Project Gotham Racing 3 Review

woensdag, 04 januari 2006 om 16:01
Na enkele dagen van uitvoerig testen kunnen we nu zelf ook concluderen dat de nieuwste game van Bizarre Creations wederom een topgame is.
Zoals iedereen ondertussen wel weet, is Project Gotham Racing 3 de game die op dit moment het meeste uit de Xbox 360 hardware weet te halen. En dat is te zien ook.

PGR3 gaat verder met dezelfde principes als PGR2. Wederom moet je racen in de duurste wagens, stijlvol rijden voor zoveel mogelijk Kudos en rij je door 's werelds grootste en mooiste steden. Hetzelfde idee dus, maar PGR3 verbeterd zijn voorganger op alle punten.
De Gameplay
Het Kudo systeem is nog steeds het hart van de game. In PGR3 is het niet de bedoeling om je tegenstanders van de baan te rijden, keihard de berm in te rijden of de muren te schampen. Nee, in de PGR serie gaat het om stijl. Neem die bocht zo mooi mogelijk, rij je tegenstander voorbij zonder hem aan te raken, rij rondes zonder schade. Hiervoor wordt je beloond met Kudo's. Als je een bepaald aantal hiervan hebt, ga je een rank omhoog, totdat je nummer 1 bent.

Voor elke race die je succesvol beëindigt hebt krijg je natuurlijk ook Credits, het betaalmiddel in PGR3. Heb je genoeg credits, dan kan je nieuwe auto's kopen en uiteindelijk meerdere garages vullen met je bolides. De prijzen van de auto's varieren van 50.000 credits tot wel anderhalf miljoen. Je zal dus flink aan de gang moeten wil je ze allemaal verzamelen. Enige minpuntje is dat het nogal makkelijk is om in korte tijd veel geld te krijgen. Na een tiental races zal je zien dat je binnen de kortste keren een paar honderduizend credits bij elkaar hebt verzameld. Hierdoor kan je eigenlijk binnen een paar uur al de duurste auto's kopen.

De game speelt gewoon lekker weg. Tijdens het racen klopt gewoon alles, het rijden voelt heel goed aan, zoals het hoort. Je wilt ook zo goed mogelijk rijden om zoveel mogelijk kudo's te verdienen. Na enige oefening merk je dat je de bochten steeds beter en sneller neemt, en de besturing van je auto ook steeds beter aanvoelt. En zo klim je langzaam maar zeker de ranglijsten op, met als doel om zo hoog mogelijk te komen.

Je hebt natuurlijk meerdere soorten races; tijdraces, straatraces, one-on-one, eliminator, time vs kudos, en ga zo maar door. Elk soort is leuk om te doen, alhoewel je de normale straatraces waarschijnlijk het meeste zult spelen.

De Graphics
Zoals eerder gezegd, is PGR3 gewoon de game die het meeste uit de 360 hardware haalt. Elke stad is volledig nagebouwd, van Tokio tot Londen tot New York. De omgevingen zien er zo realistisch uit dat je in het begin af en toe de baan uit het oog verliest omdat je teveel naar de omgeving zit te kijken.

Ook de auto's zien er natuurlijk perfect uit. Dat mag ook wel, want elke auto heeft minstens 40.000 polygonen. Dit levert ongeloofelijk veel detail op, zowel aan de buitenkant als aan de binnenkant. Jawel, eindelijk weer eens een racegame waarin we ook vanuit de bestuurdersstoel kunnen racen. Je kijkt dan gewoon echt door de ogen van de bestuurder. Al je informatie staat op het dashboard. De metertjes geven ook precies aan wat je snelheid en je toerental is. Het detail gaat zelfs zo ver dat dingen als de vloerkleedjes erin gestopt zijn, alhoewel je die nooit te zien zal krijgen.

Bizarre heeft ook veel werk gestopt in het publiek. Iedere Xbox bezitter herinnert zich nog wel de 'dode' steden uit PGR2. In dat deel van de serie waren er namelijk geen toeschouwers, omdat de hardware van de oude Xbox gewoon niet zoveel 3D modellen aankon. Nu zijn ze bij de developer helemaal los gegaan op het publiek. Duizenden toeschouwers, elk volledig in 3D vormgegeven. Het is ook niet zo dat je tien van dezelfde toeschouwers naast elkaar zult zien staan. Ieder mannetje (of vrouwtje) dat staat te kijken is ook echt anders. Daarnaast zullen ze ook reageren op wat er op het circuit gebeurt. Ze namen foto's van de auto's en zullen juichen als je voorbij komt.

Ik denk dat ik mij punt wel duidelijk heb gemaakt, en anders bekijk je nog wat screenshots of filmpjes; Project Gotham Racing 3 is de mooiste racegame van dit moment.
Het Geluid
Naast de goede gameplay en de perfecte graphics is er natuurlijk nog een ander belangrijk aspect: het geluid. Als het geluid in een game niet goed is, voelt de hele game al wat slechter aan. Maar in PGR3 zit het ook hiermee wel goed. De auto's maken ieder een fantastisch geluid, wat ook weer anders zal klinken als je de camera draait. Daarnaast is er ook nog een gigantische soundtrack. Ik weet niet precies hoeveel nummers er zijn, maar het zijn er in ieder geval veel. Toch zullen maar weinig mensen hierna luisteren. Je kan immers je eigen geluid selecteren als je op de Xbox 360 Guide knop drukt.

Het Online Gedeelte
Project Gotham zal Project Gotham niet zijn zonder een online mode. PGR2 was al razend populair op Xbox Live, maar wij verwachten dat PGR3 hier ver overheen gaat. Online racen in PGR3 is gewoon een van de leukste delen van de game. Binnen tien seconden kan je al in een race zitten, en AI tegenstanders halen het bij lange niet bij menselijke. Online kan je natuurlijk ook gewoon je career voortzetten; credits en kudos verdienen dus. De online races zijn natuurlijk ook een stuk uitdagender dan dan offline.

En dan heb je nog GothamTV. Bekijk 's werelds beste PGR3 spelers en je vrienden terwijl ze het opnemen in de snelste races. Het kijken naar een gamerace klinkt een beetje stom, maar eigenlijk is het best wel vermakelijk. De graphics zijn van zo'n hoog niveau dat je rustig een tijdje naar een race kan kijken.

De Beloningen
Zoals elke Xbox 360 game, kent PGR3 ook 'achievements'. Speciale dingen in de game (zoals het 100% uitspelen, of een bepaalde rank halen) waardoor je Xbox Live Gamerscore weer een paar puntjes omhoog gaat. Daarnaast kan je ook verschillende medailles en bekers halen. Elke race kan je namelijk op vijf verschillende moeilijkheidsgraden doen, en daar krijg je ook verschillende soorten medailles voor, te weten Steel, Bronze, Silver, Gold en Platinum. Het is natuurlijk de uitdaging om alle races op de hoogste moeilijkheidsgraad te doen.

Daarnaast kan je ook nog verschillende andere doelen proberen te halen, zowel online als offline. Bijvoorbeeld het winnen van tien races achter elkaar, of honderd online races spelen. Ook zijn er medailles voor het halen van alle Platinum medailles, of het halen van zoveel mogelij Kudo's. Dit zorgt ervoor dat je de game toch wat langer zal gaan spelen om zoveel mogelijk van deze doelen te halen.
Het Eindoordeel
Project Gotham Racing 3 is de racegame van het moment. Perfect graphics, goede gameplay, hoog replay gehalte en heel goed geluid maken de game de launchgame die je gewoon in huis moet halen.
Cijfer: 9.3