zijn de makers van Codemasters erin geslaagd om de succesvolle Race Driver reeks nieuw leven in te blazen?
Race Driver GRID is de opvolger van de DTM Race Driver-serie. Veel racegames richten zich tegenwoordig op allerlei randzaken in plaats van dat het om het echte racen draait. Codemasters heeft daarom de gameplay en gamemodi flink opgeschroeft Hoeveel lol, snelheid en actie brengt Race Driver GRID ons?

Van hier tot Tokio
Je begint in een eenvoudig team waar je de keuze hebt uit tracks die onderverdeeld zijn in drie regio’s met ieder zijn eigen racetypes. Zo biedt de VS stedelijke races, kun je in Japan je nachtelijke straat- en drift kunsten vertonen en tot slot Europa, waar je kunt racen op de traditionele racecircuit 's.
Het verschil tussen de diverse regio’s is duidelijk te merken. De regio’s zijn onderverdeeld in drie licenties. Hoe meer geld je wint des te sneller je kan doorstromen van de laagste licentie naar de hoogste. Dit klinkt erg simpel maar dat is het zeker niet. Elke licentie bevat namelijk zes evenementen die onderling erg veel van elkaar verschillen. De diversiteit tussen de verschillende evenementen zorgen ervoor dat deze game niet snel verveelt en je zult jezelf dus steeds weer opnieuw moeten instellen op een andere rijstijl.
Race Driver: GRID Screenshot 55146 Race Driver: GRID Screenshot 55144 Race Driver: GRID Screenshot 55142
Destruction Derby
Zo zijn er bijvoorbeeld de ‘’demolution derby’s’’, waar praktische geen regels bestaan. De winnaar die als eerste, koste wat kost, over de finish komt, wint het ‘’demolution derby’’ evenement. Verwacht dus veel crashes op kruispunten, hoge sprongen en veel lol. Lijnrecht daartegenover staat de ‘’Pro Touge’’ evenementen’. Dat staat voor nek-aan-nekraces op nauwe Japanse bergweggetjes, waar contact tussen de coureurs ten strengste is verboden. En als toetje krijg je aan het einde van het seizoen (ongeveer na drie evenementen) de kans om jezelf te bewijzen tijdens de legendarische ‘’Le mans 24 uur race’’.
Alles draait om geld!
Net zoals veel andere racegames draait het hier ook om het vergaren van zoveel mogelijk geld. Dit heb je niet nodig om de juiste wagens voor het juiste evenement te kopen, maar ook om hogerop te komen zodat je nieuwe licenties vrij kunt spelen. Geld kun je verdienen door de races te winnen, maar ook, door sponsor doelstellingen te behalen, wat erg leuk is! In het begin zijn de doelstellingen niet erg moeilijk, zoals bijvoorbeeld de race uitrijden. Maar naarmate het spel vordert, komen er steeds moeilijkere doelstellingen. Eén daarvan is dat je zonder schade de finish moet weten te bereiken.
Arcade vs. Simulatie
De afgelopen jaren zijn er veel racegames verschenen. Vaak bood dit weinig nieuws en waren het meer verbeteringen ten opzichtte van de vorige edities. Zo nu en dan kwam er wel een vernieuwend concept, maar er was altijd een duidelijke afbakening: een racegame was of realistisch of het was een arcade racer. Wellicht heeft Codemasters met Race Driver: GRID een nieuw racegenre gecreëerd wat het beste omschreven kan worden als de absolute mix tussen Burnout en Forza. Je kunt bijvoorbeeld met volle vaart door een scherpe bocht gaan, roekeloos rijden, afsnijden en alle races zijn doorgaans een rondje of drie, dit alles neigt meer naar arcade racer.

Het realisme wat ook in dit spel zit, komt voornamelijk naar voren in de vorm van de schade die je aan je auto krijgt en het realisme in de besturing. Dit merk je met name als je alle rijhulp uitschakelt, dan kost het duidelijk veel meer energie om je auto door scherpe bochten te krijgen.
Race Driver: GRID Screenshot 54652 Race Driver: GRID Screenshot 54650 Race Driver: GRID Screenshot 54648
Visueel Spektakel
Het schademodel en de graphics zijn wellicht de eerste aspecten die erg opvallen tijdens het spelen van deze game. Indrukwekkend zijn de loslatende motorkappen, wegvliegende autoband stapels, juichende toeschouwers in 3D en natuurgetrouwe rookeffecten. Alles is zeer getailleerd weergeven. Let ook op de omgevingen die van een hoge kwaliteit zijn en de steden die zo getrouw mogelijk gereconstrueerd zijn. Codemasters heeft er alles aan gedaan om een visueel spektakel te bieden waar je nog lang over na zult praten.
Slimme computer
In dit spel heb je te maken met computer gestuurde tegenstanders die net zoals jij af en toe kapitale blunders maken. In een van de eerste races die wij speelden, zagen wij al snel dat de A.I. in deze game van een goede kwaliteit is. Na drie rondes op de tweede positie gereden te hebben en met het einde van de race in zicht, zal je in veel games de race als verloren kunnen beschouwen. Dat geldt niet voor deze game, net op het moment dat door ons de hoop werd opgegeven, maakte de computergestuurde tegenstander plotseling een grote fout waardoor hij een gigantische crash maakte en zo in de banden stapel eindigde. Zo konden wij rustig met al het gemak over de finish rijden.
Race Driver: GRID Screenshot 52982 Race Driver: GRID Screenshot 52980 Race Driver: GRID Screenshot 52978
De zojuist genoemde en bejubelde A.I. laat uiteraard niet altijd zijn steekjes vallen tijdens de races. Mocht het vlak voor het eind toch onverhoopt misgaan dan heeft Codemasters iets nieuws voor je, de flashback replay. Je kan hiermee de race een stukje terugspoelen en opnieuw beginnen vanaf het punt waar alles nog keurig verliep. Het voordeel hiervan is dat veel beginners deze game toch goed kunnen spelen, maar het nadeel is dat met dit trucje het spel wel erg makkelijk kan worden. Gelukkig is Codemasters de hardcore racers nog niet vergeten en bieden zij voor hen de “”Pro-mode” aan, hiermee heb je niet de beschikking over flashback replay functies.
Replay
Online kun je met maximaal twaalf spelers tegelijk racen. De game biedt naast online mogelijkheden nog veel meer wat de replaywaarde doet vergroten. De game bevat ongeveer 45 auto’s en 90 circuits, waarvan er 30 als echte circuits kunnen worden beschouwd. Net zoals je ziet bij andere games hebben de makers van Race Driver GRID, ervoor gekozen om van één circuits meerde trajecten te maken.
Race Driver: GRID Screenshot 52976 Race Driver: GRID Screenshot 52974 Race Driver: GRID Screenshot 52972
Conclusie
Als je een pure race simulatie zoekt dan zit je met dit spel verkeerd, hetzelfde geldt voor als je een typische arcade racer wilt spelen. Wil je echter een racegame spelen die het beste van beide weet te combineren, dan zit je bij dit spel goed. Dit spel zorgt, mede door zijn indrukwekkende physics, voor een heus spektakel. Dit spel is zeer toegankelijk en wellicht is er een nieuw franchise in ons midden gekomen met veel lol, snelheid en actie!
Cijfer: 8.5

Populair Nieuws