Project CARS 2 Review - Digitaal racen op zijn best

vrijdag, 22 september 2017 om 10:48
Voor wie racen op het echte circuit iets te hoog gegrepen is, zijn er altijd nog tal van racegames die de leegte van die droom kunnen opvullen. Project CARS 2 is de nieuwste telg binnen het genre en biedt een complete race-ervaring. Of die ervaring het geld waard is, kom je te weten in deze Project CARS 2 review.
De Project CARS-serie is er eentje met een ongewone geboorte. Waar een game normaliter ontstaat in de stallen van een uitgever, heeft ontwikkelaar Slightly Mad de hulp ingeschakeld van het publiek om de eerste Project CARS te realiseren. Middels crowdfunding was de ontwikkeling van de racesim een feit en de game werd door veel liefhebbers omarmd.
Toch was de titel niet perfect. De besturing met een controller was alles behalve makkelijk, de game bevatte een flink aantal bugs en ook qua content viel het hier en daar ietwat tegen. Een aantal puntjes van aandacht dus die nu, twee jaar later, middels een vervolg verholpen moeten zijn. Project CARS 2 moet dezelfde ervaring bieden als het origineel, maar ditmaal met flink wat extra finetuning.
En om gelijk maar met de deur in huis te vallen; Project CARS 2 weet de profesionele race-ervaring verdomd goed over te brengen op het digitale asfalt. Dit door een combinatie van factoren, beginnende bij de content die je ditmaal voorgeschoteld krijgt. Want daar is er ditmaal een heleboel van. Zo is Project CARS 2 zo’n 60 circuits rijk met in totaal meer dan 130 verschillende lay-outs.
project cars 2 review

Enorm veel content

Van La Source op het circuit van Spa-Francorchamps, tot aan het Duitse Nurburging Nordschleife circuit; je kunt het zo gek niet bedenken of het is terug te vinden in de game. Dit tezamen met het feit dat het gros van de banen met speciale technieken nog gedetailleerder is nagemaakt. Hobbels in de weg zijn beter voelbaar als je er met je bolide overheen rijdt en ook andere kleine details zijn merkbaar.
En er zitten nogal wat wagens in Project CARS 2 om het digitale circuit mee onveilig te maken. De game heeft enorm veel licenties mogen omarmen en het gebrek aan auto’s in het eerste deel is daarmee van de kaart geveegd.
Maar daar stopt het niet, want elke bolide op die lange lijst heeft zijn eigen manier van rijden. Project CARS 2 wordt immers niet een simulatiegame genoemd zonder reden. Werkelijk elke optie die je je kan bedenken is aan te passen aan jouw voertuig. En dat zal je zeker nodig hebben, want elk circuit is anders en geeft de racebak een andere uitdaging.
project cars 2 review

Voor de fijnproevers

Al die opties en variabelen waar rekening gehouden dient te worden, kan voor enkele racefans wellicht afschrikwekkend werken. Het is daarom goed om te melden dat Slightly Mad hieraan heeft gedacht en een digitaal hulpje in de game gestopt, die je kan helpen bij het kiezen van de juiste instellingen en uitrustingen. Toch blijft Project CARS 2 in de kern een echte simulator, waardoor de instapdrempel wat hoger ligt.
Een hele race lang plankgas doorscheuren zit er hier niet in. Dat is meer weggelegd voor games uit de Need for Speed-serie. Souplesse is een must en het spelen met een stuur en pedalen heeft eigenlijk ook de voorkeur. Je kunt de game op de PC zelfs in VR spelen.
In het originele Project CARS was het bijna onmogelijk om met een controller de circuits te meesteren en in het vervolg is dit nog steeds het geval, als is het een stuk minder ernstig geworden. Het grootste probleem blijft dat het sturen met een pookje lang niet zo accuraat is als met een stuur, waardoor sommige bolides maar moeilijk op de weg te houden zijn. Zeker als je in de eerste ronde zit en de banden nog koud zijn. Zeker iets om rekening mee te houden bij de aanschaf van Project CARS 2.
project cars 2 review

Stoeien met het dynamische weer

Realisme is hét kernwoord van deze racer en verreweg het tofste element dat daaraan bijdraagt is het dynamische weersysteem; LiveTrack 3.0 genoemd in de game. Tijdens een race kan het weer willekeurig veranderen. Zo kan een zonnige dag omslaan in een flink regenfestijn. Al dat water heeft natuurlijk invloed op de wegligging, maar niet puur omdat het wegdek nat is.
Zo kunnen er plassen ontstaan die ook blijven liggen als het stopt met regenen. Als de baan vervolgens grotendeels al weer opgedroogd is, kan maar kan één zo’n plas met water ervoor zorgen dat je plots in de problemen komt. Tevens is er ditmaal in te stellen in welk seizoen er gereden wordt, wat tevens invloed heeft op zowel het weer als het uiterlijk van het circuit.
Dit dynamische systeem is verreweg het meest imponerende onderdeel van de game en het is dan ook niet heel gek dat ontwikkelaar Slightly Mad hier vooraf flink mee heeft lopen pronken. De gameplay wordt op deze manier naar een hoger niveau getild, maar ook de beelden de op het scherm geprojecteerd worden liegen er niet om. Project CARS 2 oogt en klinkt prachtig.
project cars 2 review

Enkele kleine imperfecties

Auto’s ogen enorm gedetailleerd en circuits zien er beeldschoon uit. Tel daarbij op dat de framerate ditmaal een stuk stabieler is dan in het origineel en er kan geconcludeerd worden dat de audiovisuele ervaring in Project CARS 2 uitmuntend is. Die ervaring kan compleet gemaakt worden door in VR te spelen, al is deze feature alleen weggelegd voor de PC-versie van Project CARS 2. Alleen de enkele pop-ins die soms op te merken zijn tijdens het racen kunnen als kritiek opgevat worden, maar verder draait de game uiterst soepel.
Wel zijn er een aantal andere punten die helaas niet zo gelikt of gepolijst zijn als gehoopt. Zo zijn er, ondanks het harde werken van Slightly Mad, toch nog een aantal bugs de revue gepasseerd. Zo zorgde een pilon langs het circuit ervoor dat de bestuurde bolide plots over de kop vloog en wist een AI-tegenstander zich in een andere wagen te boren, wat voor rare taferelen zorgde.
Het zijn wellicht incidenten, maar elke fout blijft er een te veel. De AI in de game is sowieso een van de zwakkere punten van de game, want nog altijd weet de computer niet altijd even intelligent te reageren op situaties tijdens een race. Er is zeker progressie geboekt vergeleken met het eerste deel, maar op dit vlak is nog steeds ruimte voor verbetering.
project cars 2 review

Project CARS 2 Review - Racesimulator met klasse

Maar dat mag de pret niet drukken, want het zijn slechts smetten op een anderzijds enorm vette simulatie-ervaring. Project CARS 2 oogt en klinkt prachtig, biedt enorm veel content en het dynamische weersysteem brengt echt iets nieuws naar de serie. Dat de moeilijkheidsgraad nog steeds vrij hoog ligt vergeleken met andere racegames is iets waar je wel rekening mee dient te houden.
Alles heeft invloed op je auto en dat kan voor sommige gamers afschrikwekkend zijn. Bovendien is het spelen met een controller nog altijd best pittig. Een racestuur is een aanrader, want op die manier beleef je Project CARS 2 op zijn puurst. Kun je door de enkele bugs heen kijken, dan biedt Project CARS 2 een van de meest complete racepakketten die je op de markt kunt vinden.