SBK-08: Superbike World Championship Review

Review
donderdag, 12 juni 2008 om 12:18
xgn google image
Het Superbike Wereldkampioenschap is alweer in volle gang: hoge snelheden, brandend rubber en spectaculaire valpartijen.
Stap zelf op een van de superbikes als bijvoorbeeld Troy Bayliss van Ducati of Yamaha's rijder Haga Noriyuki, en claim de overwinning van het Superbike Kampioenschap 2008.
Ontwikkelaar Milestone heeft de licensie van SBK in handen en geeft nu seizoen 2008 op de consoles uit. Het spel speelt zich af op en om twaalf realistisch nagemaakte circuits, zoals ons eigen Assen, maar ook Salt Lake City in Amerika of Monza in Italië. We kunnen dus een volledig nieuw seizoen met de officiële circuits, teams, rijders en de sponsoren beleven. Rijden we dit seizoen uit of blijven we na een paar races teleurgesteld in de pitbox hangen?
SBK vs Moto GP
Het feit dat er geracet wordt op de bekende circuits zal voor de echte fans van motorsport al een reden zijn tot aanschaf van een titel uit een van de twee franchises: Moto GP en SBK. Net zoals Moto GP, is ook de SBK-serie gebaseerd op wedstrijden met een tweewieler op hoge snelheden en grafisch gezien lijken de twee franchises dan erg op elkaar. Het verschil zit in de wedstrijden, de regels en de motoren die gebruikt worden.
SBK-08: Superbike World Championship Screenshot 56051 SBK-08: Superbike World Championship Screenshot 54873 SBK-08: Superbike World Championship Screenshot 56049
Waar bij de superbike kampioenschappen gebruik gemaakt wordt van officieël gesponsorde motoren die bedoeld zijn voor de weg, gebruikt Moto GP 'prototype motoren' welke vele malen lichter en krachtiger zijn dan de 'superbikes'. Deze zijn zelf aan te passen qua kleur, opdrukken en natuurlijk het vermogen. Bij Moto GP wordt ook meer een Arcade gevoel afgegeven en juist hier komt het grootste verschil met SBK-08 kijken.
Grafisch in orde
In SBK-08 is er grafisch gezien veel vooruitgang geboekt ten opzichte van SBK-07. De pakken van de rijders zijn tot op de kreukels geperfectioneerd. Daarnaast reflecteren de motoren en de pakken van de rijders het zonlicht bij een mooie dag door middel van een waas om de speler heen. Dit gebeurt tesamen met de hittedampen die van de weg komen. Op een regenachtige dag zal je je weerspiegeling van de weg af kunnen lezen als je met 180km per uur over de baan scheurt. Wel is de motor wat lastiger te besturen met dit weer. De makers hebben er voor gezorgd dat de motoren zeer realistisch op omgevingsfactoren reageren.
SBK-08: Superbike World Championship Screenshot 46293 SBK-08: Superbike World Championship Screenshot 54859 SBK-08: Superbike World Championship Screenshot 54863
De enige punten waar SBK-08 in vergelijking met SBK-07, welke op de PlayStation 2 verscheen, niet echt op vooruit gegaan is zijn de achtergronden, de dames bij de start van een race en de andere leden van het team. De teamleden en de dames bewegen houterig en op de gezichten is geen enkele expressie uitgewerkt. Dit valt op in de pitbox waar de rest van het team je hulp biedt bij de voorbereiding van de race. De achtergronden zijn niet erg gedetailleerd uitgewerkt, maar dit is niet echt storend bij een snelheid van ruim 180km per uur. Bij stilstand daarentegen valt als eerste op dat het publiek geheel stilstaat en de gebouwen wat minder detail bevatten dan gewenst. Kort gezegd het circuit, de motoren en de rijder zijn zeer gedetailleerd, alleen een beetje jammer dat deze details ontbreken in de omgeving en het team.

Simulatie of Arcade?
De speler heeft de keus uit vijf verschillende realisme instellingen: Basic, Arcade, Advanced, Simulation en Extreme. Hiermee worden zowel de moeilijkheidsgraad als het realisme bepaald. Bij de Basic- instelling, wordt het spel het meest onrealistisch weergegeven en speelt het dus het makkelijkst. Je zal bijvoorbeeld minder snel vallen, omdat je volledig ondersteund wordt door Traction Control. Het moeilijkst speelt de Extreme- instelling, waarbij de speler alles zelf moet doen, de motor beschadigt bij het vallen en de rijder kan gewond raken. Er moet dan ook regelmatig een pitstop gemaakt worden om de banden en eventuele beschadigde onderdelen te vervangen. Als de speler besluit dit niet te doen, zal het besturen van de motor, naarmate de race vordert, steeds lastiger worden en de kans op uitval zal groter zijn. Een minpunt aan de pitstop is dat je het vervangen van de banden en onderdelen niet daadwerkelijk ziet. Je rijdt een paar honderd meter op 'Auto-Drive' en verlaat vervolgens weer de pitstop. De speler kan er ook voor kiezen om een aantal opties zelf aan te passen en zo een eigen instelling creëren die het fijnst speelt. Op deze manier heeft Milestone een redelijk unieke motorsport titel in handen, waarbij de speler geheel zelf kan bepalen of het een Arcade racer of een Simulatie racer wordt.
SBK-08: Superbike World Championship Screenshot 54849 SBK-08: Superbike World Championship Screenshot 54871 SBK-08: Superbike World Championship Screenshot 46291
Spelmodi
Milestone heeft ook een aantal spelmodi toegevoegd in dit nieuwe seizoen. Zo kan de speler kiezen het complete kampioenschap te rijden wordt of een race weekend. In deze modi bestaan de wedstrijden uit een aantal sessies waaronder twee kwalificaties, twee oefenritten, de superpole, een warm-up, en de twee racedagen. Voordat de eigenlijke race begint heeft de speler het circuit dus al zes keer gereden. De speler heeft daarentegen de keus een aantal van deze sessies over te slaan en bijvoorbeeld meteen met de warm-up te beginnen.
Naast de Championship en de Race Weekend modus zijn er nog een tweetal modi, waarbij de speler offline deel kan nemen aan een race. De eerste hiervan is Instant Action, waarbij de speler meteen aan een race begint zonder een speler of circuit te kiezen. De tweede modus is Quick Race. Hierbij kan de speler een rijder en een circuit kiezen om een enkele race te rijden. Nieuw in SBK-08 is de online mogelijkheid. De speler kan het nu met zijn favoriete rijder tegen maximaal acht mensen opnemen in een Ranked of een Unranked wedstrijd.
Conclusie
Hoewel motorrace spellen over het algemeen het meest gewaardeerd worden door de fans van de sport heeft Milestone er dit keer alles aan gedaan om SBK-08 toegankelijk te maken voor het overige publiek. De opties zijn uitgebreid aan te passen naar de wensen van de spelers en er is zelfs een online-multiplayer toegevoegd. Het is alleen een beetje jammer dat er online slechts met acht mensen tegelijk gepeeld kan worden en niet met de volle bezetting van 22 rijders. Ook de mate waarop een speler instellingen kan aanpassen, is misschien een beetje te veel van het goede. Grafisch is het spel in ieder geval zeker in orde en de motoren reageren goed op de verschillende omstandigheden zoals het weer. Toch is de kans groot dat de mensen die geen fan zijn van de motorsport, SBK-08 toch snel eentonig gaan vinden en uiteindelijk in de pitbox zullen belanden.
Cijfer: 7