Psycho Pass Mandatory Happiness Review - Leuk voor liefhebbers

zaterdag, 08 oktober 2016 om 11:00
In Japan konden ze al in 2015 met de game aan de slag, maar Psycho Pass Mandatory Happiness is sinds halverwege september ook in het Westen vekrijgbaar. Of deze visual novel je geld en tijd waard is, lees je in onze Psycho Pass Mandatory Happiness Review.
Om het verhaal Psycho Pass als complete leek goed te begrijpen, moet je een beetje in de richting denken van films als Minority Report. De in 2012 verschenen anime waarop de game gebaseerd is, speelt zich namelijk af in een futuristische, dystopische versie van Tokio, waarin een nieuwe technologie genaamd de Psycho Pass is uitgevonden die de persoonlijkheid van mensen kan scannen. Dit zorgt ervoor dat mensen preventief opgepakt kunnen worden op basis van hun waarschijnlijkheid om misdaden te plegen.
In Psycho Pass Mandatory Happiness ga jij als onderdeel van de politiekracht van Tokio de strijd aan tegen een vigilante hacker genaamd Alpha. Alpha's doel is om mensen blij te maken, maar hij doet dit op gevaarlijke en ongeoorloofde manieren, waardoor hij in conflict komt met de overheid. Jouw doel is dus om de daden van deze hacker voor eens en altijd te stoppen.
psycho pass mandatory happiness review

Toegankelijk voor fans en nieuwkomers

Het verhaal van Mandatory Happiness speelt zich af binnen de eerste acht afleveringen van de anime en loopt hier bovendien parallel aan. Het is dus niet van enorm belang de animeserie gezien te hebben, waardoor de game ook voor nieuwkomers toegankelijk is. Je krijgt daarbij tijdens het spelen wat uitleg over verschillende belangrijke termen (zoals Dominator, Enforcer, Crime Coefficient, Hue et cetera) en verhaalelementen: genoeg het gros te kunnen begrijpen als nieuwkomer, maar ook weer niet te veel om de fans te storen.
Pyscho Pass Mandatory Happiness speelt zich dus af binnen dezelfde wereld als de anime, maar slaat net een iets ander pad in. Hoewel de hoofdpersonages nieuw zijn, zul je ook te maken krijgen met een hoop oude bekenden uit de anime: voor nieuwkomers vormt dit geen probleem aangezien deze personages passend geïntroduceerd worden en voor fans is dit natuurlijk een feest van herkenning.
psycho pass mandatory happiness review

Puur een visual novel

Psycho Pass Mandatory Happiness is een visual novel, wat betekent dat je voornamelijk tekst aan de onderkant van het scherm zal zitten te lezen. Dit is niet per sé iets slechts: zo zijn visual novels nu eenmaal en dat kan je tof vinden of juist niet. Alleen vereisen de meeste visual novels nog wel enige inbreng van de speler, bijvoorbeeld in de vorm van dialoogopties en interactie (bijvoorbeeld met een mobiel of met de directe omgeving).
Mandatory Happiness biedt wel af en toe dialoogopties en keuzes zoals; met wie ga je de misdaad onderzoeken, op welke manier, en wat doe je in een bepaalde situatie, maar toch lijken deze niet heel veel toe te voegen aan de game. Je krijgt als speler niet echt het gevoel dat je keuzes ook daadwerkelijk verschil maken. Of je het nu zelf hebt ontdekt of dat je collega het heeft ontdekt: de crimineel of het lichaam wordt uiteindelijk toch wel gevonden.
Toch zit er een element in de game verwerkt waar als speler wel wat oplettendheid vereist is, namelijk je Hue. Je Hue is een soort emotionele meter, die aangeeft hoe mentaal stabiel je bent. Wanneer je te maken krijgt met lugubere zaken zoals een kidnapping of een gijzeling, heeft dit invloed op je Hue en zal je personage mentaal minder stabiel worden. Je krijgt vervolgens zelf meerdere keren de keuze voorgeschoteld of je hiervoor medicijnen wil nemen of niet, maar het is van belang dat je Hue stabiel blijft.
psycho pass mandatory happiness review

Valt soms wat in herhaling

Mandatory Happiness biedt je aan het begin van de game de keuze uit twee protagonisten: de vrouwelijke Inspector genaamd Nadeshiko Kugatachi of de mannelijke Enforcer genaamd Takuma Tsurugi. Deze personages hebben allebei verschillende achtergronden en persoonlijkheden, maar zijn beiden van belang voor het verhaal. Wanneer je speelt als de vrouwelijke Inspector, zal je ook te maken krijgen met Takuma Tsurugi en omgedraaid geldt hetzelfde.
Dit zorgt voor extra replay value: je kan de game namelijk opnieuw spelen met een ander hoofdpersonage, voor een geheel andere blik op het verhaal. Dit is natuurlijk erg tof en zorgt ervoor dat je niet heel snel uitgekeken raakt op Mandatory Happiness, alhoewel het verhaal hier en daar wel wat in herhaling valt.
Zo is de game in eerste instantie opgebouwd uit verschillende hoofdstukken, waarin er telkens een misdaad wordt gepleegd. Het team gaat dan naar de plek des onheils en probeert de misdaad op te lossen, als het even kan nog voordat het uit de hand loopt. Nadat je dit hebt gedaan komt er nog een wrap-up en dan begint het volgende hoofdstuk, met de volgende misdaad. Later komt hier wat verandering in, maar het voelt nog steeds soms wel wat repititief aan, deels ook door de minimale eigen inbreng.psycho pass mandatory happiness review

Psycho Pass Mandatory Happiness review - Sowieso leuk voor fans

Mandatory Happiness is toegankelijk voor zowel nieuwkomers als fans van de serie. Er wordt genoeg uitleg gegeven waardoor het verhaal voor nieuwkomers goed te volgen is, maar voor fans niet te saai wordt. Het op zichzelf staande verhaal speelt zich bovendien parallel af langs de eerste acht afleveringen van de serie, dus het is zeker geen must om deze gezien te hebben.
De game biedt echter weinig ruimte voor eigen inbreng van de speler en valt af en toe wat in herhaling, waardoor het uiteindelijk een minder sterke game wordt dan gehoopt, kijkend naar de toffe setting en het interessante verhaal. Toch is Psycho Pass Mandatory Happiness zeker het proberen waard wanneer je een fan bent van de serie of wanneer je van Japanse visual novel games houdt.
Psycho Pass Mandatory Happiness is vekrijgbaar voor PS4 en PS Vita.