Prince of Persia: Rival Swords Review

maandag, 11 juni 2007 om 16:12
Prince of Persia: Rival Swords voor de Wii komt je wellicht bekend voor. Dit kan kloppen, de game is namelijk een directe port van Prince of Persia: The Two Thrones die eind 2005 verscheen op verschillende platformen. Het enige verschil is dat de game geheel aangepast is aan de unieke controles van de Wii. Maar is dit genoeg om de game nog een keer uit te spelen? En is de game, voor degene die The Two Thrones nooit hebben gespeeld, een waardig avontuur?
Verhaal is gebaseerd op fans
Het verhaal in Rival Swords is een directe opvolging van de twee voorgaande games. De prins keert terug naar Babylon, waar hij de stad onder belegering vindt. Zijn schip wordt direct aan flarden geschoten en de prinses gevangen genomen. In zijn pogingen om de tijd te veranderen komt hij ongewenst een oude vijand opnieuw tegen, de Vizier, van zijn eerste 3D game; The Sands of Time. Hoewel fans blij zullen zijn dat oude karakters terugkeren, zal het verhaal aan nieuwkomers een beetje ontglippen aangezien het sterk samenhangt met eerdere games.
Spel principe
Rival Swords
gebruikt dezelfde gouden formule als voorgaande Prince of Persia games. De game is voornamelijk gericht op het vinden van een weg door de verwoeste stad. Dit doe je door over muren te lopen, over gaten te springen en tussen de muren naar grote hoogtes te klimmen. De prins heeft een grote verscheidenheid aan acrobatische bewegingen tot zijn beschikking. In elke ruimte is het voor de speler de bedoeling deze bewegingen in zijn voordeel te gebruiken om de ruimte te ontglippen of langs te komen. De levels zijn zo ingericht dat je van begin tot eind kunt spelen zonder laadtijden.
Het lijkt het strand wel…
Net als in voorgaande Prince of Persia games heb je dankzij de “Sands of Time” de mogelijkheid om de tijd zo nu en dan terug te spoelen. Als je dus in de verkeerde richting springt of wordt gedood door een tegenstander kun je de tijd terugspoelen en het nogmaals proberen. Je kunt de “Sands of Time” ook gebruiken om de tijd te vertragen of een aanval uit te voeren. Klinkt leuk en aardig, maar je zult voornamelijk de “terugspoel” mogelijkheid gebruiken. De prins zelf wordt op een gegeven moment overgenomen door de “sands”, dit verandert zijn lichaam waardoor hij extra mogelijkheden krijgt. Helaas zit er wel een addertje onder het gras. Wanneer hij de “Dark Prince” wordt zal zijn “health” (leven) voortdurend afnemen, waardoor je gedwongen wordt om “sand” te vinden om in leven te blijven. De prins blijft vervloekt totdat je een fonteintje vindt.
Het totale avontuur neemt ongeveer 12 uurtjes van je tijd in beslag, niet zo heel kort. Maar er is verder helaas weinig te beleven. De enkele alternatieve wegen die er zijn, komen uit bij bepaalde items en lopen vervolgens dood. De extra content bestaat uit vrij te spelen concept art en een paar blooper filmpjes.
Gameplay
Het vechtsysteem is nog altijd gebaseerd op het “hack-n’-slash” principe. Je start met een enkele dolk waarmee vijanden neerhalen nog knap lastig kan zijn. Gelukkig kun je onderweg een extra zwaard of ander wapen van een tegenstander oppakken. Door twee wapens te gebruiken heb je beschikking over meerdere combinaties van aanvallen waardoor je tegenstanders sneller neer kunt halen. Naast het gewone vechten heb je ook beschikking over de zogenaamde “speedkills”, je zult hiervoor een vijand van achter moeten besluipen en een aantal goed getimede slagen moeten uitvoeren om een vijand neer te halen zonder verzet.
De Wii controls zijn zeer simpel, door het schudden van de wii-mote zal de prins met zijn dolk een uithaal doen en door het schudden van de nunchuck zal het secundaire wapen inhakken op een vijand. Het uitvoeren van bepaalde combinaties wordt hierdoor wel een stuk moeilijker omdat je beide armen op bepaalde momenten moet bewegen. Om op het juiste moment te slaan in speedkills is redelijk lastig, maar daardoor ook bevredigender als het wel lukt! De nunchuck wordt tevens gebruikt om de ketting van de “Dark Prince” te activeren, waardoor je via balken soepel naar de overkant kunt zwieren.
Oordeel
Prince of Persia: Rival Swords is nog altijd een geweldige avontuurlijke actie game. De Wii controls zijn goed uitgedacht en werken soepel, maar maken weinig verschil met voorgaande versies. Als je de game nog nooit hebt gespeeld, is het een aanrader voor elke Wii bezitter, maar degene die The Two Thrones al eens hebben gespeeld kunnen hun geld beter ergens anders aan besteden.
Cijfer: 7.9